Hoppa till huvudinnehåll

Emil Lindholm och Niclas Grönholm – motorsportklanens nya generation

Niclas Grönholm och Emil Lindholm
Småkusinerna Niclas och Emil kör hårt men är annars lugna. Niclas Grönholm och Emil Lindholm Niclas Grönholm,Marcus Grönholm,Sebastian Lindholm,Neste Oil Rally Finland,vm-serien i rallycross

Småkusinerna Emil och Niclas har två månader i åldersskillnad. Hemmen ligger nära varandra och grundskolan gick killarna i samma skola. Och så har de en till gemensam nämnare: motorsport. ”Bastis” och ”Bosses” söner trivs även de i köroverall.

Dubbla världsmästaren Marcus ”Bosse” Grönholm är fortfarande Finlands färskaste världsmästare i rally. Kusinen Sebastian ”Basti” Lindholm vann i sin tur hela 8 FM-guld i rallyns så kallade stora klass – mer än någon annan.

Går man ännu en generation bakåt i tiden, så vann Niclas farfar Ulf Grönholm två FM-guld i rally innan sin tragiska dödsolycka på träning år 1981.

”Det finns väl nog i blodet”

Trots att bilar och motorsport alltid funnits med i både Emils och Niclas liv på ett eller annat sätt, så har ingendera styrts in på motorsport av sina pappor.

Det har varit ett fritt val – och varken Emil eller Niclas har till exempel kört karting som barn. Däremot har det alltid funnits bilar i knutarna och möjligheten att köra var självklar.

Som Niclas, den två månader äldre av de 1996 födda småkusinerna, själv säger så finns väl nog racing och bensin i blodet då man föds till den här klanen.

Banracingen började före rallykörandet

För Emil Lindholm har år 2017 så här långt varit en enda lång specialsträcka med gasen i botten. Det har också varit ett år som slagit fast att det är just rally som Emil vill satsa på.

Hans andra gren har nämligen hela tiden varit banracing. Något han kunde börja med redan som 15 åring – rally får man inte köra i Finland före man fyller 18. Till exempel i år kör Emil i tyska ADAC GT-serien.

I vintras började ändå allt att gå vägen på rallystigarna. Emil körde tre FM-rallyn mellan slutet av januari och mitten av mars i övertygande stil: två segrar och en andra plats.

Framtidens stjärna – Tulevaisuuden tähti 2017

Framgångarna gjorde att motorsportförbundet AKK fick ögonen upp för Emil och valde honom till alla tiders fjärde ”Tulevaisuuden tähti”.

Det är en titel som smäller högt och öppnar dörren till en hel värld av möjligheter. Bland annat till AKK:s specialskolning och coaching. Dessutom får vinnaren köra Finlands VM-rally i en fabrikstallsbil.

Av de tidigare tre vinnarna är Teemu Suninen (vinnare 2014) redan på WRC-nivå och Jari Huttunen (vinnare 2015) hör till eliten i WRC 2-klassen.

Med andra ord är det bara verkliga stortalanger som AKK belönar som framtidens stjärnor.

För Emils del, som på vägarna kring Jyväskylä tävlade i Junior WRC-klassen, tog det första VM-rallyt slut tre specialsträckor från målet. Han körde av vägen i en högersväng och rullade runt fyra varv. Slutkört för den gången.

Före det hade Ingåkillen hunnit visa framfötterna ordentligt och låg på en övertygande andra plats i JWRC-klassen. Dessutom hade han kört med den tuffhet och beslutsamhet som krävs om man skall tävla om de mest eftertraktade stallplatserna i framtiden.

Musik, IB-linjen och Hanken

Emil är ändå långt ifrån en kille som bara haft motorer och racing i tankarna hela sitt liv. Som yngre var musiken hans stora passion och skolan samt studier har alltid haft hög prioritet.

Student blev Emil från Mattlidens internationella IB-linje, där studiespråket är engelska och kraven också i övrigt verkligt tuffa.

Efter studentexamen har studierna fortsatt på Svenska handelshögskolan i Helsingfors med finansiering och investering som huvudämne. För övrigt den studieinriktning som anses vara mest krävande på Hanken.

FM-guld i övertygande stil som grön i gamet

Niclas Grönholms debutsäsong som rallycrossförare blir svår att slå för kommande generationer. Rallymästaren Marcus Grönholms son blev finsk mästare i rallycrossens Super Car-klass 2015 direkt på första försöket.

Niclas som fyllde 19 under säsongen vann direkt sitt första FM-race i rallycross i maj 2015. Sedan fortsatte han av bara farten och var sist och slutligen bäst av alla i tre deltävlingar av fem möjliga.

Inför säsongen väntade sig många att Niclas skulle påminna om sin far då han var ung. Det vill säga att han med jämna mellanrum skulle köra utanför den yttersta gränsen. Istället visade tonåringen Niclas upp en lugn och mogen körstil som fick många hakor att falla.

Ishockey och fotboll intresserade mer är motorsport

Som barn och i de yngre tonåren var Niclas ändå inte alls speciellt intresserad av motorsport. Ishockey och fotboll stod närmast hjärtat för den gänglige ynglingen.

Åtminstone längdcentimetrarna hade han haft på sin sida om han hade velat satsa på att bli mittback, center eller målvakt inom fotbollen.

Så småningom började änå motorernas värld locka och som 15-åring testade Niclas på köra ”Jokkis”. Följande steg var rallycrossens minsta klass – Autokrossi. På den vägen är det.

2014 vann han FM-brons i Autokross och följande säsong var det sedan dags för knockoutsäsongen på den nationella rallycross-scenen.

”De har backat mer än vad jag kört framåt”

Efter den övertygande debutsäsongen startade Niclas redan följande säsong i rallycrossens VM-serie. Där rattar han nu en 600 hästkrafters Super Car för andra året.

Niclas är som 21-åring en verklig junior i VM-serien som domineras av bland andra forna rally- och banracingstjärnor som Petter Solberg, Mattias Ekström och självaste Sébastien Loeb. Förare som enligt Niclas kört mera baklänges än vad han har gjort framåt.

Tillsvidare har Niclas ett par gånger avancerat till semifinal, dit bara de 12 snabbaste av de drygt 30 deltagarna tar sig. En plats i sexbilars finalen ligger ännu i framtiden, men tid om något har ju Ingåbon.

Kolla in Emils och Niclas tankar:

Festliga minnen från motorsportens historia

I höstsäsongens första Sportmagasin blir det gott om motorsport. Förutom inslaget om småkusinerna Lindholm och Grönholm bjuder vi på godbitar ur det hundraåriga Finlands motorsporthistoria.

Djurgårdsloppet, Keke Rosberg, Heikki Mikkola, ”Bosse” och ”Basti” – och många andra festliga minnen – se själv:

Sportmagasinet med mycket motorsport. Onsdag 23.8., kl.19, Yle Fem och Arenan.

Läs också

Nyligen publicerat - Sport