Hoppa till huvudinnehåll

Spanska klädjätten Zara fortsätter växa – grundaren nu rikast i Europa

Zaras butik i Moskva
Zaras butik i Moskva. Zaras butik i Moskva Bild: Inditex inditex

Den spanska klädjätten Zara håller stadigt ställningarna som Europas ledande klädkedja. Namnet "Zara" kom till som ett sista minuten-beslut, då det ursprungliga namnförslaget inte dög för granngatans barägare.

På gatan Carretas i hjärtat av Madrid står den spanska journalisten Luz Sánchez Mellado och pekar mot butiken mitt emot.

Där har den varit ända sedan hon var ung – klädbutiken Zara.

Det var under mitten av 1980-talet, då 18-åriga Sánchez Mellado upptäckte modeaffären som inte alls var lik de tidigare.

Spanien, som då hade övergått till demokratin, var fortfarande konservativt och fattigt.

- Mammorna klädde då sina barn tills barnen var så gott som vuxna. Det enda som fanns att köpa var antingen dyra modekläder eller billiga vardagsplagg, berättar Sánchez Mellado.

Men Zara var annorlunda. Där kunde unga med sina egna fickpengar köpa kläder som de själva ville ha.

Kläder som var ungdomliga, trendiga och inte såg ut som om de var tagna ur mammas garderob.

Luz Sánchez Mellado, journalist för tidningen El País.
- Jag är fortfarande "Zara-beroende", erkänner Luz Sánchez Mellado. Luz Sánchez Mellado, journalist för tidningen El País. Bild: Paloma García Zara,Inditex,Madrid

I dag är Luz Sánchez Mellado 50 år gammal och jobbar som journalist på den spanska dagstidningen El País. Ändå erkänner hon sig vara ”Zara-beroende” än idag.

- Spanien har blivit en modern, välbärgad stat som står öppen för hela världen. Också demokratin har mognat, säger Sánchez Mellado.

- Jag tror att det ligger en symbolisk mening i att min generation har vuxit sida vid sida med Zara, säger hon.

Enorm tillväxt under de fyra senaste decennierna – tre gånger så stort som Nokia

Och vuxit, det har flaggskeppet för hela den spanska textilindustrin minsann gjort.

Den första Zara-butiken öppnades på 1970-talet i staden La Coruña i norra Spanien. Då var den bara en liten skräddarbod, i det fattiga diktaturlandet beläget vid utkanten av Europa.

Idag ligger Zaras moderbolag Inditex i topp tre-listan för världens största bolag inom textil- och klädindustrin, direkt efter Christian Dior och Nike.

Inditex har mer än 7000 egna, centralt belägna affärer i över 90 länder.

Det här är Inditex

- Ett spanskt textilföretag som planerar, tillverkar, beställer och säljer dam-, herr- och barnmode samt textiler för hemmet.
- Inditex heter egentligen "Industria de Diseño Textil", som på svenska betyder textildesignindustrin.
- Företagets varumärken är bland annat Zara, Zara Home, Pull&Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Oysho och Uterqüe.
- I fjol var bolagets årsförsäljning 23,3 miljarder euro, varav ungefär två tredjedelar bestod av Zara-produkter.
- Sammanlagt har Inditex över 160 000 anställda. Av dem är närmare 50 000 i Spanien.
- Bolagets viktigaste konkurrenter är svenska H&M, japanska Uniqlo och irländska Primark.

Enbart under det här året är det meningen att bolaget ska öppna upp till 500 nya butiker. Samtidigt ska ändå ett par hundra äldre läggas ned.

Bolaget siktar nu mot en ny typ av jätteaffärer, med nära koppling till nätshopping.

Börsvärdet för Inditex ligger redan närmare hundra miljarder euro. Det motsvarar ungefär tre gånger storleken av dagens Nokia.

Inditex är Spaniens mest värdefulla företagskoncern. Inte ens den spanska ekonomikrisen lyckades sätta käppar i hjulen för dess tillväxt.

Under åren 2012-2016 gav Inditex arbete åt närmare 9 500 nya anställda.

På listan för globala jätteföretag i den ekonomiska tidskriften Forbes ligger Inditex på plats 276. Bolagets viktigaste konkurrent, det svenska klädföretaget H&M, finns på plats 506. Nokias placering är 608.

I fjol överskred nettovinsten för Inditex för första gången tre miljarder euro.

Världens största Zara-butik i Madrid, Spanien.
Världens största Zara-klädesbutik finns i centrala Madrid i Spanien. Världens största Zara-butik i Madrid, Spanien. Madrid,Inditex,Zara

Största delen av bolaget Inditex ägs av 81-åriga Amancio Ortega. Som 39-åring grundade han den första Zara-butiken i La Coruña tillsammans med sin fru.

Det var år 1975, samma år som diktator Francisco Franco avled.

Ortega, som kommer från fattiga förhållanden, är idag den fjärde rikaste människan i världen och den enda europén på listan av världens 10 rikaste.

Ortega äger fortfarande närmare 60 procent av sitt bolag och har samlat ihop en förmögenhet på över 60 miljarder euro.

Ansvaret för att leda Inditex har Ortega redan överlåtit i vd Pablo Islas händer.

- Men Ortega besöker fortfarande fabriken varje dag och följer med allt som händer, säger Xabier R. Blanco som skrivit en inofficiell biografi om den redan ålderstigna miljardären.

Biografin heter ”De Cero a Zara”, alltså Från intet till Zara.

Ortega besöker fortfarande fabriken varje dag och följer med allt som händer.― Xabier R. Blanco

- Ortega lunchar i personalmatsalen. Han är inte ett dugg auktoritär, berättar Blanco i en telefonintervju för Yle Uutiset.

- I honom finns både praktisk kreativitet och en affärsmans intelligens, även om han saknar utbildning, tillägger Blanco.

Ortega lämnade skolbänken som 13-åring för att jobba som butiksbiträde i La Coruña. Han hade redan uppgraderat till butikschef, när han träffade 14-åriga Rosalia, som likt honom kommit dit för att påbörja sitt självständiga liv.

I början av 1960-talet började paret själva sy och sälja kläder i den närliggande staden Arteixo. Där kom också imperiet Inditex att ta fäste.

I Arteixo ligger bolagets huvudkontor, logistikledning, strategiskt centrala fabriker och övervakningen av den globala försäljningen.

Amancio Ortega, grundaren av klädjätten Zara, på väg till sin ex-frus begravning.
Amancio Ortega, grundaren av Zara, på väg till sin ex-frus begravning. Amancio Ortega, grundaren av klädjätten Zara, på väg till sin ex-frus begravning. Amancio Ortega,Italian cruiser Zara,Inditex

Varumärket Zara – ett sista minuten-beslut

Butiksnamnet Zara blev egentligen till av en slump. Ortega hade gillat filmen Zorbas, och tänkte ha det som namn för sin nya butik.

Men på granngatan i La Coruña fanns en bar som redan hette Zorbas. Barägaren kom till Ortega och sade att det skulle förorsaka oreda ifall baren och klädaffären skulle heta samma sak.

Formerna för namnskylten var ändå redan betalda, så Ortega fick fundera fram vilket annat namn som kunde skapas av samma former.

På det sättet skapades varumärket Zara.

Den första Zara-butiken utomlands öppnades år 1988 i Portugal. Bara ett år senare fick också New York och Paris sina första Zara-butiker.

Det spanska modet tar fäste i världen

I samband med Inditex-boomen gjorde också många andra spanska mode- och klädföretag debut på butiksgator runtom i världen.

Kända spanska kedjor är till exempel Mango och Desigual, även om de är små som flugor jämfört med det enorma Inditex.

För ett par år sedan omfattade Mangos försäljning 2,3 miljarder euro i mer än 100 länder. Desigual i sin tur nådde upp till över en miljard euro.

Ser du någonting hos Gucci eller Chanel i oktober, kan du förvänta dig att det finns där ännu i februari. Det du ser på Zara måste du däremot köpa direkt eftersom kollektionen snart byts ut igen.― Masoud Golsorkhi, chefredaktör för den brittiska modetidskriften Tank

Också den spanska skodesignen och brudklänningarna av toppkvalité har hittat sin väg ut i världen.

Detsamma gäller flera spanska modeskapare. I centrala Madrid kan man idag få syn på många små indie-affärer, där unga kläddesignare skapar sina verk i väntan på framgång.

Zaras härskande ställning har också vållat till oro bland dem som vill bli framgångsrika inom klädbranschen.

