Hoppa till huvudinnehåll

Thomas Bergman tar över som vd för Inkoo Shipping på fredag

Fraktfartyg i Ingå hamn.
I snitt finns ett fartyg per dygn i Ingå hamn. Fraktfartyg i Ingå hamn. Västnyland,fraktfartyg,fartyg,inkoo shipping

I hamnen i Ingå står ett fraktfartyg som lastar av gipsskivor från Holland. Ett annat fartyg är lastat med grus som ska fraktas till Estland. Vid kajen står grushögar och metallskrot som väntar på leverans.

I över elva år har René Fagerström varit vd för Inkoo Shipping. Nu med några få dagar till pension står han på hamnområdet och ordagrant skiner i kapp med solen.

På fredag lämnar han över ansvaret för hamnen åt Thomas Bergman.

- Det känns nog skönt. 45 år i arbetslivet börjar räcka för mig.

René Fagerström
René Fagerström har varit vd i över elva år René Fagerström Ingå,verkställande direktörer,pensionärer,inkoo shipping

Mycket har förändrats i hamnen på elva år. Fagerström nämner som exempel att hamnen har fördubblat andelen inomhuslager under hans tid som vd.

- Vi har byggt en massa lager. Det senaste som kom till är sädeslager. Det finns ett ständigt behov av inomhuslager och det finns planer på att ytterligare utveckla..

Hamn specialiserad på bulkvaror

Ingå hamn är en privatägd kommersiell hamn specialiserad på att hantera och lagra torra bulkvaror.

Högar med skrot på hamnområde.
Metallskrot exporteras ut i världen via hamnen i Ingå. Högar med skrot på hamnområde. Bild: Yle/Christoffer Westerlund Västnyland,hamnar,skrot,inkoo shipping

På hamnområdet finns stora lagerområden och lagerhallar. Varorna består bland annat av gipsskivor, kol, kalksten, bränd kalk, kaolin och landsvägssalt.

Thomas Bergman
Thomas Bergman ser fram emot sitt nya uppdrag. Thomas Bergman Ingå,hamnar,fraktfartyg,Västnyland,vastnyland

Inkoo Shipping har meddelat att de vill leverera sten till gasrörsprojekten Nord Stream 2 och Balticconnector. Den här satsningen är en av de större utmaningarna som hamnens nya vd får ta itu med.

I dag lastar Inkoo Shipping 300 000 - 500 000 ton sten per år. Om Inkoo Shipping får grönt ljus för samarbete med gasprojekten skulle mängden uppgå till runt 3 miljoner ton på två år.

Stenmaterialet skulle komma till hamnen från Rudus stenbrott som ligger i närheten.

Dessutom underhandlar Inkoo Shipping också om att ta emot rör som behövs för gasrörsprojektet Balticconnector, berättar Fagerström.

Det började med Lojo kalkverk

Aktiebolaget Inkoo Shipping grundades 1994 av Finnsementti, Nordkalk och M-real.

Ursprungligen byggdes hamnen redan 1962 för Lojo Kalkverk ab.

I dag ägs Inkoo Shipping av investeringsbolaget Arbistock ab.

Vad har Ingå hamn för tillväxtpotential, Thomas Bergman?

- Den är alldeles utmärkt. Vi har alla möjligheter att hitta nya kunder och utöka med de befintliga kunder vi har. Så har vi ju de här stora projekten som nu är på gång.

Läs mera:

Inkoo Shipping hyr Fortums hamn där det förra kolkraftverket tidigare fanns. Här syns tre av kranarna.

Inkoo Shipping vill leverera sten till gasrörsprojekt – kan skapa nya jobb

Flera nya jobb kan skapas i Ingå hamn om hamnen börjar leverera sten till gasrörsprojekten Nord Stream 2 och Balticconnector. Nu behövs lov för den utökade verksamheten.

Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland