Hoppa till huvudinnehåll

Så avgör kläderna på flygresan

En kvinna i klänning stiger ombord på ett privatplan.
Din klädsel kan ge dig lyxiga förmåner på din flygresa. En kvinna i klänning stiger ombord på ett privatplan. Bild: Mostphotos/Doug Olson flygplan,rika,Besättning

Lönar det sig vara välklädd när du är ute på flygresa? Ja, du har en chans bli uppgraderad, enligt en del. Nej, inte längre, svarar andra. Men du har bättre chans att rymmas med. New York Times lyfter en gammal debatt.

Förr, och det är länge sedan, var det dyrt och fint att flyga. Bara de rika hade råd, och de hade också råd att klä sig.

Senare har flyget blivit vardagsgöra och är till och med billigare än andra transportsätt. Därför förhåller vi oss till flygandet annorlunda än förr. Det gäller också klädseln.

Ett klassamhälle i luften? Javisst!

I första hand är behandlingen ombord beroende av hur mycket vi betalar för flygresan. När flygbolagen verkligen lyckas särskilja de olika klasserna får passagerarna inte ens se varandra.

På turistklassens sista rad bänkar vi oss först, medan businessklassen och första klassen har kortare incheckningstid med egen ingång från egna lounger och helt andra fördelar.

Tre till priset av en – är det värt det?

Om du nu tänkte åka tur och retur till New York, t.ex. den 11 september, har du två priser att välja på.

Det kostar drygt 800 € i ekonomispar och 2200 euro i ekonomiflex. Vad businessklass kostar framgår inte av webbsidan.
Prisskillnaden för en resa mellan Helsingfors och New York är alltså 1400 euro.

Lyckas man inte imponera med sin klädsel kan man ändå betala för en uppgradering.

Servitör håller fram en silverbricka med texten "First Class Service".
Servitör håller fram en silverbricka med texten "First Class Service". Bild: Mostphotos/Andrey Popov lyx

Allt bättre - också klädseln

Alla som någon gång lyckats få uppgradering, vet att det är en milsvida skillnad mellan den stressiga turistklassen och första klass.

De stora internationella flygbolagen gör dessutom större skillnad än de nordiska bolagen

Det man får i de bättre flygklasserna är bättre mat, gratis wifi och drinkar - och mer benplats förstås.

Det har betydelse när man ska sitta i över åtta timmar. Dessutom får man ständig uppassning av flygpersonalen, vilket kan vara viktigt för dem som åker de dyrare klasserna.

Kvinna ombord på privatplan.
Kvinna ombord på privatplan. Bild: Mostphotos/Doug Olson flygplan

Kabinpersonalen väljer sina likar?

Tanken är att om det finns plats i de dyrare klasserna och är trångt i den billigaste turistklassen, så sprider man ut passagerarna.

Flygbolagen förnekar godtycke

Vem väljer då kabinpersonalen? Nå sina kompisar förstås – och de välklädda.

På webben finns en uppsjö av goda råd om hur en välvårdad klädsel ger ett seriöst intryck och ökar chanserna till en sittplats och gratis champagne i första klass.

Men från flygbolagen förnekas detta, skriver New York Times.

Förr fanns det en chans, men numera vet flygbolagen via sina lojalitetsprogram exakt vem som är deras vänner och frekventaste kunder som behöver belönas.

Tillräckligt välklädd för att rymmas med

New York Times vänder på begreppet ifråga om klädkoden ombord.

Bara fötter och sandaler, gymkläder, bikinitoppar och stötande texter på t-skjortor riskerar lämnas i flygterminalen, i synnerhet om det är trångt.

I USA händer det till och med att passagerare tvingas lämna planet och den sittplats de redan har installerat sig på. Också där kan klädseln ha betydelse.

Finnairs Airbus plan av typen A350 XWB under flygshowen i Helsingfors i juni 2017.
Finnairs Airbus plan av typen A350 XWB under flygshowen i Helsingfors i juni 2017. Bild: Lehtikuva/Seppo Samuli Finnair,flygplan,Airbus A350

En chans i stressen

I flygpersonalens arbete ingår ett visst mått av improvisation och snabba beslut.

Chansen att bli uppgraderad är kanske större om du är välklädd och blir placerad invid ett illamående småbarn. Då räknar flygbolagen också på kostnaderna för allt besvär och den kemtvätträkning man riskerar råka ut för.

Det har blivit allt mer trångt i flygkabinen. Här finns inte utrymme för några stora klädbyten för den som vill vara snygg både före, under och efter flygresan.

Mysklädd, men knappast stilig

En viktig aspekt ombord är också att ha tillräckligt med kläder, på grund av den effektiva luftkonditioneringen.

Passagerarna kommer färdigt mysklädda för att t.ex. sova på nattflyget från New York till Helsingfors.

Vissa flygbolag lär dela ut pyjamas åt passagerarna i businessklassen. På det sättet får man en likartad klädkod för några timmar.

Demokratiserat, ekonomiskt flygande

De nya billigflygen har också demokratiserat flygandet. Nu har ”alla” råd. De som New York Times har talat med tycks anse att klädkoden samtidigt har förmultnat.

Numera är det inte nödvändigtvis affärsresenärerna som åker businessklass. Många internationella bolag ser sig tvungna att spara och strömlinjeforma sitt resande. Det ser inte heller bra ut för företagen att slösa pengar på dyrt resande.

I stället anländer affärsresenärerna till sina möten i skrynkliga kostymer och påsar under ögonen av sömnbrist.

Det blir kanske bara ett bevis på ett ekonomiskt och etiskt välskött företag.

I Norden är det kanske en fördel, knappast i resten av världen.

Läs också

Nyligen publicerat - Utrikes