Småföretagarna är missnöjda över att Inditex-jätten ”inspireras" av deras arbete, och börjar massproducera en aningen modifierad version av den uppåtsträvande designarens verk.

Därefter börjar hundratals klädesbutiker sälja den ”stulna” designen som sin egen. Framförallt Zaras kollektioner blir ofta anklagade för plagiat, eftersom bolaget oförhindrat lånar och utnyttjar allt som dyker upp inom trenderna.

En hand som håller en papperspåse från klädbutiken Mango.
Också Mango är en känd spansk klädkedja. En hand som håller en papperspåse från klädbutiken Mango. Spanien,Mango,klädföretag

”Du köper då priset är lågt”

Zara blev pionjär för det snabba modet fast fashion, där trenderna och kollektionerna byts ut i snabb takt. Där ligger också grunden till bolagets framgång.

Zara har fått kunden att tänka annorlunda, sade Masoud Golsorkhi, chefredaktör för den brittiska modetidskriften Tank, till New York Times.

- Ser du någonting hos Gucci eller Chanel i oktober, kan du förvänta dig att det finns där ännu i februari. Det du ser på Zara måste du däremot köpa direkt eftersom kollektionen snart byts ut igen. Och köpa gör du, tack vare det låga priset, beskriver Golsorkhi.

Anonyma designare massproducerar nya klädmodeller

På Inditex högkvarter övervakas försäljningen konstant.

The New York Times fick den sällsynta möjligheten att se hur ”försäljningsansvariga sitter radvis i ett landskap stort som en flygplanshall och har kontakt med klädbutiker världen över”.

Om efterfrågan på ett visst plagg är stort producerar man mera av det. Om försäljningen däremot börjar falna upphör produktionen. Affärernas utbud kan förnyas till och med två gånger per vecka.

Inditex uppger sig ha 600 kläddesignare som producerar mer än 50 000 nya modeller årligen. Alla designare är anonyma, och bolaget använder inga kända modedesigners.

"Det skulle förorsaka oreda ifall baren och klädaffären skulle heta samma sak."― Ägare av baren Zorbas i La Coruña

Inditex har en unik metod för marknadsföring.

I stället för att göra reklam investerar de i snygga affärslokaler, som ligger på de bästa platserna jämte med gamla, stora modehus.

Nuförtiden kan Amancio Ortegas fastighetsbolag redan införskaffa hela byggnader.

Ifall Ortega köper ett gammalt palats i hjärtat av någon metropol kommer där antagligen att dyka upp en splitterny Zara – som förstås betalar ut hyrorna åt ägaren.

Man med en papperskasse från klädbutiken Zara.
Man med en papperskasse från klädbutiken Zara. Bild: Copyright Rex Features Ltd 2012/All Over Press shopping,Klädbutik,klädaffärer,Inditex,Zarifa Pashaevna Mgoyan,klädkedja

Kritik för billig arbetskraft

Trots den enorma tillväxten är Inditex-koncernen skuldfri. I början av detta år hade bolaget en nettokassa på dryga sex miljarder euro för investeringar.

De stora summorna väcker också kritik – inte minst då Inditex använder sig av billig arbetskraft.

Av de anställda är omkring 30 procent fortfarande lokaliserade i Spanien och många också i Portugal. Men dessutom har Inditex produktion åtminstone i Marocko, Turkiet, Indien, Brasilien och Bangladesh.

Enligt bolaget är dess underleverantörskedja ”komplicerad”, vilket också anknyter till skandaler som bolaget konfronterat.

I Brasilien hade en av bolagets underleverantörer förmedlat arbete till en annan underleverantör, som höll sina anställda i slavlika förhållanden.

Inditex erkände det som hänt, och satsade 4 miljoner euro på sociala ändamål för att inget liknande skulle ske i framtiden.

För sina anställda har bolaget i år en morot i form av en summa på 483 miljoner euro. De som jobbat inom bolaget i mer än två års tid får dessutom en bonuspenning på 600 euro.

I fjol var bonussumman 40 euro mindre – men då låg ännu Amancio Ortegas vinst under en miljard.

Artikeln uppdaterades den 1.8.2017 klockan 6:25: "Börsvärdet för Inditex ligger redan närmare hundra miljarder euro", i stället för miljoner.

Ursprunglig artikel: Jyrki Palo, Yle uutiset