Hoppa till huvudinnehåll

Benita Lindström: Starkt inspirerande och alltid lika glad

kvinna i kontorsutrymme
Benita Lindström är gymnasielärare i Ekenäs. kvinna i kontorsutrymme Bild: Monica Slotte/Yle lärare,Ekenäs,Raseborg,Västnyland,ekenäs gymnasium

Gymnasieläraren Benita Lindström vill lära ut främmande språk så att kunskaperna fungerar också utanför klassrummet.

Hon undervisar i franska, tyska och hälsokunskap vid gymnasiet i Ekenäs.

Lindström blev färdig med sin lärarutbildning 2009, inledde sin karriär i Helsingfors och har jobbat i Ekenäs sedan 2011.

En starkt inspirerande lärare som alltid var lika glad.― elev

Elever som nominerat henne som Alla tiders lärare motiverar det så här:

"Benita var alltid så glad och sprallig, aldrig på dåligt humör inför en lektion. Jag minns bäst då vi skulle skapa en egen film på franska, en väldigt rolig och givande uppgift. Sedan spelade hon upp filmen framför hela skolan. Hon var alltid stolt över oss och vad vi åstadkom."

"Benita satte alltid in hela sitt hjärta i sitt jobb och hon gjorde så mycket mer för oss studerande än hon hade behövt. En starkt inspirerande lärare som alltid var lika glad. Dessutom förberedde hon oss extremt bra för studentexamen från första början".

Eget engagemang är nyckeln

Benita Lindström hade noterat kampanjen Alla tiders lärare men trodde att det bara var pensionerade kolleger som hade jobbat länge som kom ifråga.

- Det är jätteroligt, jag trodde aldrig att jag skulle hitta mig själv på listan. Jag har själv funderat på vad det innebär att uppfattas som inspirerande, antingen genom någonting man gör eller i det hur man är. Inspirerande är ju sällan ett epitet man sätter på sig själv.

Hon lyser av glädje då hon får undervisa franska― gymnasieelev

Lindström beskriver sig själv som glad och nästan alltid på gott humör. Det är någonting som hon har märkt att elever uppskattar.

- En nyckel är också att man som lärare själv håller sig inspirerad. Jag tycker jättemycket om det jag gör. Jag har alltid velat bli lärare.

Till en början visste Benita Lindström inte vilka ämnen hon ville undervisa i, men var tidigt säker på att hon helst ville jobba med äldre barn, på högstadiet eller i gymnasiet.

Dialog och variation i undervisningen

Själv tror Benita Lindström på att variera sin undervisning så mycket som möjligt och på att uppmuntra eleverna.

- Jag försöker utmana dem och inte låta dem gå där ribban är lägst. Sen firar vi tillsammans när de lyckas.

Det tråkigaste tycker hon är att korrigera och sitta och övervaka studentskrivningar. Det roligaste är att få jobba med unga människor.

- Jag är genuint intresserad av ungdomar. Det är fint att få lära dem saker och att själv få lära av dem om deras liv.

Studerar språken i verkligheten

Benita Lindström är studieledig i ett år för att forska vidare och på sikt doktorera.

Att inte återvända till skolan efter sommarlovet känns konstigt, säger hon.

Lindströms forskning handlar om autenticitet i undervisningen i främmande språk. Det är ett skolutvecklingsprojekt där hon följt gymnasiestuderande i 3 år.

- Målet är att se hur undervisningen kan utvecklas så att den kan kopplas ännu mera till verkliga världen. Och vad som händer när man i praktiken ska använda det språk man har studerat i klassrummet, förklarar Benita Lindström.

Det här minns en annan elev:

"Hon ordnade ett övningstilfälle för oss före studentexamen där vi fick känna på hur det skulle vara att skriva sen på riktigt, för att ta bort nervositeten. Hon hade då tagit med ett stort fruktfat för att muntra upp oss."


Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland