Hoppa till huvudinnehåll

Facebook vill hålla dig kvar längre – snart kommer Facebook TV

Bildcollage av äldre dam som tittar på en tv, där en Facebook-tumme visas.
Bildcollage av äldre dam som tittar på en tv, där en Facebook-tumme visas. Bild: Yle Facebook,Facebook Platform,tv

Förr kunde man planera dagen enligt de viktiga tv-programmen. Tv-nyheter, naturprogram och de bästa tv-serierna var så viktiga att man såg till att vara hemma i soffan för att avnjuta programmen. Nu finns en stor del av tv-programmen och filmerna på webben och också Facebook vill få en del av kakan.

Facebook är en stor aktör inom sociala medier och utvidgar nu sin verksamhet genom att lansera en tv-tjänst som heter Watch.

I början är det amerikanska Facebook-användare som får tillgång till tjänsten, men senare ska Watch finnas i flera länder.

- De här är väldigt intressant men också väntat, Facebook har redan en tid satsat mycket på videor, säger Antti Hirvonen, som är chef för medier för unga vid Yle.

Hirvonen tror att konceptet kan bli en succé. Med miljontals användare som fördriver tiden på Facebook finns det många som potentiellt kan lockas att stanna kvar längre för att titta på tv-program.

Facebook kan också erbjuda en annorlunda upplevelse, säger Hirvonen.

Antti Hirvonen
Antti Hirvonen, chef för medier för unga Antti Hirvonen Bild: Jussi Nahkuri / Yle Yle,antti hirvonen

- Att kunna diskutera och reagera på program kommer säkert att spela en stor roll för upplevelsen. När du tittar på ett program kan man diskutera med andra, kanske till och med följa med hur andra har reagerat på vissa sekvenser.

Stor förändring i tv-vanorna

Det traditionella tv-tittandet tappar mark i takt med att allt flera vill bestämma själva när de tittar på sina favoritprogram.

Många väljer också att titta på flera program efter varandra, i stället för att titta på ett avsnitt i veckan.

Det finns en mängd företag som erbjuder olika program på webben, allt från Youtube där användarna själva kan ladda upp videofilmer till tjänster som man prenumererar på eller hyr filmer av.

Också de traditionella mediebolagen finns på webben och erbjuder publiken både möjligheten att titta på det som just då sänds på bolagets kanaler eller att titta på något av de program som finns tillgängliga.

Yles tjänst Arenan hittar du här.

Antti Hirvonen är själv ett exempel på att tittandet har förändrats och flyttat till webben.

- Jag har inte på länge haft antennen kopplad till tv:n, i stället är den kopplad till internet. Jag tittar både på så kallad lineär tv och på on demand-program via appar, till exempel så att jag går in på Yle Arenan när jag vill titta på TV2.

Läs mera:

Jonas Jungar

Jonas Jungar: Snart behöver du aldrig lämna Facebook

Från ett trevligt sätt att hålla kontakt med kompisar och gamla bekanta till 2000-talets dagstidning i realtid för hela västvärlden. Men det slutar inte där. Facebook håller på att sluka allt, och följderna kan vi bara ana, skriver Yle Nyheters redaktionschef Jonas Jungar.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes