Hoppa till huvudinnehåll

Fin lunch på fula morötter och billigare torrvaror från nätet – svinn är inte längre skräp

Fyllda risbullar och sparris på en vit rund tallrik.
Restaurang Loop gör mat på svinnvaror. Så här kunde deras lunch se ut år 2016. Fyllda risbullar och sparris på en vit rund tallrik. Bild: Hävikkiravintola Loop. svinnrestaurang

Överblivna råvaror blir till lunch och nya butiker säljer svinn billigt: Både företag och organisationer vill minska på svinnet i Finland som årligen uppgår till hundratals miljoner kilogram.

Mängden matsvinn i Finland är årligen 400-500 miljoner kilo, enligt Naturresursinstitutet Luke. Samtidigt ökar mängden företag och organisationer som vill minska på mängden svinn på nya sätt: Loop bjuder på svinnlunch, Wefood ska öppna en matsvinnsbutik och Fiksuruoka samt Matsmart säljer svinnvaror på nätet.

Helsingforsrestaurangen Loop, Kyrkans utlandshjälps matbutik Wefood samt nätbutikerna Fiksuruoka och Matsmart är en del av den trend som vill minska på mängden matsvinn i Finland.

I Lappviken i Helsingfors har Loop, Finlands första matsvinnsrestaurang, bjudit på lunch, brunch och middag sedan 2016. Framtiden för den icke-vinstdrivna restaurangen är ändå osäker eftersom Helsingfors stad försöker sälja lokalerna där restaurangen finns i dag.

Loop tar dagligen in cirka 500-600 kilogram livsmedel, vilket motsvarar vikten på en vuxen isbjörn.― Johanna Kohvakka, projektchef på restaurangen Loop.

Projektchefen Johanna Kohvakka säger att Loop i dag samarbetar med ett tiotal butiker och livsmedelsproducenter.

– Loop tar dagligen in cirka 500-600 kilogram livsmedel, vilket motsvarar vikten på en vuxen isbjörn. Årligen handlar det om cirka 70 000 kilogram livsmedel som Loop tar emot för att tillaga maten av.

Under restaurangens första verksamhetsår räknar Kohvakka att man sparat in 150 000 kilogram koldioxid, vilket motsvarar 930 000 kilometer körda med bil – eller två och en halv gång till månen och tillbaka om man kunde ta bilen till månen.

Wefood ska sälja varor 30-50 procent billigare än i butikerna

En annan organisation som vill vara med och minska på matsvinnet är Kyrkans utlandshjälp, som kommer att starta matsvinnsbutiken Wefood.

Konceptet kommer från danska DanChurchAid som startade butiken år 2016 i Köpenhamn. Enligt planerna ska butiken öppnas i Helsingforsregionen ännu i år.

– För tillfället söker vi lokaler och förhandlar med olika butikskedjor och restauranger för att kartlägga samarbetsmöjligheter. Vi har också en gräsrotsfinansiering på gång där vi säljer virtuella aktier som stöder projektet. Hittills har vi sålt sammanlagt 1243 stycken, säger projektchef Else Hukkanen.

Före detta löparen Wilson Kirwa håller i en trälåda med apelsiner i. I bakgrunder står det Wefood.
Wefood planerar att öppna en matsvinnsbutik i Helsingforsregionen i år. Den före detta löparen Wilson Kirwa fungerar som ett av projektets ansikten utåt. Före detta löparen Wilson Kirwa håller i en trälåda med apelsiner i. I bakgrunder står det Wefood. Bild: Copyright © 2017 Finn Church Aid/Tatu Blomqvist Wilson Kirwa,Wefood

Wefood kommer att sälja både livsmedel och hygienprodukter med priser som är cirka 30-50 procent lägre än ursprungspriserna. I Danmark har kundunderlaget varit brett och Hukkanen tror att samma sak gäller i Finland.

– Det är väldigt många som är intresserade av att köpa svinnprodukter. I Danmark har till exempel studerande, låginkomsttagare och miljömedvetna personer hittat till butiken, men jag tror att konceptet tilltalar ännu fler.

I Köpenhamn har Wefood blivit en succé och kommer inom kort att öppna en tredje butik i Århus. I Köpenhamn finns redan två butiker och cirka 50 000 personer har besökt dem under det senaste året.

I Danmark har till exempel studerande, låginkomsttagare och miljömedvetna personer hittat till butiken, men jag tror att konceptet tilltalar ännu fler.― Else Hukkanen, projektchef på Wefood.

Hukkanen säger att utbudet i butiken i Finland kommer att vara varierande men basprodukterna kommer att bestå av frukter och grönsaker, torrvaror, bröd och hygienprodukter.

– Vi tror också att de kunder som handlar hos oss inte kommer till Wefood för att köpa allt de behöver, utan att de köper vissa produkter hos oss för att sedan gå till en vanlig butik för att köpa resten.

Finlands och EU-kommissionens mål är att matsvinnet ska minskas med hälften fram till år 2030, och Hukkanen tror att matsvinnsbutiker kommer att bli allt vanligare i Finland i framtiden.

– Det är bra om det kommer flera aktörer och olika alternativ. De behövs i Finland för att minska på den stora mängden matsvinn vi har i dag.

De vinster som butiken gör kommer att gå till att finansiera verksamheten hos Kyrkans utlandshjälp.

Svinnbutikerna öppnar sina virtuella dörrar i Finland

Under sommaren har även den svenska nätbutiken Matsmart lanserats i Finland. Butikens affärsidé är att minska på matsvinnet genom att köpa upp partier av torrvaror och hygienprodukter som blivit kvar i lagren eller som närmar sig bäst före-datumet för att sedan sälja dem billigt till konsumenter.

Lagerlokal med varor förpackade i pappkartonger på olika hyllplan ovanför varandra.
Nätvaruhandlarna Fiksuruoka och Matsmart köper upp överblivna partier från producenter, importörer och partihandeln för att sedan sälja varorna billigare till konsumenter på nätet. Lagerlokal med varor förpackade i pappkartonger på olika hyllplan ovanför varandra. Bild: Mostphotos/Jose Angel Astor lagerutrymmen,lager (byggnader)

Men innan Matsmart kom till Finland hade den finländska nätbutiken Fiksuruoka med samma affärsidé redan öppnat sina virtuella dörrar under hösten 2016. Butiken säljer överblivna torrvaror och hygienprodukter från producenter, importörer och partihandeln med 20-90 procent lägre priser än i butikerna.

– Vår affärsidé grundar sig på att köpa upp överblivna partier torrvaror som inte annars skulle bli sålda och sedan sälja dem till konsumenter i vår nätbutik. Vi köper upp partier från många olika leverantörer och hittills har vi sålt allt som vi köpt upp, säger vd:n Juhani Järvensivu som tillsammans med grundaren Richard Lindroos sköter företaget.

Järvensivu studerar industriell ekonomi vid Aalto-universitetet och Lindroos är diplomingenjör.

Omärkta tvål- och schampoflaskor i olika färger står radade på hyllor.
Både Wefood och svinnbutikerna på nätet kommer att sälja hygienprodukter. De sålda hygienprodukterna som hamnar i svinnbutiker kan till exempel vara partier som inte blivit sålda eller att tillverkaren bytt förpackningen och inte längre vill sälja varorna i en vanlig butik. Omärkta tvål- och schampoflaskor i olika färger står radade på hyllor. Bild: Mostphotos/ttatty minuthandel,varuhus,butik,kosmetiska produkter,hygien (renlighet),tvål,Schampo,hygienprodukter

Enligt Järvensivu vill företaget minska på matsvinnet och samtidigt se till att redan tillverkade produkter inte går till spillo.

– Dels handlar det om att leverantören blir av med överblivna produkter och dels om att konsumenter kan köpa billiga varor och samtidigt minska på svinnet.

Efterfrågan har också varit stor och enligt Järvensivu har företaget tredubblat sin försäljning under sommaren.

Om man slänger användbara produkter har en enorm energimängd använts helt i onödan.
― Juhani Järvensivu, vd på Fiksuruoka.

Produkterna som säljs på nätbutiken består inte enbart av produkter som närmar sig bäst före-datum: en orsak till att leverantörer vill bli av med produkter är att förpackningen bytts ut och att produkten därför tagits ur försäljning från vanliga butiker.

– En annan orsak är att konsumtionsprognosen slagit fel och att butikerna köpt upp ett stort parti som sedan inte säljer.

Järvensivu anser att det är viktigt att minska på svinnet och tror att det inte enbart räcker med att välgörenhetsorganisationer tar hand om svinnet.

– För att minska på svinnet i samhället behövs också företag. Det är jätteviktigt att minska på svinnet med tanke på hur mycket energi som används och den mängd utsläpp som tillkommer när man framställer livsmedel och andra varor. Om man slänger användbara produkter har en enorm energimängd använts helt i onödan.

För att minska på svinnet i samhället behövs också företag.― Juhani Järvensivu, vd på Fiksuruoka.

Järvensivu säger också att finländare blivit mer medvetna om matsvinn och nämner som exempel olika matsvinnsfestivaler som ordnas samt att ämnet fått mer synlighet överlag. Han är också positivt inställd till konkurrenten Matsmart.

– Vi arbetar båda för samma sak och det är bra att matsvinn får synlighet. Det blir också lättare då vi inte är en ensamma om att försöka ändra på konsumtionsvanorna.

Även Johanna Kohvakka på restaurangen Loop har märkt att finländarna blivit mer uppmärksamma på
att produkter som passerat bäst före-datumet ofta går att äta och att det gäller att lukta och smaka på produkterna.

– Finländarna litar på auktoriteter, men har också börjat inse att bäst före inte är samma sak som sista förbrukningsdag, då man ska vara mer uppmärksam.

Skönhetsskadade morötter serveras på Loop

Maten på Loop görs av till exempel skönhetsskadade grönsaker eller tofu av B-kvalitet som inte kan säljas i butiker till fullt pris på grund av sitt utseende.

Maten på Loop är till största delen växtbaserad.

– De produkter som vi använder är sådana som butikerna inte får sålda, till exempel fula morötter eller sallad med ett brunt blad. Men de funkar alldeles utmärkt till matlagning.

Morötter
Skönhetsskadade morötter kan vara en ingrediens i Loops mat. Morötter Bild: YLE Bildtjänst Arja Lento. smältpunkt

”Är maten verkligen gjord på svinn?” Den frågan är enligt Kohvakka den vanligaste som uttalas av kunderna då de besöker restaurangen och ser salladsbuffén gjord på svinn.

Hon har även själv funderat på mängden mat som slängs.

– Jag har även själv blivit förvånad över mängden mat som slängs och går till spillo. Om man hemma har sallad med ett brunt blad tar man bara bort det ruttna bladet och använder resten, men i butiken tänker vi på ett annat sätt och låter bli att köpa grönsaker som inte är helt perfekta.

Kantstötta äppel i en låda.
Fula frukter tilltalar inte alla butikskunder. Kantstötta äppel i en låda. Bild: Yle/Smältpunkt/Louise Bergman frukt

I Loops kök arbetar utbildade kockar som skapar nya maträtter varje dag, beroende på vad som kommer in.

– Det blir en utmaning för kockarna varje dag, eftersom man inte i förväg vet vilka produkter vi får in och vår köksmästare Pauli Hakala har gjort ett jättebra jobb. Vi har bra kockar som kan ta utmaningen och framställa god och vacker mat av svinnprodukter.

70 procent av de livsmedel som Loop dagligen får in ges vidare till välgörenhet efter att kockarna valt ut de ingredienser de vill använda. Sammanlagt samarbetar Loop med ett tjugotal organisationer, som jobbar med bland annat bostadslösa och personer som rehabiliteras efter rusmedelsmissbruk.

Förra året fick vi stöd av EU:s socialfond för att sysselsätta personer som har svårt att hitta jobb, till exempel arbetslösa ungdomar och personer med invandrarbakgrund.― Johanna Kohvakka, projektchef på restaurangen Loop.

Förutom att tillaga mat av svinnprodukter anställer restaurangen personer som kan ha svårt att ta sig in på arbetsmarknaden.

– Förra året fick vi stöd av EU:s socialfond för att sysselsätta personer som har svårt att hitta jobb, till exempel arbetslösa ungdomar och personer med invandrarbakgrund. För dem är det största hindret oftast att hitta ett första jobb, och det har vi kunnat erbjuda. Nu får vi inte längre EU-stödet men vi kommer fortfarande att försöka anställa dessa personer.

En portion mat i matsvinnsrestaurangen Loop.
En lunchtallrik på Loop. En portion mat i matsvinnsrestaurangen Loop. Bild: Hävikkiravintola Loop. svinnrestaurang

Verksamheten har enligt Kohvakka gått bra, speciellt eftersom Lappviken är ett populärt friluftsområde. Restaurangen bedriver även en cateringservice, där kunderna består av företag som vill profilera sig inom hållbar utveckling.

Även om matbutiker har ett stort matsvinn är det ändå i hemmen som problemet är störst.

– Jag har själv ändrat mina konsumtionsvanor och har exempelvis börjat med att frysa bröd och bara tina upp det jag använder och givetvis tänka på att inte köpa för mycket. Några gånger per år följer jag kampanjen #kaapittyhjäksi och låter bli att gå till butiken under en vecka. Då äter jag den mat som jag redan har i skåpen och i frysen.

Läs mera:

Gulröda äpplen i en matbutik.

Rödmärkta varor och välgörenhet minskar mängden svinn i finländska matbutiker

De två stora dagligvarukedjorna i Finland, S-gruppen och Kesko, har ett årligt livsmedelssvinn på tiotusentals ton och kedjorna har tagit till olika åtgärder för att minska svinnet. Men jämfört med de två stora kedjorna sticker den lilla ekokedjan Ruohonjuuri ut med sitt nollsvinn.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes