Asteroid missar jorden den 12 oktober: "Den kommer jävligt nära"

Asteroiden 2012 TC4.
Bild av asteroiden 2012 TC4 som väntas passera jorden den 12 oktober. Asteroiden 2012 TC4. Bild: ESA Europeiska rymdorganisationen,2012 TC4

Asteroiden är närmare 30 meter lång och passerar jorden på 44 000 kilometers avstånd. Rymdforskare hoppas lära sig mera om hur ett framtida rymdförsvar mot asteroider på kollisionskurs kunde se ut.

2012 TC4, som asteroiden kallas, passerade jorden första gången i oktober 2012. Då var avståndet ungefär dubbelt längre än det kommer att vara i år när den uppskattas passera 44 000 km från jorden.

Det är ungefär en åttondel av avståndet till månen.

- Den kommer jävligt nära, säger Rolf Densing, chef vid Europeiska rymdorganisationen ESA:s högkvarter i Tyskland.

Densing jämför avståndet med de satelliter som människorna har skjutit upp i omloppsbana runt jorden. Asteroiden passerar bara en aning längre ut än satelliterna.

- De mest avlägsna satelliterna ligger ungefär 36 000 kilometer från jorden, så det här är verkligen en nära miss, säger Densing till AFP.

Stor som ett våningshus - träffar atmosfären med lika stor energi som 30 Hiroshimabomber

Asteroiden är 15-30 meter stor och färdas med en hastighet på 14 kilometer per sekund.

Asteroidnedslag i Tjeljabinsk, Ryssland 2013.
Metorregnet i Ryssland 2013 ledde till stora skador på flera byggnader. Över 100 människor skadades men ingen rapporteras ha omkommit. Asteroidnedslag i Tjeljabinsk, Ryssland 2013. Bild: EPA/EUGENY KHAZHEEV asteroider,Tjeljabinsk

Enligt ESA finns det ingen risk för att TC4 träffar jorden, men om den skulle göra det skulle följderna likna händelserna i den ryska staden Tjeljabinsk 2013.

Då slog en 20 meter lång asteroid ner i atmosfären ovanför Ryssland vilket ledde till ett meteorregn över Tjeljabinsk.

Asteroiden exploderade i atmosfären med en kinetisk energi som motsvarade 30 Hiroshimabomber.

Ryska medier rapporterade att över 1200 personer fått söka vård på grund av skador och att cirka 50 tagits in på sjukhus.

Explosionen ledde också till att fönsterrutorna på närmare 5000 byggnader krossades.

Rymdförsvar aktuellt i framtiden?

TC4 upptäcktes den 27 juli i år av ESA:s observatorium Very Large Telescope Observatory i Chile. Asteroiden kunde också ses av teleskopen den 31 juli och 5 augusti.

Rymdforskare vid amerikanska NASA och europeiska ESA ser fram emot att få testa det sitt globala nätverk för att upptäcka och spåra asteroider.

Asteroidnedslag i Tjeljabinsk, Ryssland 2013.
Rökpelare ovanför den ryska staden Tjeljabinsk när en asteroid slog ner 2013. Asteroidnedslag i Tjeljabinsk, Ryssland 2013. Bild: EPA/EUGENY KHAZHEEV Tjeljabinsk,asteroider

Tanken är testa kapaciteten att samarbeta för att upptäcka hotfulla asteroider. Flera av forskarna i projektet arbetar under NASA:s avdelning för rymdförsvar, som bland annat ska kunna avgöra om det krävs evakueringar på grund av en hotfull asteroid.

TC4 kommer ändå att passera jordens atmosfär på ett säkert avstånd.

Rolf Denising, som tidigare varnat för att mänskligheten inte är förberedd på att försvara sig mot en asteroid på kollisionskurs med jorden, säger ändå till nyhetsbyrån AFP att det inte finns orsak att vara orolig den här gången.

- Men det får en att fundera på vad som kommer att hända nästa gång. Jag skulle känna mig lite bekvämare om vi kunde förvarnas lite tidigare, säger Densing.

AFP, ESA, NASA