Hoppa till huvudinnehåll

Vandring längs Kungsleden - en dröm som gick i uppfyllelse

Kika Fogelberg. kika fogelberg sträcker upp händerna i luften på toppen av ett berg under kungsledenvandringen Bild: Kika Fogelberg vandringsleder,naturleder,Kungsleden,Kungsleden,Vandring,österbottningar,Erika Fogelberg

Över 400 kilometer. Det är sträckan mellan Abisko och Hemavan i norra Sverige som Kika Fogelberg vandrat i sommar. Med på resan var hennes trogna hund Ditte och under den sista etappen anslöt sig också vännerna Eva Ramstedt, Anna Fröding och Marika Nylund. Vilostunderna, den kalla sjön med bastu och de fina vyerna blev minnen för livet.

Kika Fogelberg har alltid haft en stor kärlek till fjällen och i september ifjol valde hon att börja planera för den stora vandringen.

- I många år har jag haft en dröm att gå hela Kungsleden och nu när mina barn blivit lite större så bestämde jag mig att faktiskt göra det här.

anna fröding, kika fogelberg och hunden ditte vandrar längs kungsleden
anna fröding, kika fogelberg och hunden ditte vandrar längs kungsleden Bild: Eva Ramstedt Kungsleden,vandring,naturvandring,naturleder,fjäll (ytformer),hunden Ditte

Efter det började planeringen. Ett bärbart tält var viktigt, säger Fogelberg, så att hon inte behövde vara bunden till de stugor som fanns längs vägen. Sedan skulle liggunderlag, sovsäck, hygienprodukter och ett par praktiska klädesplagg också med.

- Maten är ju kanske det som har krävts mesta planeringen på förhand och sedan ett par bra skor att gå i som du trivs med. Det är det viktigaste.

"Vad har jag gett mig in på?"

- Jag var jättenervös dagen innan jag skulle fara. Nej vad har jag gett mig in på, tänkte jag för mig själv.

- Men då vi startade föll allt på plats. Då var jag inte alls nervös mera och tänkte bara "äntligen".

Under resans gång har Fogelberg träffat på många människor från olika delar av världen.

kungsledenvandringsgänget tar en vilopaus bland skogsriset
kungsledenvandringsgänget tar en vilopaus bland skogsriset Bild: Eva Ramstedt Kungsleden,naturleder,vandring,fjäll (ytformer),Vilopaus

- Australien, Frankrike, ja egentligen mötte man vandrare från hela Europa.

Under olika etapper av vandringen vandrade hon med olika vänner och bekanta. Under en etapp vandrade hon också ensam, om vi bortser från hunden Ditte, som var en trogen vän längs med hela Kungsleden.

- Det var en självklarhet att jag skulle ha med Ditte på vandringen. Hon har burit sin egen packning och mat och det var intressant att se hur hon anpassade sig till rutinerna att vandra om dagarna och passa på att vila då vi tog en paus.

Vännerna tackade ja

Vännerna Eva Ramstedt, Anna Fröding och Marika Nylund fick förfrågan om de ville följa med på en del av vandringen och de tackade alla självklart ja.

- Det var en jättestor chans att få möjlighet att vara med så det var nog bara att tacka ja. Sedan har jag väntat otåligt hela sommaren på att få fara iväg, säger Nylund.

hela kungsledenvandringsgruppen håller om varandra med stora berg med fjäll i bakgrunden Bild: Eva Ramstedt Kungsleden,fjäll (ytformer),vandring,naturleder,hunden Ditte

Den 17 juli började resan för vännernas del och då hade Kika Fogelberg redan vandrat sedan midsommaren. Den sista etappen gick från Ammarnäs till Hemavan och var 80 kilometer.

Vilostunderna och den kalla sjön blev goda minnen

Under resans gång samlade de på sig många minnen. Speciellt vilostunderna under dagarna minns Anna Fröding som minnesvärda.

ett uppslaget tält bland fjäll och berg under kungsleden
ett uppslaget tält bland fjäll och berg under kungsleden Bild: Kika Fogelberg Kungsleden,Vandring,Tält,fjäll (ytformer)

- Det var jätteskönt under dagen då solen kom fram när vi hittade en inbjudande liten tuva eller något ris. Då tog vi av oss väskorna och slängde oss ner som att det skulle vara sängar där och låg och njöt för fulla muggar.

Kylan var det som oroade Fröding mest.

- Jag frös faktiskt en natt och då hade jag haft det kallt redan på kvällen innan jag gick och lade mig, men sedan gick nog resten av resan bra.

Marika Nylund var rädd för skoskav men det visade sig gå riktigt bra. Inga skoskav under hela resan. Hon minns själv bastun och simturen vid Tärnasjön som speciellt minnesvärd.

- Vi hade gått långt den dagen och kom äntligen fram och fick bada bastu och simma i riktigt kallt vatten. Det var så skönt. Det var nog ett av de finaste minnena.

Friskt vatten hela vägen

Sträckorna mellan Ammarnäs och Hemavan sägs vara en av de mångsidigaste sträckorna på Kungsleden och Eva Ramstedt gillade speciellt kombinationen av de olika vyerna.

- Man får alla delar på den sträckan. Både fjäll, björkskog, kalfjäll och vatten.

Kika Fogelberg uppskattade också att Kungsleden miljömässigt var väldigt bekväm.

hunden ditte som bär på sin egen packning under kungsledenvandringen
hunden ditte som bär på sin egen packning under kungsledenvandringen Bild: Eva Ramstedt Kungsleden,hund,vandring,Kika fogelberg

- Den har inga extrema stigningar eller toppturer och det är en stor fördel att man inte behöver vara rädd för vilda eller farliga djur såsom ormar och spindlar. Men renar träffade jag nog på under hela vandringen.

- Sedan var det ett stort plus att det fanns friskt drickbart vatten längs med hela leden.

Skönt att få leva i nuet en stund

För Ramstedts del gav vandringen väldigt mycket.

- Dels rent upplevelsemässigt men också gemenskapen och att bara vara nedkopplad några dagar kändes väldigt betydelsefullt.

- Att vandra hela Kungsleden fanns inte tidigare på min bucketlist men jag blev väldigt inspirerad att göra fler längre vandringar och upptäcka nya saker framöver.

Anna Fröding håller med. Hon är också taggad för nya äventyr och har redan funderat ut några rutter.

- Men jag är jättetacksam att jag fick hänga med på den här vandringen med Kika. Det kändes tryggt att gå en sådan här lång sträcka när hon känner fjällen så väl.

Hejarop och uppvaktning under resans gång

Kika Fogelberg känner själv också en enorm tacksamhet.

- Jag har fått så mycket uppvaktning och hejarop över resan, vilket har stärkt mig mycket.

- Jag har ju levt med den här vandringen i snart ett år och allting gick så jättebra, så nu får jag bara försöka smälta det här.

kika fogelberg tittar rakt i kameran och sitter bland skogsriset med hunden ditte bakom sig Bild: Eva Ramstedt Kungsleden,vandringsleder,vandring,naturleder,Vilopaus

Även om hon vandrade en etapp på egen hand så uppskattade hon de delar som hon fick vandra och uppleva tillsammans med andra.

- Skulle jag ha gått hela vägen ensam så skulle jag nog saknat att inte kunna dela alla de goda minnen som skapades. Men nu var det jätteroligt att kunna dela upplevelser tillsammans.

Vill inspirera andra att förverkliga sina drömmar

- Jag hoppas att jag med den här resan kan inspirera andra att också förverkliga sina drömmar. Man kan faktiskt jobba för det, säger Fogelberg.