Hoppa till huvudinnehåll

Sibbo kommun vill ha fler bussturer till glesbygden

skolstart i Kyrkoby skola i Sibbo 15.08.16
skolstart i Kyrkoby skola i Sibbo 15.08.16 Bild: Yle/Stefan Härus Sibbo,Östnyland (tidning),Nickby,Skolstart,Skolbuss,busstrafik

Bättre förbindelser till glesbygden och fler bussturer på kvällar finns bland önskemålen till Helsingforsregionens trafik (HRT). Dessutom vill kommunen på sikt ha spårförbindelser.

Sibbo kommunstyrelse har gett sitt utlåtande gällande Helsingforsregionens trafiks verksamhets- och ekonomiplan för de kommande åren.

Enligt styrelseordförande Kaj Lindqvist (SFP) fanns det en del saker som Sibbo ville understryka i brevet till HRT.

- Förbindelserna till glesbygden borde förbättras och elevskjutsarna borde bättre tas i beaktande då man planerar tidtabeller, säger Lindqvist.

Ny busshållplats

Styrelsen hoppas att HRT planerar rutterna bättre så att det går smidigare att byta buss.

De vill också att man tar med en spårförbindelse mellan Nickby och Kervo i planerna.

Det skulle dessutom behövas en busshållplats vid Sibboviken, så att passagerarna kan stiga av och på motorvägsbussarna där.

Kaj Lindqvist
Kaj Lindqvist. Kaj Lindqvist Bild: Yle/Fredrika Sundén Kaj Lindqvist,Svenska folkpartiet i Finland,Kommunalvalet 2017

- Vi anser överlag att målsättningarna i HRT:s planer är bra, som att öka antalet användare av kollektivtrafiken, säger Lindqvist.

År 2018 tar HRT i användning de nya tariffzonerna, vilket Lindqvist ser fram emot. Det leder till att Sibbo kommun kommer att betala mindre jämfört med i år.

Fler små kommuner

Det att Tusby och Sjundeå går med i HRT från och med 2018 ser Lindqvist också som en bra sak.

- Det betyder att det finns fler kommuner som liknar Sibbo som medlemmar. Kanske man vid HRT blir bättre på att förstå och ta i beaktande glesbygden då man planerar rutter i framtiden.

HSL's buss
HSL's buss Bild: Yle/Jeanette Winberg HRT,hsl

Lindqvist har hört av Sibboborna att det finns de som har fått bättre förbindelser och de som har fått sämre, beroende på var de bor i kommunen.

Många är rätt nöjda med trafiken på morgnar och eftermiddagar, medan det har knorrats en del om hur sällan det går bussar dagtid och kvällstid.

HRT har kommit för att stanna i Sibbo

Kaj Lindqvist tror inte att Sibbo kommun drar sig ur HRT i framtiden. Det är för dyrt för en kommun att själv arrangera kollektivtrafiken.

Han tror inte heller att kostnaderna blir så höga att kommunen vill dra sig ut kontraktet.

- Vi har poängterat att HRT måste verka ekonomiskt, kostnaderna får inte stiga mera. Vi har påpekat att subventioneringsdelen som kommunen står för inte får stiga över femtio procent.

En biljettläsare på en metrostation
En biljettläsare på en metrostation Bild: Yle/ Catariina Salo kollektivtrafik,helsingforsmetron,metro

De kommande åren ser det ut som om Sibbos subventioneringsdel minskar. Det beror dels på tariffsystemet som införs och dels på överskott som HRT har samlat på sig under de senaste åren.

I kommunstyrelsens utlåtande står det också att kommunen hoppas att HRT gör investeringar österut i framtiden.

Till exempel hoppas Sibbo på spårförbindelse från Östersundom till Söderkulla och speciellt på persontrafik mellan Nickby och Kervo.