Hoppa till huvudinnehåll

Martin byggde en egen ubåt - får vem som helst göra det?

Martin Hedin in his U-Boat
Martin Hedin har byggt en egen ubåt hemma i garaget i Mariestad, Sverige. Martin Hedin in his U-Boat Bild: Martin Hedin Harren

Finns det några regler för vem som får ha en ubåt? Behöver den registreras och måste du söka tillstånd? Här får du veta allt du behöver innan du börjar svetsa.

Den svenska journalisten Kim Wall saknas sedan i torsdags när hon gav sig ut med den danske uppfinnaren Peter Madsen i hans ubåt. Ubåten sänktes avsiktligt och nu sitter Madsen häktad misstänkt för vållande till annans död. Kim Wall är fortfarande försvunnen och eftersökningarna fortsätter samtidigt som den tekniska utredningen av ubåten är i full gång.

Frågorna kring Kim Walls försvinnande är många och svaren är utom vår kontroll.

Men den fråga som vi kan söka svar på är: Får vem som helst bygga en ubåt?

Svar: Ja. Vem som helst får bygga en ubåt och guppa runt i skärgården.

Svar: Ja. Vem som helst får bygga en ubåt och guppa runt i skärgården.

Inga hinder i lagen

Det låter märkligt att det inte finns specialregler för ubåtar, men de är faktiskt bara en vattenfarkost bland andra. På Trafiksäkerhetsverket Trafis webbsidor står det att alla farkoster med skrov längre än 5,5 meter måste registreras. Samma sak gäller om motorns effekt är mer än 20 hästkrafter eller 15 kilowatt. Registreringsplikten gäller inte bara vanliga fritidsbåtar utan också andra farkoster med motor, till exempel ubåtar.

De uppgifterna styrks av Marko Rahikainen, ledande sakkunnig på Trafi.

- Nej det finns inga specifika regler för ubåtar. Tekniska standarder finns förstås för att de ska fungera, men inget speciellt regelverk.

Rahikainen har inte i sitt jobb stött på en enda ubåtsentusiast som vill registrera sitt hobbybygge. I Finland föredrar vi en annan sorts märkliga farkoster.

– Här är det mest bastuflottar som gäller.

Stopp för Marinens ubåtar

Du kanske har ett vagt minne från historielektionerna i högstadiet att Finlands flotta inte får ha ubåtar. Det minnet stämmer till viss del. Efter fortsättningskriget var ett av villkoren i fredsfördraget i Paris att Finland inte fick ha ubåtar längre. Av Finlands ubåtar skrotades alla utom Vesikko, som man nu kan besöka på Sveaborg under sommaren.

Vesikko, Finsk ubåt på Sveaborg.
Ubåten Vesikko är den enda av Finlands ubåtar som inte skrotades. Vesikko, Finsk ubåt på Sveaborg. Bild: Sotamuseo Suomenlinna

Men när Sovjetunionen föll 1991 blev det tillåtet för Finlands flotta att ha ubåtar igen, trots det har inga nya införskaffats. Orsaken är att det är väldigt dyrt att bygga upp en toppmodern ubåtsflotta.

Privata sektorn blomstrade

Privata ubåtar fanns det däremot aldrig förbud mot. På 1980-talet byggde företaget Rauma Repola Oceanics de avancerade forskningsubåtarna MIR 1 och 2 åt Sovjetunionen. En tredje var beställd men produktionen stoppades efter en diplomatisk kris med USA. De krävde att Finland inte levererade fler ubåtar till Sovjet eftersom de kunde gå så djupt ner och jobba så pass länge att de var ett hot mot det amerikanska sonarsystemet i Atlanten.

Sovjetiskt frimärke med en MIR ubåt, tillverkad i Finland för Sovjetunionen
De finsktillverkade MIR-ubåtarna fanns till och med på sovjetiska frimärken. Sovjetiskt frimärke med en MIR ubåt, tillverkad i Finland för Sovjetunionen Bild: Post of Soviet Union (Wesha), via Wikimedia Commons

Det här berättar Mikko Meronen, forskare på Forum Marinum i Åbo, för mig. När de inte längre fick bygga forskningsubåtarna sökte sig många av ingenjörerna till andra båtvarv och tog med sig kunskaperna om ubåtsbyggandet. Då började de bygga turistubåtar.

- Det fanns flera företag som byggde ubåtar för turister. Många av ubåtarna på Kanarieöarna och i Medelhavet till exempel är byggda i Finland. Men det är en väldigt liten marknad tyvärr så det är inte så lönsamt.

Fiaskot i Ranua

Turistubåtshypen nådde också finska farvatten med Kultainen Taimen i slutet av 1980-talet. Det var en ubåt för turisttrafik i insjön Simojärvi cirka 140 kilometer väster om Kuusamo. Första sommaren den trafikerade det grumliga insjövattnet lockade ubåten ganska många nyfikna passagerare, men när nyhetens behag var över låg konkursen på lur nere i djupet.

- Det var inte så mycket att se där på botten av sjön så intresset tog slut snabbt, berättar Mikko Meronen.

- Det var inte så mycket att se där på botten av sjön så intresset tog slut snabbt.― Mikko Meronen

Ett nyhetsklipp från Kultainen Taimens första sommar skvallrade tidigt om att fiaskot var på väg.

Inga hemmabyggen i Finland

Det finns alltså expertis för att bygga ubåtar i Finland för turister och forskning, jag kan till och med lägga in en beställning på en splitterny ubåt redan i dag för privat bruk. Om jag hostar fram pengarna vill säga.

