Hoppa till huvudinnehåll

"Kappsegling är den trevligaste seglingen"

Christer Helenelund och Johan Graeffe.
Christer Helenelund och Johan Graeffe på segelbåten Shangri-La. Christer Helenelund och Johan Graeffe. Bild: Yle/Sofia Strömgård Emsalö Runt,borgå segelsällskap

När kappseglingen Emsalö runt ordnades för första gången 1909 var vinden så obetydlig att ingen lyckades ta sig i mål. På lördag (12.8) när tävlingen ordnas hoppas arrangörerna på bättre vindar.

Emsalö runt är en av Finlands äldsta seglingstävlingar. Det är Borgå Segelsällskap, BSS, som arrangerar tävlingen.

– Nuförtiden kan vi inte riktigt segla riktigt hela varvet runt i och med att Emsalö bro är i vägen och att dagens båtar är så stora. Vi har starten på ena sidan och målgång på andra sidan bron.Men i stort sett är konceptet det samma som för 108 år sedan, berättar tävlingsarrangör Johan Graeffe.

Hoppas på jämn vind

Om vindarna är friska och segelbåten är stor så tar det tre till fyra timmar att segla runt Emsalö.

– Om det är svaga vindar så kan små båtar sitta ute och guppa i sex timmar innan de kommer i mål, säger Graeffe.

Han hoppas på jämna vindar eftersom det ger det mest rättvisa resultatet. De långsammaste båtarna startar först och de snabba, större båtarna startar senare.

BSS hamn.
Förhoppningsvis är det inte så här vindstilla på lördag. BSS hamn. Bild: Yle/Sofia Strömgård segelbåt,småbåtshamnar,Skärgård,småbåtshamn

Om det är vindstilla vid starten kommer de små båtarna ingen vart, och därför borde vinden blåsa jämnt under dagen.

– I tävlingar med handikappregler är jämna vindar det bästa.

Tyvärr har det varit bleke ganska ofta, till exempel 1909 då Emsalö runt ordnades för första gången.

– De försökte två gånger men det var så svaga vindar att de aldrig kom i mål.

Medsols eller motsols

Arrangörerna strävar efter att båtarna ska kryssa så mycket som möjligt under tävlingen. Beroende på vindens riktning går tävlingen medsols eller motsols.

– Beroende på vilket varv som ger mera kryss blir det medsols eller motsols. Att kryssa är segeltekniskt mer krävande, man får jobba lite mera för att få båten framåt.

Arton segelbåtar är anmälda och de flesta seglarna är från BSS, men det finns också några från Helsingfors.

Christer Helenelund är en av dem som ska tävla. Hans båt är en Y40 gjord i Slovenien 2007, med 91 kvadratmeter i krysställe.

BSS hamn.
BBS:s hamn på Emsalö. BSS hamn. Bild: Yle/Sofia Strömgård småbåtshamn

– Det är egentligen en långfärdsbåt, men vi brukar hålla på med lite klubbracing.

Också han hoppas på jämna vindar. Då vinden är hård brukar stora båtar ha en fördel.

– Jag har tittat många gånger på väderprognoserna i flera dagars tid och det ser ut att bli syd till sydostlig vind, fem till sex meter i sekunden. Helt okej.

För honom är det egentligen bra att vinden inte blir hårdare är så, eftersom hans besättning är liten.

– Skulle det blåsa mer borde vi reva segel och det är inte bra för tävlingens utgång. Egentligen borde vi ha en åtta, niomans besättning men vi försöker klara oss med fyra.

Lokalkännedom är bra

Christer Helenelund har deltagit i tävlingen flera gånger, i år blir det den 29:e gången. Trots att han är gammal i gamet har han faktiskt kört fel rutt några gånger, när han blivit lite för säker på sig själv.

– Men det är en jätteskojig segling, det är inte bara vindriktingen som avgör utan en stor del av utmaningen är om det blir kanalisering mellan öarna. Man ska ha ett mått lokalkännedom för att klara sig bra, speciellt om det blir kryss i de smala sunden.

Enligt honom är kappsegling den trevligaste seglingen eftersom alla i besättningen ger sitt allt, tävlingskänslan är fin och stämningen är på topp.

Läs också