Hoppa till huvudinnehåll

Transportföretagare: Bygg planskilda korsningar på riksväg 25 i Karis

Bilar vid korsning
Bilar vid korsning trafik,bilar,Karis,Riksväg 25,malmkulla

En korsning där vägarna möter varandra i skilda plan. Det är den bästa, men också den dyraste lösningen för att trafiken ska löpa smidigt vid Malmkullakorsningen.

- Det vet alla, konstaterar transportföretagare Hans Rajalin i Karis.

Transportföretaget Rajalin har sin depå på Malmkulla företagsområde i närheten av riksväg 25 och östra infarten till Karis.

Hans Rajalin
Hans Rajalin hoppas på smidigare trafik på riksväg 25. Hans Rajalin Trafik och transport,Karis,Västnyland,Rajalin,transportbolag

Det är på eftermiddagar och särskilt under sommarveckoslut som kön ut till riksvägen kan bli lång.

Chaufförerna väljer till och med alternativa rutter för att undvika korsningen, berättar Rajalin.

- Särskilt svårt är det om vi ska ut vid 16-tiden mot Helsingforshållet. Chauffören får stå och vänta tills det blir klart från båda hållen. Det är ju knappast så att någon stannar in på huvudvägen för att våra långtradare ska komma ut.

Bangatan
Bilkön längs Bangatan kan vara lång under eftermiddagar när folk kommer från jobbet. Bangatan Bangatan,Karis,Västnyland,Raseborg,trafik

Flera problemkorsningar

Den bästa lösningen för inte bara Malmkullakorsningen utan också korsningen vid Läppområdet är att vägarna löper oberoende av varandra, säger Rajalin

- Om jag fick bestämma och dessutom ha obegränsat med pengar så är det ju klart att man bygger en planskild korsning som är modern och som gör att trafiken smälter in. Då löper det ju.

Korsningen vid Simpukka i Karis.
Avfarten till omfartsvägen är också ett problem. Korsningen vid Simpukka i Karis. Bild: Yle/Malin Valtonen Raseborg,Ekenäs,läpp

Raseborgs stad meddelar i ett utlåtande till Närings- trafik- och miljöcentralen att staden vill att en rondell eller flera filer ska göra korsningarna vid Malmkulla och Läpp säkrare.

Om det blir aktuellt med en rondell är det viktigt att den är tillräckligt stor, betonar Rajalin.

- Nu har hastigheten på många ställen sänkts till 60. Om man har en rondell ska den vara tillräckligt stor så man absolut inte behöver ta ner hastigheten till 30-40.

- På huvudvägen ska fartbegränsningen i princip vara 80 hela tiden och sidovägarna ska anpassa sig så de kommer in i den rytmen.

Trafikljus är bättre än ingenting

Efter många diskussioner har den omtalade korsningen mellan Tenalavägen och riksväg 25 i Ekenäs fått trafikljus. Vad tycker du om den lösningen?

- Det är ju en bättre lösning än ingenting. Många säger att det har visat sig att det är bättre än man befarade att det skulle bli. Det är ju en form av en halvmesyr.

trafikljus i korsning
Lösningen med trafikljus i Ekenäs är en halvmesyr, tycker Rajalin. trafikljus i korsning Bild: Yle/Monica Slotte trafikljus,Ekenäs,Österby

Lösningen med en planskild korsning är en dyr lösning. Vilken är då sannolikheten att Malmkulla eller Läppkorsningen får planskild korsning, tror du?

- Här om dagen var ju NTM-centralen i Västnyland och vad man läser på tidningen så är inte utsikterna så goda. Det här med riksväg 25 har ju länge redan stötts och blötts.

- Alltid är det ju samma svar. Det finns enligt politikerna eller statsmakten viktigare projekt än det här.

Lobba, lobba och lobba

Rajalin menar att de lokala politikerna inte hittills riktigt har lyckats med sitt lobbande. Mer pengar borde helt enkelt styras till Västnyland.

- Vi behöver mera resurser. Det ska lobbas uppåt mot statsmakten. Det är ju där som vi inte har lyckts tillräckligt bra. Kanske de inte har tillräckligt tyngd eller kanske våra lokala politiker inte hör till de partierna som nu bestämmer, säger Rajalin.

Läs också