Hoppa till huvudinnehåll

VR:s förnyade seriebiljetter väcker ilska – går inte längre att hoppa på vilket tåg som helst

Folk går mot ett VR-tåg av typen Intercity på perrongen vid Bennäs tågstation
Folk går mot ett VR-tåg av typen Intercity på perrongen vid Bennäs tågstation Bild: Yle/Sofi Nordmyr tågpassagerare

I juni rasade tågresenärer över VR:s beslut att ta paus i försäljningen av fjärrtrafikens seriebiljetter. Nu kommer biljetterna tillbaka men med en förändring – man måste boka plats på förhand. Ändringen har inte fallit i god jord hos pendlarna.

Seriebiljetterna drogs bort från försäljning tidigare i sommar på grund av en teknisk uppdatering. På måndag är produkten tillbaka, men då går det inte längre att hoppa på vilket tåg som helst utan man måste boka en plats på förhand.

Förändringen har väckt starka reaktioner bland en del tågresenärer. På VR:s Facebooksida har många kritiserat beslutet i hårda ordalag.

Reformen anses ta bort flexibiliteten med seriebiljetter eftersom man inte längre kan hoppa på ett tåg i sista minuten. Det går inte heller att boka plats i ett tåg som är fullsatt.

– De som använder sig av seriebiljetter måste alltså numera göra sig besvär två gånger: först då man köper biljetten och sedan då man bokar plats för varje resa. VR har gjort resandet dubbelt så krångligt, skriver en kommentator.

– Arbetsgivaren och familjen tackar då man tvingas hänga på jobbet på övertid för att få plats på tåget, skriver en annan.

Ska öka bekvämligheten och säkerheten

VR motiverar förändringen med att den förbättrar bekvämligheten och säkerheten för passagerarna. Ett överfullt tåg med stående passagerare är en säkerhetsrisk, menar bolaget.

VR påminner om att man också i fortsättningen kan köpa en lite dyrare platsbiljett från konduktören på tåget om man inte bokat en plats på förhand.

Konduktör stiger ombord på tåg.
Man kan fortfarande köpa biljetter av konduktören till ett lite högre pris. Konduktör stiger ombord på tåg. Bild: Yle/Roger Källman tågkonduktör

Dessutom kan man ändra eller avboka en resa som bokats med en seriebiljett utan extra kostnad genom att ringa till VR:s kundtjänst eller gå till stationens biljettförsäljningspunkt innan tåget avgår.

Överfulla tåg ”vardag” på rusningsrutterna

Den bakomliggande orsaken till att VR gått in för det här systemet är det växande passagerarantalet. I fjol ökade antalet passagerare inom fjärrtrafiken med fem procent, under årets första halvår låg ökningen på kring tio procent.

– Ökningen i passagerarmängden har lett till att många varit tvungna att stå i tågen. Ofta är det de som inte har en plats som tvingas stå och det är inte till fördel för någon, säger försäljningschef Ville Melkko.

Enligt Melkko har VR fått negativ respons just på grund av överfulla tåg. Han berättar att han själv ofta har varit med om att folk varit tvungna att stå. Det har varit vardag på rusningsrutterna.

– Inte är det ju ett särskilt bekvämt sätt att resa. Eller det att du har en plats och tvingas schasa bort någon från den. Många tycker att det är besvärligt, säger Melkko.

De flesta bokar plats i förväg

Innan reformen bokade ungefär 70 procent av de som reser med seriebiljett plats på förhand. 30 procent hoppade på utan att försäkra sig om en sittplats.

Enligt Melkko verkar det fungera bra att boka biljett på förhand eftersom det är väldigt få som sedan avbokar sin resa.

VR:s biljettautomater.
Biljettautomater i Tammerfors. VR:s biljettautomater. Bild: Yle/Rolf Granqvist tågbiljetter

Han säger att VR har fått både positiv och negativ respons gällande förändringen.

– Vi förstår nog att ändringen tar bort en egenskap – det att man kan hoppa på vilket tåg som helst. Det här är ändå inte till nytta för alla, säger Melkko och påpekar att det inte är hela sanningen 30 procent av kunderna nu kommer att lida.

Han hävdar att det också finns de som tidigare led av att tågen var överfulla, då man släppte in alla trots att det inte fanns platser.

– De som bokat plats på förhand är nöjda medan de som har njutit av friheten att hoppa på vilket tåg som helst upplever att det är en försämring, säger Melkko.

Han tror ändå att reformen tjänar majoriteten och säger att VR inte kommer att backa.

Fler platser på kommande

För att lösa bekymren med det ökade passagerarantalet, kommer VR också att öka tågens passagerarkapacitet.

Det här ska göras genom införskaffning av nya manövervagnar. I och med det kommer kapaciteten att öka med 1 700 platser – och de kommer att utnyttjas just på rusningsrutterna.

– Det är 7,4, procent av alla sittplatser, vi pratar alltså om en betydande kapacitetsökning, säger Melkko.

I nuläget kan man boka en plats med seriebiljetter via telefonen, men om man vill avboka den måste man ringa VR:s kundtjänst eller gå och köa till en biljettstation.

Det finns ändå planer på att också avbokningen ska kunna skötas genom självbetjäning, enligt Melkko ska funktionen förverkligas under nästa år.

Ursprunglig artikel Yle Uutiset/ Tatu Kuukkanen

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes