Hoppa till huvudinnehåll

Kinesiska resenärer guldgruva för turismen – spenderar tre gånger mer än medeltalet

Kinesiska turister i Finland
Kineser spenderade 214 miljoner euro i huvudstadsregionen i fjol. Kinesiska turister i Finland Bild: Kai Jaskari / YLE turism,turister

Antalet kinesiska övernattningar i huvudstadsregionen växer i rasande takt. Det betyder rejält med klirr i kassan för företagare, som fått upp ögonen för de kinesiska turisterna. Flera accepterar redan kinesiska mobiltjänster som betalningsmedel.

De är inte flest – men de spenderar mest. Kineserna är de överlägset mest lukrativa turisterna. Ingen annan befolkningsgrupp kommer nära.

I snitt spenderar turister 298 euro per besök, kineser gör av med hela 896 euro. Det framkommer i statistiken som undersökningscentralen TAK tagit fram.

Turisteja kiertoajelubussissa, suurkirkko, senaatintori
Turistbussar är en vanlig syn i Helsingfors centrum. Turisteja kiertoajelubussissa, suurkirkko, senaatintori Bild: Derrick Frilund / Yle turister,sightseeing,Turistbuss,Senatstorget,Helsingfors domkyrka,Storkyrkan,turism

Kineserna har börjat trivas allt bättre i Finland. Förra året ökade antalet kinesiska turister i huvudstadsregionen med 20 procent. Trenden är kraftigt stigande.

– Antalet kinesiska övernattningar har vuxit hemskt fort. I år har vi ungefär tre gånger fler kinesiska övernattningar än vi hade år 2010. Från februari till maj ökade antalet övernattningar med nästan 60 procent, säger Tuulikki Becker, vd för marknadsföringsföretaget Visit Helsinki.

Passagerarvolymen av kineser har fördubblats på tre år― Viking Lines informationschef Johanna Boijer-Svahnström

Allt fler företag satsar på kineserna

Vad gör att allt fler kineser hittar till Helsingfors?

Först och främst får vi tacka Finlands gynnsamma geografiska läge. Den snabbaste vägen till Europa går via Helsingfors, säger Becker.

– De flesta kineser fortsätter, de stannar inte i Finland utan fortsätter till andra metropoler i Europa. Helsingfors har mycket bra förbindelser.

Viking Grace utanför Beckholmen i Åbo.
Viking Lines båtar har varit omåttligt populära i sommar. Viking Grace utanför Beckholmen i Åbo. Bild: Yle/Linus Hoffman M/S Viking Grace,Viking Line,viking grace,kryssningsfartyg,Beckholmen (ö i Finland)

Så har också finländska företag fått upp ögonen för potentialen. Viking Line slog besökarrekord i juli och har en internationell avdelning som jobbar med den kinesiska marknaden.

– Kineserna är störst av asiaterna och passagerarvolymen av kineser har fördubblats på tre år, sade Viking Lines informationschef Johanna Boijer-Svahnström tidigare i augusti.

Kinesiska betalningstjänster har hittat till Finland

Servicen är a och o för att locka kineser, säger Becker. Sedan i vintras går det att använda den kinesiska betaltjänsten Alipay på Helsingfors-Vanda flygplats.

– Det är hemskt viktigt. Speciellt yngre kineser gör allting på mobilen, de bokar resan, betalar resan. I Kina kan man betala allt med mobilen. De har inga småpengar med sig, säger Becker.

Alipays logotyp på en telefon framför Finnairs incheckningsdesk.
Finnair tar emot betalningar via Alipay på vissa rutter. Alipays logotyp på en telefon framför Finnairs incheckningsdesk. Finnair,Alipay

Det är inte bara på flygplatsen det går att betala med Alipay. Ritva Jääskeläinen jobbar på en liten butik i Helsingfors centrum som tagit tjänsten i bruk. Hon säger att den används dagligen.

– Vi har använt oss av tjänsten i sju–åtta månader och den är väldigt populär bland kineser. Då de lägger märke till betalningsmöjligheten blir de glatt överraskade. Responsen har varit positiv, säger Jääskeläinen.

Antalet ryska turister minskar

För två år sedan spenderade kineser och ryssar totalt nästan lika mycket pengar i huvudstadsregionen – nu har de två befolkningsgrupperna skiljts åt rejält.

Kineserna är lyxkonsumenter, medan ryssarna håller hårdare i slantarna. En rysk turist spenderar bara 198 euro i snitt per besök. Den svaga rubeln gjorde att antalet ryska turister minskade mellan år 2015 och 2016.

turisteja Suurkirkon rappusilla, Senaatintori
Helsingfors domkyrka är ett populärt turistmål. turisteja Suurkirkon rappusilla, Senaatintori Bild: Derrick Frilund / Yle turister,sightseeing,turistbuss,Senatstorget,Helsingfors domkyrka,Storkyrkan,turism,guider

Totalt är trenden ändå mycket lovande.

Turister i huvudstadsregionen spenderade sammanlagt 1,2 miljarder euro år 2016 – en ökning med hela 13 procent på ett år. Kineserna spenderade 214 miljoner euro, mest av alla.

De ryska turisterna kommer på andra plats med 125 miljoner euro.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes