Hoppa till huvudinnehåll

Nätbedrägerier ökar kraftigt i Helsingfors – med enkla knep kan du värja dig

Nätbedragare (illustrationsbild)
Se upp då gör gör affärer på nätet, rekommenderar kriminalkommissarie Hannu Kortelainen. Nätbedragare (illustrationsbild) Bild: Mostphotos, Niklas Fagerström/Yle hackande (databehandling),internet,bedragare

I Helsingfors har antalet nätbedrägerier ökat med tiotals procent de senaste åren. Helsingforspolisen behandlar omkring 2 000 – 2 500 fall per år. Genom att använda sunt bondförnuft är det ändå möjligt att värja sig mot nätbedrägerier.

Kriminalkommissarie Hannu Kortelainen vid Helsingforspolisen säger att nätbedrägerierna har ökat i och med att handel på nätet blivit allt vanligare. Jämfört med år 2010 har antalet bedrägerifall ökat med tiotals procent.

– De senaste fem till sex åren har näthandeln ökat och då har också bedrägerierna blivit allt vanligare, säger han.

Enligt Kortelainen sker det flest fall i Helsingfors eftersom det är den största staden. Ju större befolkningsmängd desto fler fall av nätbedrägeri.

– Det sker flest fall i de stora städerna. I huvudstadsregionen sker det flest fall i Helsingfors medan Esbo och Vanda är hack i häl.

Till sin karaktär ser de typiska bedrägerifallen ut som tidigare – de har bara blivit fler.

Bedragaren kan befinna sig var som helst och göra affärer med såväl en helsingforsare som en rovaniemibo― Hannu Kortelainen, kriminalkommissarie

De typiska bedrägerifallen ser lika ut överallt i Finland.

– Det är ett landsomfattande fenomen. Bedragaren kan befinna sig var som helst och göra affärer med såväl en helsingforsare som en rovaniemibo, säger han.

"Med sunt bondförnuft kommer man långt"

Kortelainen berättar att det finns två olika typer av nätbedrägerier.

Den första är försäljningsbedrägerier där någon säljer en vara på nätet som inte finns i verkligheten.

– Du köper till exempel en mobiltelefon via en plattform för näthandel och gör upp affären med bedragaren via e-post och betalar in den avtalade summan på hens bankkonto men varan syns aldrig till, säger Kortelainen.

Polisen Hannu Kortelainen.
Kriminalkommissarie Hannu Kortelainen vid Helsingforspolisen rekommenderar noggrannhet när man handlar på nätet. Polisen Hannu Kortelainen. Bild: Yle/Christoffer Kaski Nätbedrägeri,helsingforspolisen

Han säger att genom att vara noggrann och använda sunt förnuft är det ändå möjligt att undvika att bli bedragen.

– Köparen ska alltid sträva efter att träffa försäljaren och kontrollera att varan verkligen existerar och är i dugligt skick, säger han.

Däremot borde frakt via post undvikas in i det längsta.

– Du kan skicka en kompis eller bekant att göra affären i ditt ställe om du själv inte är bosatt på orten, säger han.

Om en postförsändelse ändå är det enda alternativet berättar Kortelainen att det lönar sig att använda sig av postförskott.

– Du kan begära att försäljaren skickar varan och först efter att du har fått den och kontrollerat den betalar du för den, säger han.

Flera varningstecken

Kortelainen säger att det första tecknet på att det ligger en hund begraven är att försäljaren har väldigt bråttom att göra upp affären.

– Varan kan enligt bedragaren vara mycket populär och om du som köpare visar intresse säger hen att det lönar sig att hugga till genast. Då kan det vara frågan om bedrägeri, säger han.

Om affären verkar för bra för att vara sann så är den också troligtvis det― Hannu Kortelainen, kriminalkommissarie

Det andra tecknet som borde få varningsklockorna att ringa är enligt Kortelainen att det är en bra produkt som är till salu alldeles för billigt.

– Om affären verkar för bra för att vara sann så är den också troligtvis det, säger Kortelainen.

Omkring 16 000 identiteter stals

Den andra typen av nätbedrägerier är beställningsbedrägerier där bedragaren handlar på nätet genom att använda sig av stulet namn och stulen identitet.

– Bedragaren beställer en vara till en paketautomat och går och löser ut den där och räkningen hamnar sedan hos personen vars identitet har blivit stulen, säger Kortelainen.

Han berättar att den här typen av bedrägerier är problematiska.

Många identiteter har stulits i stora läckor. År 2011 gjordes ett stort dataintrång då bland annat Östra Finlands universitet och Työtehoseuras databaser hackades och totalt 16 000 personuppgifter stals.

– De stulna identiteterna används fortfarande dagligen och personerna vars identitet har hamnat i fel händer står maktlösa eftersom det inte var självförvållat, säger han.

Skaffa ett kreditförbud om du förlorat passet

Det går ändå att värja sig mot också den här typen av bedrägerier.

Kortelainen säger att om passet eller körkortet har stulits är det möjligt att förbereda sig genom att skaffa ett så kallat eget kreditförbud.

Det är företagen Suomen Asiakastieto Oy och Bisnode som upprätthåller kreditinformationsregister i Finland och där är det möjligt att ansöka om ett kreditförbud.

På så sätt menar Kortelainen att det är möjligt att undvika en stor del av den här typen av bedrägerier.

Har du råkat ut för nätbedrägeri? Berätta gärna din historia i kommentarsfältet!

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen