Hoppa till huvudinnehåll

Har du ångest över av att semestern är slut? 6 tips för att komma i god arbetsform

Kvinna i glasögon ser stressad.
Kvinna i glasögon ser stressad. Bild: Mostphotos depression,arbetsplats,stress,kvinnor,Devoré

Sov ordentligt, ät hälsosamt och rör på dig tillräckligt, det är de traditionella råden. Utöver de gamla rekommendationerna kan man pigga upp kroppen och sinnet med några enkla psykologiska knep.

1. Inbilla dig att du lever hälsosamt

Ifall man till exempel har svårt att hinna motionera på grund av stress på jobbet hjälper det att intala sig själv att man är aktivare än man i själva verket är. Åtminstone finns det inget skäl att förringa sina prestationer.

I en undersökning gjord i USA fann man att personer som trodde att de rör på sig mindre än andra, dog i yngre ålder än jämförelsegruppen - trots att båda grupperna i verkligheten rörde på sig lika mycket.

2. Njut av vardagliga saker

Den egna sinnesstämningen har ett starkt samband med välbefinnandet, enligt forskare vid Stanford University.

Enligt forskarna lönar det sig att känna välbefinnande över väldigt vardagliga saker, såsom att cykla till jobbet eller att gå upp för trappor.

3. Älta inte gamla misstag

Gjorde du en tabbe på jobbet? Istället för att älta sina egna misstag, kan man försöka lätta på den mentala bördan genom konkreta hjälpmedel.

I tester som gjordes vid universitetet i Toronto fann man att det hjälper att lägga papper och föremål som påminner om olustiga saker i kuvert eller lådor. De negativa känslorna minskar och det är lättare att få ett slut på ältandet.

Då något som hänt i det förflutna skaver lönar det sig att skriva upp det på en lapp, sätta lappen i ett kuvert och lägga undan kuvertet.

4. Tala med dig själv i tredje person

Ifall det är svårt att lokalisera ångesten, kan man också bearbeta sina känslor genom att prata för sig själv i tredje person.

Vi utgår från att Lisa är stressad och ångestfylld. Lisa kan i sitt sinne undra ”varför är jag ångestfylld”. Istället skulle det löna sig för henne att ställa frågan ”varför känner sig Lisa ångestfylld?”.

Att tala om sig själv i tredje person hjälper att få en distans till de egna problemen, vilket i sin tur kan vara till nytta i få rätsida på de egna känslorna, upptäckte forskare i Michigan.

5. Lyssna på glad musik

Ta på dig dina hörlurar, lyssna på glad musik och tänk positivt. Vore det inte lätt ifall man bara kunde bestämma sig för att vara glad?

Enligt en del forskningar kan forcerade försök att bli glad i själva verket göra en ännu mera ledsen, men ibland verkar tricket fungera.

Kvinna i solglasögon har hörlurar på sig och lyssnar på musik.
Kvinna i solglasögon har hörlurar på sig och lyssnar på musik. Bild: Mostphotos friluftsliv,kvinnor,musik,avslappning,hörlurar,lycka,solljus,solglasögon

Amerikanska forskare lade märke till att positiv musik i kombination med ett medvetet försök att bli glad fungerade på testpersonerna. Resultaten syntes redan efter 12 minuter.

6. Både optimism och pessimism är till nytta

En positiv attityd är till stor nytta, visar forskningar. En optimistisk livssyn förstärker immunförsvaret, medan pessimism i sin tur kan försämra ens förmåga att övervinna t.ex. allvarliga hjärtsjukdomar. Men också pessimismen har sina sidor.

Enligt en tysk forskning har unga människor en tendens att överskatta och äldre människor att underskatta sitt framtida välbefinnande. Samtidigt framgick det att ett pessimistiskt förhållningssätt förutspådde ett längre och mer hälsosamt liv.

Så om ett positivt tankesätt inte kommer sig naturligt för dig och du inte heller kan tvinga fram det ska du inte oroa dig. Ju lägre man sänker ribban, desto lättare är det att ta sig över den.

Ursprunglig text: Jaakko Mannermaa, Yle uutiset

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes