Hoppa till huvudinnehåll

3D-skrivare används allt mer inom industrin - skapar till och med flygplansdelar

3d-skrivare
En 3D-skrivare i en designstudio. 3d-skrivare Bild: Mostphotos 3d-skrivare

Med 3D-skrivare kan man nuförtiden också tillverka hållbara delar i metall - inte endast i mjukare delar såsom plast. Potentialen är stor på många olika områden.

3D-skrivare skapar tredimensionella föremål genom att lägga lager efter lager på varandra, enligt en digital design. Lagren är ofta mindre än en tiondedels millimeter tjocka och byggs upp med hjälp av särskilda pulver, som till exempel kan bestå av plast eller metall.

Det här skiljer sig från traditionell tillverkning där man i stället tar bort extra material för att skapa föremål.

– 3D-skrivare används på många håll inom industrin, berättar Eduard Hryha, som forskar i den här typen av tillverkning vid Chalmers tekniska högskola i Sverige.

Bland annat Norsk Titanium och General Electric använder dem för att tillverka delar till flygplan. Det handlar om strukturella delar som håller ihop planen men också delar till motorer.

I både flyg- och bilmotorer kan en enda utskriven del ersätta flera traditionella delar. Och de utskrivna delarna är ofta minst 30 procent lättare.

3d-utskrivna delar till flygplan.
Till exempel flygplansmodellen Cessna Denali flyger med 3D-utskrivna motordelar. 3d-utskrivna delar till flygplan. Bild: Textron Aviation 3d-skrivare

Också Finlands kommande satellit Finland 100 som byggs vid Aalto-universitetet består delvis av delar som har skrivits ut i 3D. Det gör bland annat att den blir både billigare och lättare, och att tillverkningsprocessen förenklas.

Finland 100-satelliten.
Så här väntas Finland 100-satelliten se ut. Finland 100-satelliten. Bild: Aalto-universitetet satelliter,Suomi 100 (satellit),finland 100

3D-skrivare förekommer dessutom inom biomedicin. Bland annat kan en hörapparat tillverkas för en specifik persons öra.

3d-utskrivna delar till hörapparater.
3d-utskrivna delar till hörapparater. Bild: EnvisonTec hörapparat

– Tekniken används åtminstone tills vidare främst för att tillverka lite dyrare delar, och inte så mycket till massproduktion, påpekar Hryha. Det har bland annat att göra med att utskrifterna kan räcka relativt länge.

Extra hållbar del

Företaget Siemens har för sin del nyligen tagit fram ett 3D-utskrivet turbinblad. Det är den första 3D-utskrivna del i världen som kan klara av de hårda förhållanden som råder i en gasturbin, med 13 600 rotationer i minuten, och en temperatur på mer än 1 100 grader celsius.

3d-utskrivna turbinblad
3D-utskrivna turbinblad hos företaget Siemens. 3d-utskrivna turbinblad Bild: Siemens gasturbiner,turbinblad

– Den utsätts för en rotation när den snurrar runt motsvarande en fart av 430 meter per sekund, och det är ungefär som att man skulle kunna hänga en dubbeldäckare, en Londonbuss, full med folk på det här lilla bladet, kommenterar gruppchefen Jenny Nilsson på Siemens.

Turbinbladet, som företaget beskriver som ett genombrott, är tills vidare en fungerande prototyp, men man siktar också på att sälja bladet någon i framtiden, när man har hunnit testa att det uppfyller alla krav.

Bladet är tillverkat i en så kallad polykrystallinsk superlegering av nickel. Företaget hoppas också på att kunna ta fram ännu starkare delar.

Snabbare maskiner och växande marknad

Inom den närmaste framtiden väntas vissa 3D-skrivare också bli betydligt snabbare. Uppstartsföretaget Impossible objects hävdar till exempel att deras kommande 3D-skrivare Model one kan tillverka komponenter av kompositmaterial hundra gånger så snabbt som med konventionella tillverkningsmetoder.

Tillväxten på 3D-utskriftsmarknaden har varit mer än femtio procent per år, och den ser ut att accelerera, när tekniken blir vanligare på allt fler håll - också när det gäller reservdelar.

Värdet på den här marknaden är nu drygt 4 miljarder euro. Konsultföretaget Deloitte uppskattar att det kommer att fyrdubblas fram till år 2020.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes