Hoppa till huvudinnehåll

Teaterboulage skildrar livet genom kärleksbrev i höstens första pjäs

Johan Simberg och Ingeborg Spiik.
Johan Simberg och Ingeborg Spiik. Foto: Erik Saanila. Johan Simberg och Ingeborg Spiik. Bild: Erik Saanila Johan Simberg,ingeborg spiik

Teaterboulage firar 20-årsjubileum med fyra olika pjäser i år. Den tredje pjäsen Kärleksbrev har premiär 6 september på Pensionatet vid Industrimuseet i Pargas.

Pjäsens amerikanska förlaga fick sitt uruppförande 1988 och blev nominerad för Pulitzerpriset. Ursprungligen var det tänkt att pjäsen skulle gå redan i fjol, men processen med rättigheterna drog ut på tiden.

I Kärleksbrev skildras relationen mellan två personer – rollfigurerna Andrew Makepeace Ladd III och Melissa Gardner – genom brev, vykort och lappar som skickas över en tid på 52 år. Det sker under två akter på cirka två timmar.

- Man kan säga att de har haft ett kärleksförhållande, mer eller mindre hela deras liv, via de här breven som de skickar, berättar Riddo Ridberg som är producent för pjäsen.

Ett livslångt förhållande på distans

Rollerna innehas av Johan Simberg och Ingeborg Spiik. Spiik är också ordförande för Teaterboulage och det är på hennes initiativ som pjäsen nu kommer till Pargas.

- När jag såg den på Åbo Svenska Teater 2010, då med Birgitta Ulfsson och Iwar Wiklander visste jag att jag ville sätta upp den i Pargas. Den tog mig direkt.

Vad var det som berörde?

- Förhållandet mellan mannen och kvinnan. Det är ju ett livslångt förhållande, men på skilda håll. Det är en väldigt allmänmänsklig pjäs.

Spiiks karaktär Melissa kommer från en välbärgad familj och tycker inte om skolan eller det internat hon ska bo på. Hon är konstnärligt lagd, men som det var på den här tiden i USA så bestämmer föräldrarna väldigt mycket, förklarar Spiik.

- Jag känner igen mig i henne väldigt mycket.

Spiiks motspelare, pensionerade yrkesskådespelaren Simberg, gör i Kärleksbrev sin debut på Teaterboulages scen.

- Jag tog emot rollen eftersom det är ett så bra manuskript, på det sättet att det spänner över en så stor åldersskala. Det går igenom livets olika skeenden på ett så igenkännligt sätt.

Också Simberg kan hitta gemensamma drag mellan sig själv och sin rollkaraktär Andrew Makepeace Ladd III, som tyngs av familjens förväntningar.

- Jag känner igen mig i hur han förväntas vara en duktig pojke. Jag valde ju själv en bana som ingalunda var mina föräldrars val men det där syndromet, att man vill vara till lags sitter kvar. Med åldern slipas det bort allt mer och man vågar gå sin egen väg.

Simberg menar att karaktärerna är sådana som alla kan känna igen sig i.

- Alla har kanske inte varit duktiga pojkar men alla har definitivt varit med om de tramp i klaveret som både hon och han gör.

Första gången på Pensionatet

Teaterboulage har inga egna lokaler, utan har uppfört sina pjäser på olika håll i Pargas. Tidigare i år har man framfört sommarteatern Vem tar vem på Lillholmen och revyn Återförkalkning i Piug kultursal. Det här är första gången som Teaterboulage spelar på Pensionatet.

- Vi ville ha en passligt liten lokal, där också väggarna och rummet har rätt känsla. Harmoniskt och familjärt, menar Ridberg.

I oktober kommer Teaterboulages andra höstpjäs Den fule ha premiär. Den regisseras av Samuel Karlsson och är en större produktion.

- Det är en annan genre, men jag kan säga att det blir roligt, tragiskt, absurt och galet, säger Ridberg.

Ingeborg Spiik, Riddo Ridberg och Johan Simberg.
Ingeborg Spiik, Riddo Ridberg och Johan Simberg. Ingeborg Spiik, Riddo Ridberg och Johan Simberg. Bild: Yle/Fredrik Häggman johan simberg

Artikeln uppdaterades klockan 8.29 med rätt datum för premiären. I den ursprungliga texten stod det att premiären är 9 september.

Läs också