Hoppa till huvudinnehåll

Politisk kamp om centrumtunneln i Helsingfors - SFP inte lika negativt som tidigare

Lemminkäinens förslag till centrumtunnel i Helsingfors.
Så här ser byggbolaget Lemminkäinens förslag till centrumtunnel ut. Lemminkäinens förslag till centrumtunnel i Helsingfors. Centrumtunneln i Helsingfors,Lemminkäinen

De två förslagen till en centrumtunnel i Helsingfors som två byggbolag har gjort upp antas leda till en politisk kamp i Helsingforsfullmäktige. SFP:s gruppordförande Björn Månsson som tidigare varit kritisk till centrumtunneln stöder det ena förslaget.

Yle Uutiset avslöjade förslagen förra veckan. Förslagen har gjorts av byggbolagen SRV och Lemminkäinen. SRV:s förslag för centrumtunneln går från Gräsviken till Sörnäs medan Lemminkäinens förslag går en lite annan sträcka med förgreningar både till Västra hamnen och hamntrafiken på Skatudden.

Samlingspartiet med borgmästare Jan Vapaavuori i spetsen stöder byggandet av en centrumtunnel.

- Om alla de bilar som annars skulle köra igenom centrum istället körde under markytan, så skulle vi undvika en hel massa trafik i centrum, säger Vapaavuori i en intervju för Yle Huvudstadsregionen.

Månsson: Tunnelavgift och p-avgift kan kombineras

SFP var enligt Yle:s valkompass inför vårens kommunalval splittrade i frågan om centrumtunneln. SFP:s gruppordförande i fullmäktige, Björn Månsson var till exempel delvis av annan åsikt än påståendet "Antalet gågator i Helsingfors centrum kan öka endast genom att centrumtunneln byggs" i valkompassen.

Lemminkäinens förslag har ändå fått Månsson att bli mer positiv till projektet.

- Det är en finess om man samtidigt skulle kunna eliminera problemet med långtradare som kör till och från Västra hamnen och Skatuddshamnen. Det är en innovativ vision, säger Månsson till Yle Huvudstadsregionen.

- I modellen kunde man kombinera en tunnelavgift med en parkeringsavgift. Det kan upplevas som lindrigare om man med en tunnelavgift också kan betala för parkeringen. Tunnelavgiften kan vara fem euro medan parkeringsavgiften vore två eller tre euro per timme, föreslår Månsson.

Otso Kivekäs och Björn Månsson debatterade Kronbroarna i Morgonöppet 11.2.16
Otso Kivekäs (Gröna) anser att en utredning om centrumtunneln är slöseri med resurser medan Björn Månsson (SFP) säger att Lemminkäinens förslag kan få bort hamntransporterna från gatunivån. Otso Kivekäs och Björn Månsson debatterade Kronbroarna i Morgonöppet 11.2.16 Bild: Yle/Helena von Alfthan Otso Kivekäs,Björn Månsson

De gröna, VF och Centern motsätter sig

Enligt Yle Uutisets rundringning finns det starkaste motståndet mot en centrumtunnel hos De gröna, Vänsterförbundet och Centern.

- Utgångspunkten är att Vänsterförbundet motsätter sig centrumtunneln. Vi har inte bekantat oss med de här nya planerna desto noggrannare men tanken är att tunneln inte behövs, säger Vänsterförbundets gruppordförande Anna Vuorjoki.

Centern är inne på samma linje.

- Vi är kritiska. Centrumtunneln är inte det första som ska byggas. Om finansieringen kommer utifrån kan vi tänka på saken, men projektet ska absolut inte betalas med offentliga medel, säger Centerns gruppordförande Terhi Peltokorpi.

Också De gröna anser att tunneln är onödig.

- Visst kan projektet utredas. Men då går tjänstemännens arbetstid till spillo och andra projekt försenas då samma tunnel som redan tidigare har utretts och anses oändamålsenlig utreds på nytt, säger De grönas gruppordförande Otso Kivekäs.

SDP som fällde projektet 2008 vill inte i det här skedet ta ställning till projektet.

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen