Åtminstone nio övergångsställen i Nyland kommer att tas bort under det pågående året. Bland annat i Esbo, Tusby och Vichtis finns farliga och överflödiga övergångsställen som kommer att bli borttagna.
Största delen av de vägavsnitt som berörs kommer ändå att förändras genom att hastighetsbegränsningen vid avsnittet sänks eller att de byggs om helt.
Orsaken är att många övergångsställen bedöms vara så pass farliga att det är säkrare för en fotgängare att vänta tills det inte finns en enda bil i sikte innan man går över vägen.
Vissa övergångsställen upplevs också som onödiga medan det i närheten av andra övergångsställen finns säkrare alternativa rutter.
– Ett övergångsställe är säkert och fungerar som det ska om det befinner sig i rätt omgivning, till exempel i tätt bebyggda områden, säger Herkko Jokela, expert på trafiksystem vid Nylands närings-, trafik- och miljöcentral (NTM).
Ett övergångsställe garanterar inte säker passage
Jokela säger att fotgängare som står i beredskap att korsa en livligt trafikerad riksväg lätt börjar fundera hur de någonsin ska kunna ta sig över vägen.
– Man vill inte längre ge en falsk bild av att ett övergångsställe skulle göra det säkert att gå över en livligt trafikerad huvudled, säger Jokela.
Därför vill Nylands NTM-central nu skapa säkrare rutter för fotgängare för att förebygga fler trafikolyckor vid övergångsställen.
Kring 400 fotgängare skadas eller dör årligen i trafiken – varav ungefär hälften då de korsar vägen vid ett övergångsställe.
Enligt NTM-centralen är det många bilister som tyvärr inte stannar eller väjer för fotgängare vid övergångsställen, trots att det är så det egentligen borde gå till.