Hoppa till huvudinnehåll

Okej att snobba i ojämlikt Hongkong

Svenska Yles medarbetare Björn Ådahl.
Svenska Yles medarbetare Björn Ådahl. Bild: Yle/Jyrki Valkama korrespondenter,hälsningar från korren

I Hongkong finns det fler bilar av märket Rolls Royce per capita än i någon annan stad. Samtidigt sliter tusentals åldringar från morgon till kväll med att rota efter kartonger. Hongkongs samhällssystem har alltid varit ultrakapitalistiskt, skriver Svenska Yles medarbetare Björn Ådahl.

Häromdagen hajade jag till när en röd sportbil susade förbi taxin som jag satt i. Det var inte det faktum att det var frågan om en Ferrari som förvånade mig, för sådana finns det gott om här i Hongkong.

I stället var det registreringsskylten som fångade min blick. Playboy stod det på den, inget annat, bara playboy.

I sig ser jag ofta märkliga registreringsskyltar. Att en ägaren av en röd Ferrari väljer ordet playboy tyckte jag ändå att var extra dråpligt.

Ytliga knösar

Hongkongborna kan mot betalning skaffa sig skräddarsydda registreringsskyltar för sina bilar, och fler och fler gör det. Många avslöjar samtidigt sin personlighet.

Bland rika Hongkongbor har det blivit populärt att skaffa sig skräddarsydda registreringsskyltar. Skyltarna är inte billiga.
Bland rika Hongkongbor har det blivit populärt att skaffa sig skräddarsydda registreringsskyltar. Skyltarna är inte billiga. Bland rika Hongkongbor har det blivit populärt att skaffa sig skräddarsydda registreringsskyltar. Skyltarna är inte billiga. Bild: Yle/Björn Ådahl bilar

Jag har till exempel sett en Rolls Royce med skylten fat cat, det vill säga rik knös. Jag har också spanat in en Bentley med skylten big daddy, det vill säga pamp eller höjdare, och en Porsche med skylten lover boy, det vill säga snygging eller donjuan.

I Hongkong finns det fler bilar av märket Rolls Royce per capita än i någon annan stad. Ungefär en miljon Hongkongbor klassificeras som förmögna.

Uthålliga chaufförer

När den röda Ferrarin inte längre var inom synhåll tog jag en titt på taxichauffören. Han var minst 70 år gammal, och hans ryckiga körsätt tydde på att det både för hans egen och för passagerarnas del skulle var bäst att han snart gick i pension.

Det finns mängder av sportbilar av alla de slag. Ingenstans i Hongkong är det tillåtet att köra snabbare än 110 kilometer i timmen.
Det finns mängder av sportbilar av alla de slag. Ingenstans i Hongkong är det tillåtet att köra snabbare än 110 kilometer i timmen. Det finns mängder av sportbilar av alla de slag. Ingenstans i Hongkong är det tillåtet att köra snabbare än 110 kilometer i timmen. Bild: Yle/Björn Ådahl bilar,sportbilar

Dess värre var det inte troligt. Inom den privata sektorn finns det inget egentligt pensionssystem och ingen pensionsålder, så otaliga människor är tvungna att arbeta ända tills deras hälsa i alltför hög grad börjar vackla.

En gång frågade jag en taxichaufför hur gammal han var. 85 år löd svaret.

Usel timlön

Tusentals åldringar sliter också från morgon till kväll med att rota efter kartong som de sedan på fullastade kärror skuffar till platser där kartongen tas emot för återanvändning.

Den officiella återanvändningen fungerar så dåligt att de här åldringarna gör samhället en tjänst.

Samtidigt förtjänar de ungefär 15 euro ifall de arbetar från soluppgången till solnedgången. Utan de här pengarna skulle de i många fall mer än 80 år gamla Hongkongborna inte klara sig.

Tvivelaktig stolthet

Hongkongs samhällssystem har alltid varit ultrakapitalistiskt. Socialskyddet är obefintligt, så var och en förväntas sköta sig själv.

Ingen behöver ändå svälta, för åldringar och fattiga hushåll kan ansöka om ekonomiskt understöd. Det är inte precis frikostigt men det håller en vid liv.

Den här kvinnan säljer torkade fiskprodukter. Hon arbetar sju dagar i veckan från morgon till kväll.
Den här kvinnan säljer torkade fiskprodukter. Hon arbetar sju dagar i veckan från morgon till kväll. Den här kvinnan säljer torkade fiskprodukter. Hon arbetar sju dagar i veckan från morgon till kväll. Bild: Yle/Björn Ådahl kvinna,fiskar

Många kineser tycker att det är förödmjukande att ta emot pengar av staten, så de föredrar att försöka klara sig på egen hand.

I stället för att knoga på kunde åldringarna som rotar efter kartong ansöka om understöd, men det gör de alltså inte.

Ingen avundsjuka

Hongkong anses vara en av de mest kontrastrika platserna i världen. Den förra brittiska kolonin rankas också som en av de ekonomiskt mest ojämlika städerna.

En kvinna hjälper en åldring att skuffa kärran över gatan. Åldringen ämnar fylla kärran med kartong.
En kvinna hjälper en åldring att skuffa kärran över gatan. Åldringen ämnar fylla kärran med kartong. En kvinna hjälper en åldring att skuffa kärran över gatan. Åldringen ämnar fylla kärran med kartong. Bild: Yle/Björn Ådahl Hongkong,åldringar

Ojämlikheten gör sitt till för att skapa kontraster. Konstigt nog ger den däremot inte upphov till motsättningar.

I regel ställer de fattiga sig inte negativt till dem som har gjort sig rika, inte ens till sådana som använder sina pengar till att köpa en Ferrari och sedan sätter ned hundratals euro på att skaffa sig registreringsskylten playboy.

Det här bidrar till att göra Hongkong till en utomordentligt trygg plats.