Hoppa till huvudinnehåll

Åbo flygplats fortsätter vara bemannad nattetid – kommunerna skjuter till pengar

Flygledningstornet på Åbo flygplats.
Flygledningstornet på Åbo flygplats. Bild: Yle/Peter Karlberg åbo flygplats

Flygplatsen i Åbo fortsätter vara öppen för trafik dygnet runt. Det innebär att räddningshelikoptrarna kan fortsätta landa utan begränsningar och att övrig trafik inte påverkas av nattligt flygstopp.

Kommunerna i Egentliga Finland är överens om att de är beredda att skjuta in pengar för att garantera flygtrafiken i Åbo under alla dygnets timmar. Finavia kommer till mötes i en del av kostnaderna och Gränsbevakningen kommer att stå för en del av summan. Efter det avgörs hur mycket de enskilda kommunerna ska betala. Troligen är kostnaden i proportion till invånarantalet, så med andra ord är Åbo den kommun som bidrar mest.

Räknar med kontraktsteckning inom kort

Det beskedet ger Pekka Sundman, direktör för ekonomi- och strategiärenden vid Åbo stad. Han säger att det nu mest handlar om formaliteter för att få ett kontrakt mellan parterna och att det troligen tecknas i början av augusti. Han säger att Finavia som driver verksamheten på flygplatsen är beredd att fortsätta med den nattliga flygledningen också efter utgången av juli och att det ger en stark signal om att allting fortsätter som förut. Han utgår från att avtalet kunde gälla tre till fem år, efter det är det troligt att flygledningen börjar skötas på distans från ett annat flygledartorn.

Åbo driver på

Kampen om flygledningen klockan ett till sex på natten började efter att Inrikesministeriet meddelade att Gränsbevakningsväsendet slutar att betala för den. Per år handlar det om en avgift på 400 000 euro. I skärgården uppstod oro om konsekvenserna för räddningshelikoptrarna. Gränsbevakningen meddelade att de kan lyfta och landa som tidigare med undantag för 5-10 flygningar per år som de på grund av dåligt väder måste landa i Helsingfors.

Åbo stad är mån om att det ska finnas en flygplats i staden som är öppen för trafik under hela dygnet. Sundman poängterar de internationella kontakterna och säger att det ger fel signaler om flygplatsen stänger till natten. Han säger att den är viktig för hela regionen och gör det lättare att locka hit utländska investeringar.

– Det väcker frågor varför varken Finnair eller Finavia prioriterar flygplatsen i Åbo som strategiskt betydelsefull. Det känns som att flygplatserna i regionerna uppfattas som betydelselösa för samhällsutvecklingen och konkurrensen. I Sverige och Norge tänker man i helt annorlunda banor.