Hoppa till huvudinnehåll

SS: Barnombudsmannen vill begränsa användningen av teknik i skolan

Elev räknar med hjälp av en matematik applikation i sin pekplatta.
Elev räknar med hjälp av en matematik applikation i sin pekplatta. Bild: Yle/Malin Valtonen matematik applikation

Barnombudsman Tuomas Kurttila vill minimera användningen av smart teknik i skolan under de första läsåren. Att ge tekniken alltför stor plats i undervisningen hotar grundfärdigheterna, som läsförmågans utveckling, säger Kurttila i en intervju i Savon Sanomat.

Enligt Kurttila borde man i skolan fokusera på lärande och inlärning, så att tekniken senare kunde komma in som hjälpmedel.

- Skolmiljön borde lugnas ner. Den borde vara en motkultur, så att inte mångfalden av stimulans och apparater hela tiden är närvarande, säger han.

Att barnen tar med sig egna mobiltelefoner och pekplattor till lektionerna tycker Kurttila är skadligt.
Alla föräldrar vill inte eller har inte råd att köpa ny teknik till barnen, och abonnemangen kostar.

Kurttila menar att beslutsfattarna har ställt sig alltför kritiklöst till digital teknik i skolan.

- Det handlar främst om politiskt beslutsfattande och nationella linjedragningar där man har ställt sig för okritiskt till digitalisering, säger han.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes