Hoppa till huvudinnehåll

Hyr ut din bilplats medan du är på jobbet - ny tjänst vill matcha p-rutor och bilar

Ett höghus i sex våningar i rödbrunt tegel sett framifrån. Framför i bilden syns parkeringsrutor varav ungefär hälften är upptagna av vanliga personbilar.
Privata parkeringsrutor kunde användas mer effektivt, menar Tero Jousi från Barking. Ett höghus i sex våningar i rödbrunt tegel sett framifrån. Framför i bilden syns parkeringsrutor varav ungefär hälften är upptagna av vanliga personbilar. Bild: Cecilia Heikel/ Yle parkeringsplatser,parkeringsområden,parkering (aktivitet),parkering

Om du har en parkeringsplats på ett attraktivt läge i huvudstadsregionen och inte använder den dygnet runt- tjäna en slant och hyr ut den. Det är affärsiden för Barking, en app som vill föra samman bilar och lediga parkeringsplatser.

Tjänster som bygger på delningsekonomi har de senaste åren blivit allt vanligare, men ofta har storstilade affärsidéer krockat med lokala lagar och förordningar. Uber tog paus efter att myndigheterna bedömt tjänsten som olaglig taxiverksamhet och Airbnb ogillas av många grannar, hyresvärdar och husbolag.

Skärmdump av Barking-applikationen.
Vy över applikationen. Skärmdump av Barking-applikationen. Bild: Barking/ Tero Jousi Barking

Lagstiftningen hänger inte med

Tero Jousi från Barking säger att problemen de tjänsterna haft beror på att lagstiftningen släpar efter.

– Lagen känner inte riktigt till delningstjänster ännu. För oss är det flera lagar som kan påverka, allt från hyreslagstiftning till markanvändnings- och byggnadslagstiftningen, säger Jousi.

Jousi ser många möjligheter med att dela parkeringsplatser.

– Om användningen är effektivare så behöver det inte byggas så många platser. När bilister direkt vet var de kan parkera behöver de inte köra runt, runt och leta efter en plats. Allt det här är bättre för miljön, säger han.

Staden borde hellre utveckla parkeringen

Simon Bergman som bor i Arabia har fått hyra en parkeringsplats efter att ha köat i ett och ett halvt år. Han ser hellre att staden och husbolagen funderar kring hur man kan använda existerande parkeringsplatser mest effektivt.

– Principiellt sett tycker jag att platserna är till för de som bor här, och jag är rädd för att tjänster som den här lockar till att sitta på en plats man egentligen inte behöver, säger han.

Billigare än att parkera i stadens p-ruta

Bergman bor i ett Hitas-hus, och anser att hyran för parkeringsplatsen är mer än rimlig.

En man i mörkblå luvtröja i halvfigur, i bakgrunden ser man ett höghus och parkerade bilar.
Simon Bergman kan tänka sig att använda tjänsten för att parkera, men vill inte av principskäl hyra ut sin egen plats. En man i mörkblå luvtröja i halvfigur, i bakgrunden ser man ett höghus och parkerade bilar. Bild: Cecilia Heikel/ Yle Barking

Helsingfors stad debiterar mellan 4 och 1 euro i timmen där gatuparkeringen är avgiftsbelagd, och om Bergman skulle välja att lägga ut platsen på tjänsten kunde han med relativt få uthyrningar täcka lejonparten av hyran.

– Men jag vill inte hyra ut min plats, av just principskäl. Jag kan ändå tänka mig att pröva tjänsten när jag parkerar, och att effektivera användningen av parkeringsplatser är alltid bra, säger Bergman.

Kollektivtrafiken bra, kunde bli bättre

Bäst vore det ändå om staden skulle utveckla sin parkeringspolitik, om man bygger områden med färre parkeringsplatser ska kollektivtrafiken fungera åt alla håll, inte bara in till centrum.

– Man kommer bra in till centrum med allmänna färdmedel, men om man ska och handla utanför centrum eller pendlar till Esbo så klarar man sig inte utan bil, säger Bergman.

Lagligt?

Marina Furuhjelm är jurist med lång erfarenhet från fastighetsbranchen. Hon säger att det blir knepigt först om man själv hyr platsen man vill hyra vidare.

– Äger du aktierna för en bilplats så borde det inte finnas hinder för att hyra ut den i korta eller långa bitar för det ändamål platsen är ägnad åt - att förvara ett motorfordon. Men hyr du platsen av ett bostadsaktiebolag eller av någon annan gäller det att kolla hur avtalet är formulerat, säger Furuhjelm.

Till exempel när det gäller platser som ägs av husbolag kan det finnas stora skillnader i hur noga platsernas användning regleras. Gäller hyresavtalet en namngiven bil? Får endast sådana som bor i huset använda platsen?

Tydligen gäller inga regler.

Simon Bergman vet inte om han skulle få hyra ut sin nya bilplats.

– Jag blev faktiskt nyfiken när jag hörde talas om den här appen så jag försökte kolla upp det. Jag har fått en lapp som jag ska ha i rutan, och där står att jag ska följa reglerna, och så en länk där reglerna skulle finnas. Men där var tomt, så tydligen finns det inga regler, skrattar han.

Läs också

Huvudstadsregionen

Bekanta dig med hur vi jobbar med Ansvarsfull journalistik

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen