Hoppa till huvudinnehåll

Inget svar vid Borgå sjukhus jour - nytt telefonsystem på kommande

Skylt med texten jourpoliklinik
(arkivbild) Skylt med texten jourpoliklinik Bild: Yle/Frida Frankenhaeuser borgå sjukhus

En kvinna i Borgå kände under natten hur vänstra halvan av hennes kropp var bortdomnad. Orolig för sin hälsa ringde hon till Borgå sjukhus jour för att få råd. Men ingen skötare svarade.

Kvinnan var orolig för att hon hade fått någon form av sjukdomsattack och ville få kontakt med en sakkunnig för att veta om hon borde söka vård eller om hon kunde lägga sig igen.

Efter flera samtal och efter att ha valt både att få service på svenska och finska fick hon ge upp utan att ha fått något råd.
Under tisdagsmorgonen upplevde hon symptomen igen och ringde ytterligare en gång. Då fick hon sitta i telefonkö i omkring en halvtimme.

Hinner inte alltid svara

Enligt Tuulia Koponen, som är avdelningsskötare för jouren under semesterperioden, beror det på arbetsmängden och patientantalet om jouren har möjlighet att svara.

– Det system vi har nu fungerar så att en av de skötare som är på jobb har telefonen med sig i fickan och svarar när den kan. Ibland om det finns mycket att göra så hinner man inte alltid svara.

Under natten till måndagen var patientmängden ändå normal. I det fallet tror Koponen att det kan handla om otur.

– Ibland blir det bara så att skötaren är upptagen med en patient just då någon ringer. Man kan ändå alltid komma till jouren, då får man alltid hjälp.

Enda jouren i Östnyland

Jouren vid Borgå sjukhus är öppen dygnet runt. Under natten samt på helger och veckoslut är Borgå sjukhus det enda jourhavande verksamhetsstället i hela östra Nyland.

– Det påverkar naturligtvis också. Vissa kvällar kan det vara många personer som ringer eftersom det är ett stort område, säger Koponen.

Men vad ska man som patient göra då om man är orolig för hälsan och jouren inte svarar?

– Om man inte får kontakt med jouren kan man alltid ringa det allmänna nödnumret 112.

Nytt system på kommande

Det är inte första gången man vid Borgå sjukhus hör klagomål om att patienter inte fått kontakt med jouren.

– Det är inte ofta det kommer kritik men vi har nog hört såna här klagomål tidigare.

Från och med oktober kommer man övergå till ett nytt system för hälsorådgivning i Borgå vilket man hoppas att ska råda bot på problemet.

– Vi kommer övergå till en rådgivningsnummer varifrån man får hälsorådgivning och anvisningar om vart man ska söka sig i det enskilda fallet, säger Koponen.

Läs också

Nyligen publicerat - Östnyland