Hoppa till huvudinnehåll

Sibboborna åker allt mera buss

841 busslinjen i Söderkulla
Många vill åka med från Söderkulla. Sibbo gick med i HRT för fem år sedan. 841 busslinjen i Söderkulla Bild: Yle/Jeanette Winberg busstrafik,Söderkulla,Sibbo

Antalet påstigningar på Helsingforsregionens trafiks bussar har ökat med över åtta procent i Sibbo sedan ifjol.

Yle Östnyland skrev på onsdag (23.8) att Sibbos kommunstyrelse hoppas på fler bussturer till glesbygden.

De läsare som kontaktade redaktionen efter att artikeln publicerats undrade ändå över hur mycket Sibbo kommun betalar för busstrafiken och hur många som använder den.

Fakta är att det är stora pengar Sibbo betalar och fakta är också att bussarna för det mesta är tomma eller nästan tomma!― Signaturen svenkka

Under år 2016 steg sammanlagt 402 000 personer på bussar i Sibbos interna trafik. Till dem räknas linjerna 982, 984-987, 989, 991-996.

Under januari till juni 2017 var antalet påstigningar 215 000. Det är en ökning på 8,6 procent till samma tid året innan.

Som jämförelse ökade antalet påstigningar i hela HRT:s område under samma tid med endast 2,5 procent.

Dyrt att subventionera bussturer

Sibbo har betalat stora summor till HRT under de senaste åren, men räkningen ser ut att minska i framtiden.

År 2016 betalade kommunen 2,233 miljoner euro. Det betyder att kommunen subventionerade 56,7 procent av priset, trots att Sibbo meddelat att subventioneringsgraden helst ska ligga på under femtio procent.

Ännu år 2017 ser kommunens subventionerade andel ut att växa. I år förväntas Sibbo betala 2,519 miljoner euro, vilket är 61,6 procent av priset.

ÅrSibbos kommunandelSubventioneringsandel
20162,233 miljoner euro56,7 %
20172,519 miljoner euro61,6 %
20181,657 miljoner euro50,4 %
20191,405 miljoner euro43,8 %
20201,376 miljoner euro43,0 %

De kommande tre åren förväntas summan sjunka. Det beror dels på att HRT har en del överskott som betalas ut under de kommande åren.

Zonindelningen som tas i bruk under år 2018 kommer också att lätta på Sibbo kommuns börda. Då betalar man inte längre biljettpris enligt hur många kommungränser man korsar, utan enligt hur långt man åker.

År 2018 beräknas Sibbos andel till HRT bli 1,657 miljoner euro. Då börjar subventioneringsandelen närma sig siffror som kommunen hela tiden velat sträva till, nämligen 50,4 procent.

HRT:s buss i Nickby
Buss väntar på avfärd från Nickby busstation. HRT:s buss i Nickby Bild: yle/Jeanette Winberg Helsingforsregionens trafik,Sibbo,Nickby,busstrafik,nickby busstation

Läs också

Nyligen publicerat - Östnyland