Hoppa till huvudinnehåll

Hon gör skivomslag för Finlands största artister

Maria Ahonen i en skivbutik.
Maria "Biffen" Ahonen har designat hundratals skivomslag. Maria Ahonen i en skivbutik. Bild: Yle / Hanna Othman biffen

Maria Ahonen lever i en ständig identitetskris. Hon är känd som Biffen för finlandssvenskarna, men som Bifu bland de finsktalande.

- Finnarna har svårt att säga Biffen. Jag pendlar mellan båda smeknamnen, säger Ahonen.

Biffen är också namnet på hennes blogg på Ratata. Maria Ahonen är Lovisatjejen som flyttade till Helsingfors och blev grafisk designer, och har inte blickat bakåt sedan dess.

- Jag besöker egentligen Lovisa så lite som möjligt. Det är helt okej där på sommaren, men mest åker jag dit för att besöka pappa nuförtiden.

Maria Ahonen i en skivbutik.
Maria Ahonen i en skivbutik. Bild: Yle / Hanna Othman biffen

Ahonen har designat skivomslag sedan början av 2000-talet. Då jobbade hon på samma företag som Knipi från Egotrippi, också han grafiker.

- Vi snackade tillsammans om att jag alltid drömt om att designa skivomslag. Det visade sig att han hade väldigt mycket jobb, och föreslog att jag skulle göra Jonna Tervomaas omslag. Folk tyckte om omslaget och så fick jag mer och mer jobb.

Då man gör ett skivomslag ska man enligt Ahonen tänka på att en person som inte alls känner till artisten ändå via ett visuellt språk ska kunna identifiera om musiken är sådan att hen kunde tycka om den.

Maria Ahonen i en skivbutik.
Biffen hittar både mer och mindre bra omslag då hon gräver i lådorna i skivbutiken Riverside Records i Borgå. Maria Ahonen i en skivbutik. Bild: Yle / Hanna Othman biffen

- Det är därför jag tycker att grafisk design är jätteintressant. Färger, typografi, allt har en underton som folk kan läsa, oberoende om de är intresserade av design eller inte. Det är ett universellt språk.

Ibland får Ahonen väldigt fria händer och ibland har artisten en strikt vision.

- Det är skönt om artisten har en stark vision, för då är det lätt för mig att snappa upp den och så gör vi det tillsammans. Då det kom till PMMP:s skivor fick jag fria händer, vilket var roligt. De identifierade mig som lika galen som dem, ler Ahonen.

Maria Ahonen i en skivbutik, pekar mot en skiva av Antti Tuisku.
I hyllan hittar hon ett skivomslag hon själv gjort, Antti Tuiskus Toisenlainen tie. Maria Ahonen i en skivbutik, pekar mot en skiva av Antti Tuisku. Bild: Yle / Hanna Othman bifu

Till hösten släpper många artister ny musik och därmed har Ahonen mycket jobb på bordet under sommaren. Just nu funderar hon på Antti Tuiskus nya skiva. På kö står också Samae Koskinen, Jonna Tervomaa, View och Isac Elliot.

Ibland har Ahonen månader på sig att göra omslagen, ibland en timme.

Bifu säger sig ha två olika stilar som hon gillar: endera ska det vara färgrant och hända mycket eller så väldigt minimalistiskt. Det senare fungerar bäst då musiken är i fokus.

Maria Ahonen.
Maria Ahonen jobbar som grafisk designer på People's, men besöker nästan aldrig kontoret i Borgå. Maria Ahonen. Bild: Yle / Hanna Othman bifu

Inspirationen kommer från många olika ställen.

- Exempelvis kan man gå till skivbutiken och titta igenom gamla skivor. Filmer, popkultur, det är bra att sova. Inspiration finns överallt.

Hon säger att hon insett att det är viktigt att vila mycket. Hon kan inte sitta vid en dator i tolv timmar och vänta att någonting händer, det fungerar inte för henne. Då hjärnan vilat är den mer kreativ.

Till nästa får vi se Ahonens arbeten på Jonna Tervomaas album Ääni som kommer i september, efter det är det dags för Antti Tuiskus nya skiva. Biffen lovar att det blir mycket spektakel kring den.

Läs också

Nyligen publicerat - Östnyland