Hoppa till huvudinnehåll

Vasa hamn utvecklas trots sjunkande fraktsiffror

Matti Esko är vd för Kvarken ports. På bilden bär han en gul skyddsväst och står där fordon kör ombord på Wasaline. I bakgrunden ser man en gammal passagerargång, en pir och ett fraktfartyg.
Matti Esko tror att Vasa hamn har en bra nisch inför framtiden. Matti Esko är vd för Kvarken ports. På bilden bär han en gul skyddsväst och står där fordon kör ombord på Wasaline. I bakgrunden ser man en gammal passagerargång, en pir och ett fraktfartyg. Bild: Yle/ Axel Brink Vasa

Förut brukade koltransporten stå för en tredjedel av Vasa hamns trafik. I dag är verkligheten en annan, men trots det satsar man på både passagerartrafiken som frakten.

Om man är på genomresa genom Vasklot i Vasa kan man inte undgå att märka att hamnområdet fylls av nya industrihallar och tomter. Allt det är positivt för Kvarken ports, det gemensamma hamnbolaget mellan Vasa och Umeå. Även om många av hallarna som byggs inte hör till hamnverksamheten så verkar företagen i hamnens närhet där av en orsak.

Enligt Kvarken ports vd Matti Esko mår hamnen bra. Man har satsat både i passagerarsyfte och i fraktsyfte de senaste åren. Tack vare ett gott samarbete med Vasa stad och den finska staten kunde man man till exempel förnya järnvägen ut till hamnen.

- Vi kan erbjuda bättre tjänster till exempel till den växande färjetrafiken och till den lokala industrin, säger Matti Esko.

Tungt år

I backspegeln kan Esko konstatera att året har varit tufft. Importen av kol har sjunkit kraftigt - och bara i år har mängden sjunkit med 110 000 ton. Den totala frakttrafiken har i år varit 460 000 ton.

- Det kan också vara positivt. Det är inte miljövänligt att bränna kol, men det är tufft för oss. Det har tidigare inneburit en tredjedel av trafiken.

Esko tror att framtiden ligger i så kallad projekttransport. Ett samtida exempel på det är alla de vindkraftverksdelar som transporteras till Vasa, vilket även märks av med den nya tomten strax bredvid Wasalandiaområdets parkeringsplats.

Det är viktigt att dylika förvaringstomter finns för att vindkraftstillverkarna ska välja att transportera delarna just till Vasa.

Förnyelser även för Wasa Express

Som bäst håller man på att bygga delarna till en ny passagerargång till färjan Wasa Express. Samtidigt som den byggs kommer Wasa Express kajplats att bytas.

- Det är en mycket bättre kajplats. Man får varmt vatten i bassängen från kraftverket och det är en modernare kajplats.

Bytet av kajplats är också ett sätt att förbereda sig för en möjlig ny Kvarkenfärja. Det är något som Esko starkt tror att kommer bli verklighet. Om allt går vägen kommer kajbytet och den nya passagerargången att tas i bruk redan i höst. Om inte så drar det ut till våren.

Storsatsning på ny lastkaj

Ett annat projekt som ligger några år in i framtiden är en förnyelse av den lastkaj som liger strax söder om den nuvarande Wasa Express-kajen. I nuläget är den ur bruk, men för tio miljoner euro kunde den bli en mångsidig lastkaj. Ännu har inga beslut tagits, men enligt Esko siktar man på att renovera kajen till år 2020.

En av pirerna i Vasa hamn är inte i bruk. På bilden ser man ett tomt lastbilssläp på den ogräsbevuxna piren. I bakgrunden står färjan Wasa Express.
Den gamla lastkajen som kan komma att renoveras. En av pirerna i Vasa hamn är inte i bruk. På bilden ser man ett tomt lastbilssläp på den ogräsbevuxna piren. I bakgrunden står färjan Wasa Express. Bild: Yle/ Axel Brink Vasa

Gemensamt hamnbolag var en lönsam idé

Det gemensamma hambolaget som man har med Umeå, Kvarken ports, har visat sig vara en lönsam historia. Bolaget är inne på sitt tredje år och fungerar som ett bra skyddsnät,.

- På grund av koltrafiken är vi på minus i Vasa, men i Vasa går trafiken på plus. Totalt är vi bara en och en halv procent på minus, säger Esko.

Bolaget ägs till 50 procent av Vasa stad och till 50 procent av Umeå, via olika bolag.

Matti Esko tror att andra mindre hamnar i Finland kan komma att inleda liknande samarbeten i framtiden. En hamn behöver också en nisch.

- Man kan ha någon produktion inne i hamnen, som i Jakobstad till exempel. Vår roll är säkert färjetrafiken, som i framtiden kan vara den nordligaste länken mellan Kina och Norge. Vi behöver också satsa på energiklustret, säger Esko.

  • Neuville avbröt tyska VM-rallyt - öppnar för Ogier

    Tre VM-deltävlingar återstår efter Tyskland.

    Etappen var bara 2.87 kilometer lång, men kan i värsta fall ha varit fatal för Thierry Neuvilles titeldrömmar. Den VM-ledande belgaren tvingades avbryta det tyska VM-rallyt på lördagens första specialsträcka.

  • Rädslan är det som skrämmer

    Otryggheten i hemstaden är tung att bära.

    Studentprästen Mia Pusa i Åbo har beredskap att ta emot de studenter som vill prata och få tröst efter knivdåden i Åbo.

  • Ny trend: Seniorbyar för femtioplussare

    Seniorbyar byggs runt om i Finland, en av dem i Sjundeå.

    Allt fler vill njuta av livet redane fter att barnen flugit ut hemifrån och det här har företaget Kuusikkoaho tagit fasta på. De skapar nu seniorbyar runt om i Finland. En stor Virkkulankylä-by ska bland annat byggas i Borgå och en mindre i Sjundeå.

  • Terrorforskare: Inte oväntat att knivdådet utreds som terrordåd

    Skillnaden mellan terrorism och vansinnesdåd.

    Terroristforskare Mats Fridlund vid Aalto-universitetet är inte överraskad av att polisen utreder fredagens knivdåd i Åbo som en terrorattack. Det är i såfall det första islamistiska terrordådet i Finland - men inte det första terrordådet i Finland.

Läs också

  • Polisen utreder Åboattacken som terrordåd – 18-årig marockan misstänkt

    De döda är finländare.

    Centralkriminalpolisen utreder fredagens knivattack i centrala Åbo som ett misstänkt terrordåd. En 18 år gammal marockansk medborgare är huvudmisstänkt. Bland de skadade finns två svenskar och en italienare. Radio Vegas sändningar under dagen koncentrerar sig på det senaste kring terrordådet och Tv-nytt förlänger sändningen 17.25 till 35 minuter.

  • Barnpsykoterapeut: Barn behöver känna att de kan söka skydd hos vuxna

    Man får visa sorg och bekymmer inför barn.

    Det är viktigt att tala med sina barn när våldsdåd inträffar. Man behöver inte vara rädd för att visa sorg och bekymmer inför barnet, men rädsla kan vara bra att behandla skilt. Barnet behöver kunna söka trygghet hos vuxna, säger Mirjam Kalland.

  • Spansk polis: Huvudmisstänkt kanske ännu på fri fot

    Polisen tror nu att en 22-åring körde skåpbilen i Barcelona.

    Spansk polis har nu en ny huvudmisstänkt och tror att mannen som körde skåpbilen i Barcelona fortfarande kan vara på fri fot. Samtidigt tror polisen att männen planerade betydligt mer omfattande attacker och har på lördagen utfört kontrollerade explosioner.

Nyligen publicerat - Österbotten