Men Peter Madsen i Danmark byggde ju sin själv, flera andra i Sverige har byggt egna ubåtar och händiga knarksmugglare i Sydamerika har ju gjort det i många år. Så det måste ju finnas någon i Finland som har byggt en för privat bruk?


– Här är det mest bastuflottar som gäller.
― Marko Rahikainen

- Jag har inte hört om någon hobbyubåt. Här i Finland är det nog skeppsvarven som byggt de jag vet om, och från dem är det ju bara att köpa, säger Meronen.

Varken Markko Rahikainen eller Mikko Meronen känner till någon som har byggt en egen ubåt. Men Google berättar för mig att i Sverige, där finns en nybyggd ubåt som väntar på att lägga ut. Jag ringer Mariestad för att prata med entusiasten Martin Hedin.

Martin Hedins ubåt.
Martin Hedins ubåt "Harren" som han har byggt i sitt garage. Den är 6,4 meter lång och drivs med en el och en dieselmotor. Martin Hedins ubåt. Bild: Martin Hedin Harren

Hobbyubåten ”Harren” på jungfrufärd

- Om allt går som planerat ger jag mig ut på jungfrufärd i nästa vecka, berättar Martin Hedin om sitt byggprojekt som efter nästan tre år äntligen närmar sig klimax.

Idén föddes en gång när han var på arbetsresa och körde förbi svenska försvarsmaktens miniubåt ”Spiggen” som då transporterades genom landet. Han tog en bild på den med telefonen, skickade den till sin bror och skrev: En sån skulle man ha!

Ett frö hade såtts och planeringen började. Nu två år senare är Martin redo för jungfrufärden. Han har testat den ett par gånger hur den går i ytläge, att den är väl balanserad då den dyker och att alla system funkar.

Båten ska döpas till ”Harren” och är precis som den svenska marinens ubåtar döpt efter en fisk.

Inte nervös för att dyka

För många skulle det kännas klaustrofobiskt och skrämmande att dyka ner i havet i en metallklump på hundratals kilo, men Martin är inte orolig.

Visst, det kan börja läcka lite, men det är bara några droppar. Det är inte farligt att bli lite blöt.― Martin Hedin

- Jag är inte så jättenervös. Konstruktionen i sig är hållbar, den kommer inte att smälla ihop som en konservburk under vattenytan. Visst, det kan börja läcka lite, men det är bara några droppar. Det är inte farligt att bli lite blöt, säger Martin.

Martin Hedins ubåt.
Martin Hedin har testat ubåten, men den egentliga jungfrufärden blir nästa vecka. Martin Hedins ubåt. Bild: Martin Hedin Harren

Ubåten är välutrustad med flera livsuppehållande system och reservsystem. Det finns en livboj med radioutrustning, luftrenande filter och dykarutrustning.

- Även om något går fel så kan jag klara mig länge i ubåten innan jag måste evakuera.

Tips till hugade ubåtsbyggare

Om du genom att läsa den här texten har hittat ditt kall – att bygga en egen ubåt – så har Martin några tips till dig. För det första ska du kolla mycket på vad andra har gjort. Det finns massor av tips och information om hur du ska bygga på nätet. Det viktigaste är ändå att vara förberedd på allt.

- Tänk allt i scenarier. Om det där händer, vad orsakar det och hur åtgärdar jag det?

När du efter månader eller år av slit är redo att börja upptäcka skärgården från djupet med din ubåt vill Martin påminna dig om att tänka dig för.

- Missbruka inte friheten du har, att du faktiskt får åka i en ubåt hur du vill.

Tre gånger dyrare än tänkt

Alla hobbys kostar pengar, ubåtsbyggande är inget undantag och om du är lagd åt det snålare hållet kanske du gör bättre i att skaffa ett årskort till simhallen. Martins bygge blev dyrare vartefter projektet framskred.

Martin Hedins ubåt.
Hemma i garaget har Martin svetsat och fixat i två år och tio månader. Martin Hedins ubåt. Bild: Martin Hedin Harren

- Det blev ungefär tre gånger dyrare än jag hade tänkt, men det är också för att jag valde att bygga med mer avancerade system. Jag ökade på dykdjup och räckvidd bland annat. Men en funktionell ubåt kan du nog bygga för cirka 10 000 – 15 000 euro.

En funktionell ubåt kan du nog bygga för cirka 10 000 – 15 000 euro.― Martin Hedin

Vill inte förväxlas med andra ubåtar

Martin Hedin har också häpnat över hur få regler det finns kring att bygga och använda sin egen ubåt. I Sverige finns vad han vet inte något tvång på att registrera en ubåt man byggt själv. Han har ändå valt att registrera ”Harren”.

- Jag har ett anropsnummer och finns i register. Det är för att för att det ska gå att få tag i mig och för att jag inte vill att någon ska tro att det är en militär farkost.

I den svenska skärgården har det flera gånger varit stort pådrag när marinen har jagat ryska ubåtar som siktats. Martin vill inte orsaka ett sådant pådrag i misstag.

- Det är ju extremt stora kostnader varje gång det är en ubåtsobservation, vi kan ju använda de skattepengarna när det är riktiga ubåtar istället.

Har du tänkt bygga en egen ubåt? Vet du om någon i Finland har gjort det som vi missat?

Nyligen publicerat - X3M