Hoppa till huvudinnehåll

Lyxig aspekt i ekologiska produkter lockar Frankrike - finsk ekodesign intresserar

Företaget Paptics träfiberpåsar.
Företaget Paptics träfiberpåsar. Bild: Markus Kontiainen / Paptic Förpackning,paptic

När man på finländska Paptic nyligen visade upp sina produkter i Frankrike, överraskades många potentiella kunder inte bara av företagets påsar ur miljösynpunkt, utan även ur en estetisk aspekt.

- Påsen känns varken som papper eller plast, utan snarare som textil och det är intressant, tycker potentiella kunden Blandine som arbetar inom kosmetikabranschen.

Esa Torniainen, en av Paptics grundare, presenterade nyligen i Paris företagets påsar gjorda av träfiber som ska ersätta plastpåsar.

Chict är trendigt

Franska Blandine värdesätter att Paptics påse är komposterbar.

- Men man vill inte bara vara miljöhjälte, utan även se lite chic ut, menar hon.

- Att den här påsen inte känns "billig", utan ganska lyxig är viktigt för mig som kund, menar hon.

Förra sommaren förbjöds i Frankrike den tunna engångsplastpåsen för frukt och grönsaker.

Frankrike har gått framåt

Tjocka plastkassar kommer att förbjudas i affärerna från och med januari nästa år. Två års fängelse och böter på uppåt 100 000 euro väntar den som bryter mot lagen.

Nästa år tillåts bara påsar av material som papper, majs- eller potatisstärkelse, bioplast eller tyg i kommersen.

Lagen är en del i en större miljöreform som förra socialistregeringen drev igenom.

Satsar på finsk design

- Jag vet om att man i Frankrike ofta söker efter snygga påsar, tillverkade av nedbrytbara material, säger Esa Torniainen på Paptic.

Esa Torniainen på företaget Paptic.
Esa Torniainen. Esa Torniainen på företaget Paptic. Bild: Johan Tollgerdt esa torniainen

Han hoppas att finsk design ska kunna erövra den europeiska emballagevärlden.

Laurent Lebot är ekologisk industridesigner på företaget Faltazi i staden Nantes.

Han har bland annat gjort sig känd för "Uritrottoir", en komposterbar pissoar med blommor på toppen.

Han menar att varje land kräver produkter efter sina behov.

- I Frankrike är just estetik och lyx mycket efterfrågat gällande ekologiska innovationer, säger Laurent.

- Den delen utgör cirka 20 procent av produktens succé.

Havsplasten i siffror - det här handlar det om

Det produceras cirka 300 miljoner ton plast per år, vilket är ungefär lika mycket som vi människor väger tillsammans.

Uppskattningsvis 5–10 procent av plasten hamnar i havet.

62 procent av allt skräp som sköljs upp på Finlands stränder är plastskräp.

Bara 15–30 procent av allt skräp som finns i havet sköljs upp på stranden. Resten förblir i havet.

60 procent av havsplasten kommer från fem asiatiska länder: Kina, Indonesien, Filippinerna, Vietnam och Thailand.

Plastskräpen i världshaven är till fara både för djur och människor, men det är oklart exakt hur stort problemet är. Plasten försvinner inte av sig själv utan kan gå vidare i näringskedjan till oss människor.

Plasten stör också fisket, sjöfarten och turismen. De ekonomiska förlusterna är minst 11 miljarder euro per år på global nivå.


Läs mera:

Kampen mot plastskräp – berätta dina bästa tips!

Som en del av artikelserien Projekt Plastskräp samlar Yle Nyheter nu in läsarnas behändigaste knep för att återanvända eller minska på plastavfallet vi producerar.

Läs också

Nyligen publicerat - Utrikes