Hoppa till huvudinnehåll

Jakobstadsbo seglade iväg på långresa: Målet är att leva ett annat sorts liv

Jan Backman och s/y Henrietta lättade ankar i Jakobstad på torsdagseftermiddagen med riktning söderut. Det blir en långresa, kanske på flera år, kanske för resten av livet.

s/y Henrietta är en Östersjö 8:a, byggd på Jakobstads Båtvarv 1947. Den nuvarande ägaren till båtvarvet Jan Backman har renoverat båten sedan 2013 och nu var det dags för avresa.

Henrietta är byggd i Jakobstad

Jakobstads Båtvarv är landets äldsta träbåtsvarv och grundades 1904. Jan Backman tog över varvet 1985 och den båt han seglar iväg med, s/y Henrietta byggdes på varvet 1947.

Båten byggdes åt fabrikören Hugo Nars i Jakobstad och efter en varierande historia återkom båten till Jakobstad våren 2013 som en gåva till Jan Backman av Birgit Krogius-Sirilä.

Henrietta hade då varit i familjens ägo i fem decennier.

s/y Henrietta klar att lämna hemmahamnen i Jakobstad
s/y Henrietta klar att lämna hemmahamnen i Jakobstad träbåtar,Jakobstad,jan backman

Henrietta är byggd i mahogny, en Östersjö 8:a, modell Condor och hon är ritad av den dansk-svenske båtkonstruktören Knud Reimers. Väldigt få Condor-båtar byggdes och enligt Jan Backman är hon kanske den enda som finns kvar.

Båten är nu fullständigt renoverad och försedd med all modern navigationsutrustning som behövs i dagens läge.

Ett annat sorts liv

Många drömmer om att bygga en båt och segla jorden runt. De flesta kommer inte längre än till drömmen men vackert så.

Det här är ett sätt att få perspektiv på livet.― Jan Backman

Det återstår att se om det blir en resa jorden runt för Jan Backman men på tisdagen den 15 augusti 2017 lämnade han i varje fall Jakobstad med kurs söderut.

- Det enklaste vore väl att segla till Kanarieöarna och sedan segla över Atlanten till Karibien någon gång i vinter. Ett alternativ är att stanna i Medelhavet och segla runt där till att börja med, säger Jan Backman.

- Mitt mål är att leva ett annats sorts liv, det är väl det största målet.

Henrietta är väldigt sjöduglig

Båten är enligt Jan mycket sjöduglig och det är inget problem att möta det mesta i den här båten.

- Det här är en väldigt lugn men snabb båt. Pratar man om en långkölad deplacementbåt så är det här en väldigt välseglande båt.

- Det här är ett väldigt ekologiskt sätt att resa på och träffa folk från andra kulturer på och få andra perspektiv på livet.

Seglar ensam

En period kändes det väldigt viktigt för Jan Backman att få dela seglingsupplevelsen med någon. Insikten om att det kanske begränsar och han kanske aldrig kommer iväg överhuvudtaget gjorde att han beslöt sig för att segla ensam.

- Båten är utrustad så att jag skall kunna sköta den ensam med modern navigationsteknik.

- I och för sig skulle det vara intressant med sextant och enkel navigation men i dagens intensiva sjötrafik måste man försöka undvika olyckor.

Ingen dieselmotor

Jan Backman har under flera år undvikit att använda fossila bränslen i olika sammanhang och segelbåten är inget undantag, den saknar dieselmotor.

Istället är den utrustad med en elmotor som får sin ström via en generator som laddar ackubanken under segling.

Båten är dessutom utrustad med solpaneler för att hålla igång all navigationsutrustning.

s/y Henrietta vid bryggan i Gamla Hamn i Jakobstad
s/y Henrietta vid bryggan i Gamla Hamn i Jakobstad träbåtar,Jakobstad,jan backman

- Jag har bara lyspetroleum till en oljelampa för mysfaktorns skull, det tycker jag att jag kan unna mig.

Vedhäll, gasspis och komposterande toalett

Jan Backman experimenterade med en kardanupphängd Rocket-stove som skulle ge så rena bränngaser att man andas in dem men han fick ge upp och det blev en gasspis istället.

Jag upplever att folk är väldigt glada att jag gör det här och inte bara drömmer.― Jan Backman

En vedspis finns för värmens skull och toaletten är av det komposterande slaget.

- Vi har under en längre tid fastnat för att allt skall spolas ner med vatten. Mycket av det vi håller på med är idiotiskt. Jag har hittat en bra komposterande toalett med urinseparering.

Vad händer med båtvarvet?

Varvets framtid är en fråga som Jan Backman hunnit fundera på under flera år och resultatet blev att hela företagsidén gjordes om för några år sedan.

- Jag kom på en genial idé, jag gjorde om firman till ett företagskollektiv. Förutom mig finns fyra personer i tre firmor som jobbar på heltid och verksamheten fortsätter på det sättet.

Tudelade känslor inför avfärden

Det är inte helt lätt att ge sig ut på en segling som innebär att man inte vet när man kommer tillbaka och inte heller vart man är på väg.

- Jag upplever ändå att folk är väldigt glada att jag gör det här och inte bara drömmer men det är tudelat både från min och andras sida. Det finns också en viss sorg att lämna allt och fara iväg ensam.

- Men om man inte gör det så blir det inte av.

Artikeln ingår i Yle Österbottens sommarserie Fantaster i Österbotten. Länkar till de tidigare artiklarna i serien finns under artikeln.