Hoppa till huvudinnehåll

Elisa nu lika stort som Telia

Radiomast.
Elisa har flera abonnemang än Telia. Radiomast. Bild: Digita radiomast

Elisas marknadsandel har vuxit med två procent vilket innebär att bolaget nu är lika stort som Telia, visar Kommunikationsverkets nyaste marknadsandelsrapport.

Elisa och Telia sitter på 34,5 procent var av den finska telebranschmarknaden. DNA:s andel är 20 procent.

Marknadsandelarna bygger på fjolårets omsättningssiffror. Omsättningen i telebranschen omfattar omsättningen för verksamheten i det fasta och mobila nätet samt för tv- och radioverksamheten, men inte till exempel inkomsterna från försäljning av utrustning.

Elisas tillväxt förklaras till stor del av företagsaffärer, säger Joonas Orkola som är expert på Kommunikationsverket. Förra sommaren köpte Elisa upp en stor del av österbottniska Anvia.

- Omsättningen för televerksamheten övergick i sin helhet till Elisa, säger Orkola.

Företagsköp kan leda till snabba ändringar

Tack vare Anvia-affären har Elisa också stärkt sin position i antalet bredbandsabonnemang.

- Elisa har varit ledande i mobiltelefonabonnemang hela decenniet. I och med Anvia-affären fick Elisa nya bredbandskunder i det fasta nätet och ökade på försprånget till Telia även där, säger Orkola.

Trots att Elisa är etta i antalet abonnemang är det först nu som omsättningen klättrat upp till samma nivå som Telias, vilket förklaras av att Telia helt enkelt får in mer pengar per anslutning.

DNA i sin tur har stadigt vuxit i antalet abonnemang men det syns inte än i omsättningen. Utvecklingen är svår att förutspå, säger Orkola.

- De snabba ändringarna sker genom företagsköp. På bredbandssidan är de fullt möjliga för vi har fler än hundra bredbandsoperatörer i Finland.

På mobilsidan är det svårare att växa genom företagsköp.

- En stor ändring på den sidan är möjlig endast om en av de tre stora skulle köpa upp någon av de två övriga.

Text: FNB

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes