Hoppa till huvudinnehåll

Baltic växer snabbt - utmaningen är att hitta arbetskraft

Så här ser Pink Gin VI ut i fören.
Ett av Baltic Yachts byggen - "Pink Gin" Så här ser Pink Gin VI ut i fören. Bild: Yle/ Kjell Vikman Larsmo,Baltic Yachts,Pink Lady

Baltic Yachts i Jakobstad växer och orderböckerna är fulltecknade. Utmaningen är främst att hitta arbetskraft och företagen konkurrerar sinsemellan om bra medarbetare. I september startar man en ny rekryteringsutbildning.

I sommar sjösatte företaget Baltic Yachts världens största slup, Pink Gin och nu startar man flera nya projekt jämsides. Det är fullt i produktionshallarna både i Jakobstad och i Bosund.

- Det har hänt och händer mycket i huset, vi bygger formar på löpande band. Men vi har för få händer, säger Kenneth Holmgård, head of HR på Baltic Yachts i Jakobstad

Vuxit snabbt

Holmgård säger att Baltic växer snabbt. På sex år har företaget fördubblat antalet anställda.

- Det är en roligt, men samtidigt kommer utmaningen att hitta personal emot, säger Holmgård.

Kenneth Holmgård på Baltic Yachts.
Nya projekt startas upp i produktionshallen säger Kenneth Holmgård. Kenneth Holmgård på Baltic Yachts. Kenneth Holmgård,Baltic Yachts

Till stor del beror svårigheten att hitta personal på att det går bra för nejdens företag säger Holmgård. Främst är det exporten som växer.

- Alla drar i goda medarbetare och vi konkurrerar om arbetskraften, säger Holmgård.

Även ute på Alholmen finns det en viss konkurrens mellan Baltic, Nautor och NCE.

- Sysselsättningsgraden i regionen är så hög att ansökningarna numera också kommer längre ifrån, säger Holmgård.

Egen utbildning

I september startar Baltic igen en egen rekryteringsutbildning.

- De har varit lyckade, och det resulterar oftast i en anställning i slutändan. Så vill man vara med och bygga några av de bästa båtarna i världen så har man chansen nu, säger Holmgård.

För att söka till rekryteringsutbildningen behöver man inte ha några särskilda förkunskaper.

- Om man är villig att lära sig och är lite nerd och vill göra ett riktigt bra jobb, då passar man hos oss. Det viktigaste är viljan, säger Holmgård.

På Baltic jobbar man i projekt och följer båten från projektstart till sista finsputsning och leverans.

Närvårdare blev båtbyggare

Ida Byskata i Kaustby tog chansen för några år sedan och hoppade på en rekryteringsutbildning. Byskata är utbildad närvårdare men när det inte fanns en fortsättning inom hemvården, som hon helst ville jobba med, så valde hon att sadla om.

- Jag tänkte att nej nu ska jag vara modig, jag provar. Och det har jag inte ångrat en endaste dag. Det är roligt att åka till jobbet varje morgon, säger Ida Byskata.

Rekryteringutbildningen började med teori och det kändes lite nervös säger Byskata som inte hade någon förkunskap om branschen.

- Men så snart vi fick prova på lite praktiskt arbete och fungerade det hur bra som helst. Man lär sig snabbt och kommer snabbt framåt i den här branschen, säger Byskata.

Efter utbildningen blev Byskata anställd för ett projektjobb och därefter fick hon en fast anställning.

- Branschen är intressant, att man kan bygga så här starka konstruktioner av kolfibermattor. Hela projektet från start till slut är spännande, säger Byskata.

Att vara kvinna är ingen nackdel trots att branschen varit rätt så mansdominerad.

- Kvinnor klarar av alla arbetsskeden lika bra som män. Och inte heller arbetsgivaren gör någon skillnad på kvinnor och män, säger Byskata.

Belöning att se färdig båt

Lamineringen kan vara lite tung med obekväma arbetsställningar. Men det är inte heller något som inte en kvinna klarar av säger Byskata.

Ida Byskata säger att hon gärna vill jobba kvar och lära sig mera. Frågan just nu är främst om hon vill förkovra sig mest i laminering eller kanske finsnickeri.

- Våra arbetsledare ger oss hela tiden utmanande uppgifter, inte heller de vill att vi ska stampa på stället.

Som båtbyggare är det också en stor belöning att se den båt man länge jobbat med segla i väg från hamnen i Jakobstad och ut på världshaven.

- Det är häftigt. Det är en fin känsla när de åker iväg, och man vet att man själv varit med och byggt den där båten som seglar till Karibien, säger Ida Byskata.

- Ja, en lycklig ägare tar emot den färdiga båten. Och så brukar vi säga att när man kommer ut till Kallan, - sväng vänster, säger Kenneth Holmgård.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten