Hoppa till huvudinnehåll

Pyttis flygfält väcker både förväntningar och farhågor

En vid bild av skog där några grävmaskiner och en dumper syns.
Arbetet har kommit igång trots att alla tillstånd inte är klara. En vid bild av skog där några grävmaskiner och en dumper syns. Bild: Yle/Lone Widestam Pyttis,flygfält,skog,grävmaskiner,pyttis flygfält

Pyttis kommun är optimistisk och hoppas på ett eget flygfält. Men ett nytt flygfält innebär buller i det natursköna Pyttis samt miljöpåverkan, anser några av invånarna.

En grävmaskin skopar bort stora stenar och sand i dumperns stora flak. Arbetet för det planerade flygfältet i Pyttis har redan börjat och en landningsbana tar sakta form. Men alla är inte riktigt lika nöjda över planerna.

En turkos grävmaskin fyller sand och grus i dumperns flak.
En turkos grävmaskin fyller sand och grus i dumperns flak. Bild: Yle/Lone Widestam Pyttis,dumper,gräva

Eero Multamäki med familj bor fågelvägen fem kilometer från det planerade flygfältet.

Det är alldeles tyst vid Eero Multamäkis sommarstuga. Förutom några silvertärnor som skränar uppe i luften och lite plask i vattnet, slås man av tystnaden. Det är den tystnaden som Eero Multamäki och hans familj vill behålla.

- Jag vill inte använda fula ord men, det är helt förfärligt. Vi tycker inte alls om planerna på ett nytt flygfält hit till Pyttis. Det byggs helt för nära bosättning och vi kommer att höra buller ända hit.

Eero Multamäki står vid stranden
Eero Multamäki tycker att det finns tillräckligt med flygfält i regionen. Eero Multamäki står vid stranden Bild: Yle/Lone Widestam multamäki

På god väg

Det är en privat företagare, Redstone Aero, som vill bygga ett nytt flygfält för ultralätta flygplan, taxiflyg och fallskärmshoppning. Det är frågan om ett mindre flygfält med start- och landningsbanor.

Flygfältet ska bli två kilometer långt och ha en landningsbana på drygt en kilometer och ska delvis ersätta Malms flygplats vars framtid är osäker.

Den blivande landningsbanan tar form i sand, en stenhög syns på bilden samt en skopa.
Mängden starter och landningar är 2000-4000 per år. Den blivande landningsbanan tar form i sand, en stenhög syns på bilden samt en skopa. Bild: Yle/Lone Widestam flygfält,blivande flygfält

Pyttis förvaltningsdirektör Matti Rupponen är glad över att Pyttis ska få ett flygfält. Han ser det också som positivt då kommunen själv inte behöver satsa så mycket pengar i projektet.

- Det gynnar vårt näringsliv och aktören har sagt att här också kan ordnas andra evenemang som marknader och konserter. Olika tillställningar till vilka mycket publik kan komma.

Påverkar djurlivet

Flygfältet ligger nära natur- och fågelskyddsområden samt öster om ett grundvattenområde.

Tarja Kemppainen är medlem i föreningen Meri-Kymen luonto och berättar att både privat personer och olika andra föreningar har varit i kontakt med dem. De förstår inte varför det ska byggas ett nytt flygfält i Pyttis, speciellt då det redan finns ett flertal i närheten.

De ifrågasätter varför inte Kymmene flygplats som finns ungefär tjugo kilometer från Pyttis duger för verksamheten.

Tarja Kemppainen vattnar sin blomrabatt
Tarja Kemppainen föredrar tystnad framom buller. Tarja Kemppainen vattnar sin blomrabatt Bild: Yle/Lone Widestam kemppainen

- Jag tycker inte om planerna. Det finns massor av fin natur i närheten och det finns flyttfåglar både på våren och hösten. Då det kommer buller från flygplanen stör det djurlivet. Havsörnens häckning skulle garanterat påverkas.

Företaget som bygger flygfältet har inlett trots att alla tillstånd inte är klara. Bolaget ansöker om miljötillstånd som bäst.

I regionen riktas också kritik mot att det inte krävs någon miljökonsekvensbedömning för att starta verksamheten.

Den blivande landningsbanan syns bland en ensam gran och nerhuggna träd och grenar.
Den blivande landningsbanan syns bland en ensam gran och nerhuggna träd och grenar. Bild: Yle/Lone Widestam Pyttis,blivande flygfält

- Jag förstår inte varför Pyttis vill bygga ett flygfält då kommunen marknadsförs som en naturnära stad. Människor flyttar hit för att bo nära naturen. Om det kommer ett flygfält hit så är det ju inte längre så, säger Tarja Kemppainen.

Den som vill komma med anmärkningar mot planerna ska göra det till miljöcentralen i Kotka senast på fredag, den fjärde augusti.

Läs också

Nyligen publicerat - Östnyland