Hoppa till huvudinnehåll

Bilskollärare: ”Bara en av tio vet vem som ska väja”

Cyklist i korsning.
Vid den här korsningen på Tolkisvägen skedde nyligen en kollision mellan en elcykel och en personbil. Cyklist i korsning. Bild: Yle/Mikael Kokkola trafikregler,cyklister,vägtrafik,tolkisvägen

Cyklisterna på Tolkisvägen i Borgå lever farligt. Den långa raka cykelvägen korsar körbanan på många ställen och då är hastigheterna ofta rätt höga. Nyligen kolliderade en elcykel med en bil vid korsningen till Hammarsvägen.

Trafikreglerna som gäller då cyklar och motorfordon möts i korsningar är inte helt entydigt enkla, förklarar bilskolläraren Helen Högström.

- Jag tror att de flesta ute i trafiken inte vet när cyklisten är väjningsskyldig i en korsning, säger hon. Om vi frågade trafikanterna skulle bara cirka en av tio veta vem som ska väja.

Kvinna står vid en korsning.
Trafiklärare Helen Högström. Kvinna står vid en korsning. Bild: Yle/Mikael Kokkola trafik,trafikregler,tolkisvägen

Innan Helen Högström går in på de trafikregler som gäller vill hon ge några allmänna råd.

- Sakta ner farten vid en korsning och sök ögonkontakt med den andra föraren. Både cyklister och bilister ska vara försiktiga.

Två cyklister närmar sig korsningen med god marschfart. En röd paketbil är på väg att svänga till vänster och bort från Tolkisvägen. Cyklisterna bromsar lätt och bilen kör genom korsningen.

Det hela går flexibelt men i princip borde paketbilen ha väntat på att cyklisterna kör över korsningen.

Bil vid korsning på landsväg.
Bilen ska väja. Den svängande bilisten ska lämna företräde för de fotgängare och cyklister som är på väg över vägen som han svänger in på. Bil vid korsning på landsväg. Bild: Yle/Mikael Kokkola trafikregler,cyklister,vägtrafik,tolkisvägen

Två huvudregler

Helen Högström ber om papper och penna och börjar rita.

- Alltid då en bil svänger över ett övergångsställe ska den väja för cyklister och fotgängare, förklarar Högström.

Det är den ena av två huvudregler.

Den andra huvudregeln är lite knepigare.

- Då både cyklisten och bilen kör rakt är det cyklisten som är väjningsskyldig. Ofta är det fråga om ställen där cykel- och gångvägen fortsätter på andra sidan gatan efter ett övergångsställe.

Trots övergångsstället är alltså cyklisten skyldig att väja.

De två huvudreglerna påverkas förstås av stoppmärken och väjningstrianglar. Här kan du läsa mer om trafikreglerna

Bil vid korsning på landsväg.
Cykeln ska väja. Cyklist på cykelbana får korsa vägen på cykelbanans fortsättning, men ska väja för bilar från höger och vänster. Bil vid korsning på landsväg. Bild: Yle/Mikael Kokkola trafikregler,cyklister,vägtrafik,tolkisvägen

Vill man som cyklist vara helt säker har Högström ett gott råd.

- Led cykeln vid övergångsställena. Bilarna ska nämligen alltid väja för fotgängare. Dessutom får man då mera tid på sig att observera trafiken omkring sig.

Enligt Högström är korsningarna längs med Tolkisvägen inte särskilt problematiska. Sikten längs med vägen är för det mesta fri åt alla håll.

Vägskylt för lättrafikled.
Vägskylt för lättrafikled. Bild: Yle/Mikael Kokkola trafikregler,cyklister,vägtrafik,tolkisvägen

Ställen där cyklister löper fara finns det flera av i Borgå. På cykelvägen vid centralidrottsplanen far många skolelever fram med god fart på cykelvägen.

- I korsningen mellan Adlercreutzgatan och Tullportsgatan är sikten begränsad och cyklisterna är väjningsskyldiga. Det är en farlig korsning, säger Helen Högström.

Läs också