Hoppa till huvudinnehåll

#Grattis - hashtaggen fyller tio år

Hashtag
Hashtag Bild: Mostphotos discussion,hashtag,Bubbla,Racunalo,Nummertecken,gregarious behaviour,Taggning,nudge,Kat,Kodkommentar

Brädgård, gärdsgård, stege, staket, fyrkant, vedstapel, haga, stockhög, grind, galler, fyrtagg, nummertecken, pound, hash. Kärt barn har många namn. Nu fyller fenomenet tio år.

Men allra populärast har namnet hashtagg blivit när symbolen kombineras med ett ämnesord.

Online har "#" blivit användbar för att tagga material främst i sociala medier och därmed göra navigeringen lite lättare.

Den har fungerat som samlande märke för stora händelser runtom i världen sedan 2007 när den först användes på mikrobloggen Twitter.

Sedan dess har den spridit sig till andra sociala medier.

I början förekom det ändå en liten förvirring över vad man skulle kalla tecknet på svenska.

När Svenska datatermgruppen 2013 gick ut med rekommendationen att man ska använda begreppet fyrkantstagg i stället för hashtagg, lät reaktionerna inte vänta på sig.

Numera är hashtagg eller hashtecken helt accepterade i svenskan.

Ivrig twittrare mannen bakom succén

Det var Chris Messina, en amerikansk designer och expert på just sociala medier, som först föreslog att hashtaggen skulle användas för att samla tweets under ett ämne, skriver AFP.

Den första tweeten med symbolen lade han ut den 23 augusti 2007.

Messina använde då #barcamp för att samla inlägg från olika teknikkonferenser som han hjälpte till att organisera.

Messina, som kallar sig en ivrig twittrare, har skickat mer än 39 500 tweets de senaste elva åren.

Födelsedagen på onsdagen firas naturligtvis med #Hashtag10.

Populär för att uppmärksamma kampanjer globalt

Numera används # 125 miljoner gånger på Twitter varje dag.

Ofta har hashtaggen använts i kampanjer på sociala medier som fått global räckvidd.

Till exempel 2014 när 276 skolflickor kidnappades av terrorgruppen Boko Haram i Nigeria, spreds hashtaggen #BringBackOurGirls

Dåvarande första damen i USA, Michelle Obama, var en av dem som använde hashtaggen för att uppmärksamma kampen mot terrorgruppen.

Nigerianska kvinnor demonstrerar i Kenya.
Kampanjen #BringBackOurGirls fick stor global uppmärksamhet 2014. Nigerianska kvinnor demonstrerar i Kenya. Bild: EPA/DAI KUROKAWA #bringbackourgirls

#BlackLivesMatter och #OccupyWallStreet är andra exempel på globalt uppmärksammade kampanjer.

Efter terrorattacken mot tidningsredaktionen Charlie Hebdo i Paris 2015, delades #JeSuisCharlie över fem miljoner gånger på bara två dagar.

De tre populäraste hashtaggarna förra året var #Rio2016, #Election2016 och #PokemonGo.

#RIP användes också flitigt eftersom många världskända personer dog under fjolåret.

Källor: AFP, FNB-TT

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes