Hoppa till huvudinnehåll

Hagabon Pias nät och telefon krånglar – Telia nekar till problem

En person håller en smarttelefon i handen och håller fingret ovanpå skärmen.
Flera Helsingforsbor har haft problem med att nät och telefon inte fungerar så bra som operatörerna lovat. En person håller en smarttelefon i handen och håller fingret ovanpå skärmen. Bild: Mostphotos/Frugan smarttelefoner,mobiltelefoner,Mobiltelefoner och -apparater,ungdomar,teknik (apparater),smarttelefon

Flera Helsingforsbor har haft problem med att nät och telefon inte fungerar så bra som operatörerna lovat. Pia Sonntag som bor i Haga berättar att hennes internet är långsamt och krånglar och att telefonen ibland inte alls får någon signal. Hennes operatör Telia menar att det inte finns några problem.

Yle Huvudstadsregionen frågade Hagabor på Facebook ifall de haft problem med sitt nät och sina telefoner. Vi fick kring fyrtio svar på kort varsel, där de flesta berättade att de haft problem. Många berättade att internet inte fungerat eller fungerat sämre än utlovat. Några hade problem med att telefonen helt förlorade täckning. Hagaborna hade haft problem med många operatörer – Elisa, DNA, Telia och Saunalahti. För några personer hade det hjälpt att byta operatör. Några personer hade inte haft några problem alls.

I Parkstad har invånare också klagat på att internetuppkopplingen är långsam och knappt går att använda.

Pia Sonntag är en Hagabo som har haft problem, både med internet och med att få signal till telefonen.

– Nätet blir långsamt och börjar krångla. Ibland har jag ingen täckning med telefonen, säger Sonntag.

Hagabon Pia Sonntag i köpcentret Kaari.
Pia Sonntag har inte fått några svar från Telia. "Kundservicen har blivit sämre sedan Sonera blev Telia", säger hon. Hagabon Pia Sonntag i köpcentret Kaari. Bild: Hedvig Sandell Norra Haga,Gamlas,Haga, Helsingfors,Södra Haga

Sonntag har ett abonnemang med Telia. Hon berättar att problemen började kring samma tid som Sonera blev till Telia.

– Jag tror att problemen beror på Telia. Jag har inte hört om liknande problem med andra operatörer, säger hon.

Sonntag har fått varken svar eller hjälp från Telia.

– Jag har försökt nå deras kundservice men har inte nått fram. Jag har lämnat meddelande till dem och begärt att de ska kontakta mig men det har de inte gjort, säger hon.

Telia: "Inga problem"

En fjärdedel av de Hagabor som svarade på Facebook hade haft problem med Telias internetuppkopplingar eller telefonabonnemang.

Telia menar att det inte finns några problem.

– Vi har inte fått information om att det skulle ha varit några större problem i Haga under de senaste veckorna. Helst skulle vi också reda ut de här sakerna privat med kunderna, säger Mira Linnamaa, kommunikationschef på Telia.

Linnamaa säger att hon inte heller har hört om några större problem med kundservicen.

– Jag beklagar om vi inte har ringt tillbaka till kunderna. De kan ta kontakt med oss så reder vi ut saken, säger hon.

Linnamaa säger att ett tidsbundet kontrakt oftast kan avslutas i förtid ifall abbonemanget inte fungerar som lovat.

– Alla fall behandlas enskilt. Kunderna får ta kontakt med oss så reder vi ut saken, säger Linnamaa.

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen