Hoppa till huvudinnehåll

Båtarnas andrahandsmarknad växer men få vill ha segelbåt - "Båten på köpet om du köper segel och motor"

Björn Axel Sjöblad
Björn-Axel Sjöblad hade hoppats på att få sin H-båt såld under sommaren. Nu befarar han att det dröjer till våren innan det blir affär, för ett lägre pris än han hade tänkt sig. Vid samma brygga står en handfull andra osålda segelbåtar. Björn Axel Sjöblad Bild: Niklas Evers H-båt,segelbåt,HSS,Skifferholmen

Antalet begagnade båtar till salu har ökat med en tredjedel sedan 2014. Motorbåtar säljs på några månader men för segelbåtarnas del är det stiltje på marknaden. Björn-Axel Sjöblad tror inte han får tillbaka de pengar han investerat i sin båt.

Det ser ut som om finländarna i år igen kommer att köpa färre nya båtar. Speciellt bland segelbåtar är nedgången stor.

Enligt Trafiksäkerhetsverkets siffror har bara fyra nya segelbåtar registrerats sedan januari. Första halvåret 2016 registrerades 20 nya segelbåtar.

En Yamaha utombordare med effekt på 100 hästkrafter på en Buster-båt.
De mest populära båtarna är öppna, snabba motorbåtar med utombordare. Medianeffekten hos nya båtar ligger på cirka 75 hästkrafter. En Yamaha utombordare med effekt på 100 hästkrafter på en Buster-båt. Bild: Niklas Evers utombordsmotorer,Båtmotor,badstege,motor,Yamaha,Buster,båtar,båtsport,motorbåtar,Motorbåt,Östersjön,vattenskydd,föroreningar,Skärgård

Men båtmarknaden går het trots det. Antalet begagnade båtar till salu har ökat stadigt de senaste åren.

Vecka 29 hade Sajten Nettivene, landets största marknad för begagnade båtar, över 12 500 båtar till salu. För bara tre år sedan var antalet 9 500 samma vecka.

- Överlag så löper handeln med begagnade båtar väldigt bra, säger Jarkko Pajusalo, vd för Båtbranschens centralförbund Finnboat

Han får medhåll av Olli Kokkola, försäljare på sajten Nettivene, som ser annonsernas ökning som ett tecken på att båthobbyn mår bra.

- Jag skulle säga att båtlivet i en viss mån fortfarande växer i popularitet, säger Kokkola.

Trögare åtgång för segelbåtar - i medeltal sex månader till salu

Men för segelbåtarnas del är det stiltje på marknaden. En knapp tiondel av alla båtar till salu är segelbåtar och de säljs betydligt mycket långsammare än motorbåtarna.

För en privatperson har det i medeltal tagit 86 dygn att få sin motorbåt såld på nätet, medan seglare i medeltal fått vänta 182 dygn på affär.

Björn-Axel Sjöblad är frustrerad över marknadsläget. Han har under sommaren försökt sälja sin H-båt, hittills utan resultat.

- Det tycks vara väldigt svårt. Bara en person har varit och tittat på båten. Det känns inte som om den kan säljas.

Speciellt bland mindre segelbåtar, som det finns gott om i Finland, har priserna sjunkit rejält de senaste åren.

Björn-Axel Sjöblad på HSS.
Björn-Axel Sjöblad hade räknat med att få båten såld under sommaren. Nu befarar han att han måste lyfta upp den på land i höst. Björn-Axel Sjöblad på HSS. Bild: Niklas Evers Skifferholmen,HSS,Björn-Axel Sjöblad

Sjöblad köpte sin båt med två kamrater för 6 000 euro och har sedan dess investerat 3 000 euro i ny motor och nya segel. Han bedömer att han kan komma att sälja båten för 3 500-4 000 euro.

- Jag har sänkt priset flera gånger. Man får en båt gratis om man köper segel och motor.

Enligt Jarkko Pajusalo på Finnboat kan en orsak till den långa försäljningstiden för segelbåtar vara att båtarnas känslovärde inte motsvarar marknadspriset.

- Många har ganska höga förväntningar på den egna båtens värde, vilket säkert bromsar försäljningen av båten.

Yngre generationer lockas inte av semester i skärgården

En undersökning som Finnboat släppte tidigare i år visar att unga inte är intresserade av att lägga pengar på att äga en båt, eller tillbringa semestern i skärgården.

Sjöblad kommer med en liknande förklaring till varför segelbåtar inte går åt.

- Långfärdsseglandet har inte hittat en ny generation. Jag är 34 nu och nästan alltid yngst i alla hamnar.

Kabbölefjärden.
Båtlivet lockar inte längre unga människor i lika stor utsträckning som tidigare, visar en undersökning av Finnboat. Kabbölefjärden. Bild: Yle/Sofia Strömgård Kabbölefjärden,Skärgård,lovisa skärgård

- Jag tror att ganska många unga i dagens läge väljer att dra till Italien eller Thailand istället för att äga en segelbåt och tillbringa sommaren på havet.

Förutom att intresset för båtliv verkar mattas av hos yngre generationer håller också det mer inbitna äldre båtfolket på att bli för gamla för sina skorvar.

Den här trenden syns enligt Olli Kokkola tydligt i de drygt 12 000 båtannonserna på nätet.

- Äldre människor har så småningom börjat byta till mindre farkoster eftersom de inte längre kan hantera större båtar. Det här är en trend som vi ser tydligt. Då båtföraren blir äldre byts båten till en mindre.

Drömläge för köparen - nya motorbåtar tappar över 1 000 euro per år

Det växande utbudet och de sjunkande priserna har lett till att det nu är konsumenten, alltså nya båtägare, som är kung på andrahandsmarknaden.

Förutom segelbåtarnas sjunkande priser kan det också gå att fynda bland de mest populära motorbåtarna. Det handlar mest om öppna båtar med styrpulpet och utombordare.

De två populäraste båttillverkarnas modeller sjunker tusentals euro i pris på bara några år.

Priset på nya samt begagnade Yamarin 59 DC vecka 29 år 2017.
Båttillverkaren Yamarin var mest populär bland de finländare som köpte ny båt i våras. Men en båt med några år på nacken kan vara närmare 6 000 euro förmånligare. Priset på nya samt begagnade Yamarin 59 DC vecka 29 år 2017. Bild: Eemil Friman båtar,båtsport,begagnade varor,nettivene

Enligt Kokkola har begagnade båtar i regel ändå ett bra återförsäljningsvärde.

- Jag tror inte att priserna har sjunkit speciellt mycket. Såklart kan det ha sjunkit en aning på de mest populäraste båtarna där det finns ett stort utbud, till exempel båtar av märket Buster, säger Kokkola.

Priset på nya och begagnade Buster XXL:s vecka 29 år 2017.
Tillverkaren Buster kom på andra plats bland nyregistrerade båtar mellan januari och juni i år. Modellen XXL kan tappa närmare 6 500 euro i värde på bara fyra somrar. Priset på nya och begagnade Buster XXL:s vecka 29 år 2017. Bild: Eemil Friman Buster,båtar,utombordsmotorer,båtsport,nettivene

Årsmodellen behöver inte ha stor betydelse. En väl omhändertagen båt från 1970-talet kan fortfarande vara mera värd än en 90-talsbåt i dåligt skick.

Det är skicket som avgör, alltså hur väl man tagit hand om sin båt, säger Kokkola.

Men säljer man en H-båt, eller någon annan segelbåt som inte längre är lika attraktiv på marknaden, kan man få vänta länge.

- Det var någon här på bryggan som kom med ett ordspråk häromdagen; det finns två lyckliga dagar i en seglares liv. Dagen då man köper båten och dagen man säljer den. Jag tror det finns en sanning i det där, säger Sjöblad.

Läs också

Nyligen publicerat - Ekonomi