Hoppa till huvudinnehåll

Kvarkenprojektet fick inte sina 25 miljoner - "ingen orsak till oro"

wärtsiläs kvarken-färja
wärtsiläs kvarken-färja Bild: Pressbild kvarken

I regeringens budgetförslag finns inga 25 miljoner till Kvarkenprojektet med. Det är ingen överraskning för stadsdirektör Tomas Häyry i Vasa som tror att projektet ändå kommer att få sina pengar.

- Det var ingen överraskning. Vi har varit väl medvetna om att Kvarkenprojektet inte skulle finnas med i förslaget, säger Häyry.

Häryry säger att det nu endast är fråga om vad som är med i den här budgeten. Pengar till projektet kan fortfarande ordnas redan under nästa år.

- Vi jobbar just nu under högtryck tillsammans med ministeriet och har sikte på en tilläggsbudget, säger Häyry.

Ingen överraskning

För SFP:s riksdagsman Joakim Strand kommer beskedet om att projektet i det här skedet inte finns med i budgeten inte som någon överraskning. Enligt honom är politiska stödet för projektet starkt.

- Beslutet om medfinansiering från 2016 gäller fortfarande och vi vet att det ännu filas på vissa budgettekniska detaljer. Vi visste att det inte kommer med nu eftersom tjänstemännen just nu jobbar för högtryck med ministerierna för att få de sista pusselbitarna på plats, säger Strand.

Finansieringsbeslut står fast

Häyry säger att beslutet om finansiering håller och att alla ministrar är eniga om att stöda Kvarkenprojektet.

- Nu handlar det främst om budgetteknik och hur beslutet ska verkställas, säger Häyry.

Enligt SFP:s ordförande Anna-Maja Henriksson är det lite märkligt att Kvarkentrafiken inte finns med i budgeten, men hon ser framemot att den ska finnas med i följande tilläggsbudget.

- Jag litar på regeringen och den har lovat oss pengar, säger Henriksson.

För Vasabladet bekräftar Mikael Nyberg, avdelningschef och överdirektör på Kommunikationsministeriet, att det handlar om teknikaliteter.

– Det finns ett principbeslut som står fast. Men vi hann inte få med projektet i budgeten för 2018, säger Nyberg till tidningen.

Tilläggsbudget senare i höst

Henriksson säger att den första tilläggsbudgeten brukar komma i oktober eller november.

Strand utgår från att den första delen av projektpengarna från staten kommer i nästa års medel via en tilläggsbudget. Han beskriver projektet Midway Alignment som ett helhetslogistiskt projekt med många delar och med många deltagare.

Hur statens pengar ska fördelas mellan innovationsdelen av projektet, trafikdelen och miljösatsningar är ännu inte helt klart. Dessutom finns det regler för hur eventuella stöd från EU ska beaktas.

- Dialogen med kommunikationsministern Anne Berner (C), näringsministern Mika Lintilä (C) och finansministern Petteri Orpo (Saml) är utmärkt, säger Strand.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten