Hoppa till huvudinnehåll

Tysk bilindustri kämpar med dieseln

Biltillverkaren Daimlers logo i förgrunden, texten Daimler syns suddigt i bakgrunden.
Biltillverkaren Daimlers logo i förgrunden, texten Daimler syns suddigt i bakgrunden. Bild: EPA/RONALD WITTEK Daimler AG

Skandalen kring manipulerade dieselbilar innefattar hela tiden mer och mer av den tyska bilindustrin. Nu misstänks också Mercedestillverkaren Daimler ha manipulerat betydligt mer än vad som tidigare har varit känt.

- Vi har inte längre någon Volkswagenskandal. Vi har en skandal som gäller hela dieselindustrin, konstaterade Jürgen Resch chef för miljöorganisationen Deutsche Umwelthilfe i en intervju för Bayerischer Rundfunk efter att de senaste uppgifterna hade läckt ut.

I samma intervju utgick Resch från att också BMW, hittills enda tyska tillverkare med rena papper i något skede kommer att dras in i skandalen.

Men under de senaste dagarna har det ändå mest handlat om konkurrenten Daimler.

Över en miljon manipulerade Mercedesdieslar ska man ha sålt i Europa och USA under åren 2008 till 2016.

Uppgifterna har tagits fram av tyska medier och de baserar sig på den information som låg bakom den omfattande husrannsakan som gjordes vid Daimler i slutet av maj.

Åklagarämbetet i Stuttgart utreder som bäst om man vid Daimler har utrustat motorerna med teknik som minskar utsläppen i testsituationer, något som alltså Volkswagen var först med att åka fast för.

Eftergifter ska rädda

Vid Daimler har man hittills intygat att man inte har fuskat för att få ner utsläppen av bland annat kväveoxider.

I fjol var Daimler ändå en av de tyska tillverkare som frivilligt gick med på att tilläggsutrusta dieselbilar med misstänkt höga utsläpp av kväveoxider. Då handlade det om närmare 250 000 bilar, nu alltså om betydligt fler.

I början av augusti ska politik och industri samlas till ett stort dieselmöte för att försöka komma fram till vad som borde göras.

Från industrihåll kommer signaler om att man nu är mer villig att bygga om och tilläggsutrusta än vad man har varit tidigare.

Bakom beredskapen finns industrins hopp om att kunna rädda vad som räddas kan. Flera tyska städer är på väg att införa körförbud för dieslar och försäljningssiffrorna för dieselbilar har gått ner månad efter månad.

Läs också

Nyligen publicerat - Utrikes