Hoppa till huvudinnehåll

Så här ändras spårvagnsrutterna – kolla om din vardag påverkas!

Spårvagnarnas rutter ändras 14.8. Bland annat ändras 1:ans rutt till stor del medan 2,3 och 7 byter nummer under resan. Du kan jämföra de gamla linjerna med de nya med vår karta!

HRT:s nya spårvagnslinjekarta, från hösten 2017 framåt.HRT:s spårvagnslinjekarta fram till hösten 2017.
Så här kommer spårvagnsrutterna att se ut från och med 14.8. Du kan jämföra den nya kartan med den gamla – om du drar med musen i högra kanten kommer den gamla kartan fram. Bild: HRT, Redigering Lukas Rusk/Yle

7A och 7B försvinner – 2,3 och 7 bildar ny rutthelhet

Linjerna 2, 3 och 7 kommer att bilda en rutthelhet som sträcker sig från Bortre Tölö till Eira, Böle, Vallgård och Västra terminalen.

Linje nummer 3 och hela 2-3-7-linjens norra ändhållplats kommer temporärt att vara vid Tölö hall under hösten. Staden bygger ny spårväg vid Grejusgatan i Bortre Tölö och när den blir klar kommer 3:an att köra via den till Granvägen i Mejlans, där dess ändhållplats kommer att vara.

Spårvagn 2 kommer inte längre att köra via Järnvägstorget och Kampen. I stället kommer den att köra längs med Alexandersgatan till Mannerheimvägen. Den vänder sedan till Arkadiagatan och fortsätter sin gamla rutt från och med Handelshögskolorna. Spårvagnens ändhållplats i norr är vid Magistrarstorget i Böle, där spårvagnen byter nummer till 7.

Spårvagn 7 kör 7A:s och 7B:s rutt från Böle till Alexandersgatan. Därifrån tar den 2:ans tidigare rutt till Kampen, det vill säga längs med Mikaelsgatan till Järnvägstorget och därifrån till Kampen. Från Kampens metrostation kör 7:an samma rutt som 9:an körde tidigare, det vill säga längs Malmbrinken och Gräsviksgatan till Busholmen och Västra terminalen.

1:an kör genom Tölö och Kampen istället för Gardesstaden och Kronohagen

Linje 1 kommer att trafikera alla dagar i veckan. Rutten ändras rejält.

Ändhållplatserna är fortfarande på samma ställen, det vill säga vid Docksgatan i Rödbergen i söder och vid Pohjolaplatsen i Kottby i norr. Från Fabriksparken kör 1:an till Femkanten och fortsätter därifrån längs Fredriksgatan fram till Bulevarden.

Därifrån kör den till Mannerheimvägen, förbi Glaspalatset och vänder till Arkadiagatan. Från Arkadiagatan vänder den till Runebergsgatan i nordlig riktning vid Handelshögskolorna. Därifrån kör den till Operan och sedan vidare till Sörnäs via Helsingegatan.

Från Sörnäs kör 1:an längs Backasgatan fram till Hattulavägen. Därifrån fortsätter rutten som tidigare till Kottby.

Spårvagnen kör inte längre längs med Sturegatan och inte heller genom Gardesstaden och Kronohagen. 1:an trafikerar var tionde minut på vardagar och på lördagar och var tolfte minut på söndagar.

Helsingfors nya spårvagnar pressbild 19.11,2015
Flera av de stora, nya Arctic-spårvagnarna kommer att tas i bruk. Helsingfors nya spårvagnar pressbild 19.11,2015 Bild: HST arctic-spårvagn

9:ans ändhållplats flyttar till västra Busholmen, 6:an och 8:an kör endast var tionde minut under rusningstid

Spårvagn 9:s ändhållplats flyttar till västra sidan av Busholmen – den vänder i fortsättningen till Medelhavsgatan och har sin ändhållplats vid Utterhällen.

Både linje 6 och 8 kommer att köra färre turer, endast var tionde minut under rusningstid. Helsingforsregionens trafik HRT menar att det här inte kommer att leda till några problem, eftersom spårvagnarna i stor utsträckning delar sina rutter med andra linjer.

HRT säger också att de kommer att sätta in större och längre spårvagnar för att se till att rusningstrafiken löper smidigt.

Linjerna 4, 5 och 10 ändras inte.

Den 14.8 övergår också regionaltrafiken till vintertidtabeller. HRT har förnyat nordöstra Helsingfors busslinjenät och bussarna börjar trafikera de nya rutterna 14.8.

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen