Hoppa till huvudinnehåll

Flow-artisterna: Därför gråter du till våra låtar

Den svenska artisten Skott poserar bakom scenen på årets Flow-festival (2017), hon är klädd helt i vitt och har långt, mörkt hår. Hennes blick är riktad mot marken.
Ledsnare än så här lyckades vi inte få svenska Skott. Den svenska artisten Skott poserar bakom scenen på årets Flow-festival (2017), hon är klädd helt i vitt och har långt, mörkt hår. Hennes blick är riktad mot marken. Bild: Yle/Tommy Nordlund Flow Festival,skott

London Grammar ser långa, stora män stå och böla på deras spelningar. Silvana Imam var tvungen att lämna scenen en stund då känslorna tog över.

En del låtar har en förmåga att öppna tårkanalerna ordentligt. Men varför? Vi sökte svar under årets Flow-festival.

Det var inte bara årets värsta åskstorm som gjorde Flow till en blöt tillställning i år. Här och där stod människor i publiken, rörda till tårar av det de just sett och hört på en av festivalens scener.

London Grammar skapar tårfloder

Att musik kan få oss att reagera starkt är knappast ett chockerande påstående. Men finns det mönster - kan artisterna förutspå känslostormarna, och till och med planera dem?

Ett band som lyckats särskilt väl med att sätta igång tårproduktionen världen över är brittiska London Grammar.

Vi träffar två tredjedelar av musikgruppen under Flow. Dan Rothman och Dominic Major är väl medvetna om att de ofta lyckas få tårar att rinna ner för fansens kinder.

London Grammar
Dominic Major och Dan Rothman i brittiska London Grammar försöker luska ut gråteffekten i olika typer av musik. London Grammar Bild: Yle/Malena Holmström

- Ibland ser vi det - speciellt på söndagskvällar, av någon anledning. Vi får se om vi lyckas i kväll, säger Dominic.

Berörs när publiken berörs

Han konstaterar att publikens känslor i sin tur skapar en form av kedjereaktion.

- Det är fantastiskt att se att folk får en så bra kontakt med våra låtar. Det är faktiskt ganska känslosamt för oss att någon reagerar på vår musik så starkt, säger han.

Ibland lyckas folk överraska bandmedlemmarna med sina känslor, säger Dan.

- Det roliga är att du ser människor som du inte räknat med att skulle bli så berörda. Du ser den stora killen, en två meter lång snubbe mitt i publiken. Tårarna rinner nerför hans ansikte.

- Det är ju därför vi gör musik; vi försöker åstadkomma känslor, och vår musik är tveklöst full av dem, säger han.

Brorsans låtar hugger tag

Det stannar inte där. Bandets låtar har visat sig kunna beröra dem själva väldigt starkt.

- Jag tycker att Hannahs (Hannah Reid, sångerska i bandet) texter är väldigt känslofyllda, och de har en förmåga att överskrida personliga olikheter, på ett universellt sätt. Det är ett bra test.

- Om jag reagerar känslomässigt så kommer det att funka på publiken också, säger Dan.

Dominic kommer att tänka på andra typer av musik som får honom på gråthumör.

- För mig är gammal klassisk pianomusik väldigt känslofylld och jag kan börja gråta när jag lyssnar.

- Jag reagerar också till exempel på min brors musik. Jag känner ju till så mycket om hans uppväxt, och när han sjunger om personliga saker så kan det ta fram mycket känslor, säger Dominic.

Gråt-ackorden ett mysterium

Dominic och Dan är överens om att det finns vissa ackordföljder inom musiken som är särskilt effektiva när det gäller att göra människor knäsvaga. Men, vilka då?

- Haha, ja du. Det är det vi försöker luska ut, säger Dominic.

Den svenska hiphop-artisten Silvana Imam sitter med händerna bakom huvudet, hon har på sig en gul munkjacka.
Silvana Imam har sällan långt till känslorna under sina spelningar. Den svenska hiphop-artisten Silvana Imam sitter med händerna bakom huvudet, hon har på sig en gul munkjacka. Bild: Yle/Tommy Nordlund Silvana Imam,Flow Festival

För svenska Silvana Imam är det mer regel än undantag att gripas av starka känslor - inte minst under hennes egna spelningar.

- Oj, oj. Jag blir känslig hela tiden. På scenen händer det såklart också. Det går inte att förklara, men jag är en jättekänslig människa.

Det händer under olika låtar, säger hon, och menar att det därför inte finns ett tydligt mönster kring vad som får henne att reagera starkt.

Lämnade sin egen spelning

Ibland blir känslorna för mycket.

- Här på Flow var jag tvungen att gå bort en stund, för jag började grina.

- Det var så känsligt att sjunga om min systerdotter i dag, på grund av en massa saker som jag tänker på och som jag går igenom just nu. Jag är också bara människa, säger hon.

Silvana Imam är relativt ny som turnerande artist. Hon har varit aktiv i knappt fyra år.

- Så nej, det här med känslorna är inte inövat, det finns inte. Jag skulle inte kunna göra det, säger hon.

Vi pratar om upplevelsen att skriva musik och att plötsligt inse att låten får liv och griper tag. Det känner Silvana Imam till, mycket väl.

- Kom till studion någon dag så får du se. Visst, ibland gör vi en låt under bara en session, när allt bara sitter. Men det är kanske en gång av tio. Det är en lång process, och jag tänker hela tiden... kan jag säga det här?

Ögonen avslöjar känslorna

Hon menar att det är just den osäkerheten - vad som går att sjunga om och vad som inte gör det - som gör att hon är så frispråkig i sin musik.

- Om jag känner att någonting går över gränsen, då måste jag säga det. Samtidigt har jag också lärt mig att läsa min publik. Jag ser in i deras ögon och ser vad de känner.

Precis som med London Grammar så pekar också Silvana Imam på vad publikens känslor gör med artisten.

- Man kan inte stå oberörd när folk reagerar starkt. Det känns, till hundra procent, säger hon.

Den svenska artisten Skott poserar bakom scenen på årets Flow-festival (2017), hon är klädd helt i vitt och har långt, mörkt hår.
Skott har studerat låtskrivande på djupet och kan det här med att framkalla känslor. Den svenska artisten Skott poserar bakom scenen på årets Flow-festival (2017), hon är klädd helt i vitt och har långt, mörkt hår. Bild: Yle/Tommy Nordlund Flow Festival,Flow 2017

Låt-gråter vartannat år

Svenskan Pauline Skött slog igenom som artisten Skott förra året. Hyllningarna haglade från såväl okända fans som Katy Perry och Lorde.

Hon är utbildad låtskrivare, men kände att hon inte bara kunde ge ifrån sig låtarna. Hon ville framföra dem också, och därmed skapa känslor hos publiken.

- Det händer absolut att man blir så berörd att man får tårar i ögonen, men det är väldigt ovanligt, tycker jag. Det händer en gång typ vartannat år att en låt berör mig så starkt, säger hon.

Utmaningen: Undvika upprepning

Har hon då identifierat gråtfaktorn - det där som får tårarna att rinna när man lyssnar?

- Nej, och det är det som är så roligt med att skriva låtar. Jag känner att det inte går att använda intellektet så mycket och bena ut vad det är som gör att man blir berörd av vissa toner i en viss ordning.

En del känner igen sig i texterna och berörs, men inte Skott.

- För mig är det mycket mer musiken än orden som berör, men jag kan inte svara på vad det är som gör att vissa melodier gör att man börjar gråta.

- Som sagt, det är därför det är så kul att skriva: Man får sitta och känna sig fram. Det är inte så mycket att använda huvudet, säger hon.

Det går att tänka sig en stark frestelse här. Du skriver en låt, märker att du reagerar känslomässigt, och tror dig ha hittat ett evigt recept på framgång.

- Det är det som är utmaningen. Man får sina favoritackordföljder, och man vet vad som funkar på en själv. Man får lite ta sig runt det så man inte skriver samma låt om och om igen, säger Skott.

Nynnade till en hit i köket

Och det kommer hon att fortsätta göra. En del berörande låtar, som nya Glitter & Gloss, har kommit till i ett helt vanligt kök hos en artist som inte vill, eller kan, räkna ut det här med känslopåverkan i musiken.

- Låten kom till en dag hemma. Fönstret var öppet och jag bara nynnade lite melodier och spelade in det på telefonen. Då såg jag att fröet kom till. Där började det, säger Skott.

Vilka låtar berör dig starkt? Tipsa gärna i kommentarsfältet!

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje