Hoppa till huvudinnehåll

Pata Degerman är hopplös på namn

Pata Degerman
Pata Degerman. Pata Degerman

Pata Degerman arbetar heltid som upptäcktsresande och föreläsare och har bland annat fått pris som årets talare i Finland. Varje vecka hälsar han på hundratals människor, men har har ett problem. Han kommer inte ihåg vad folk heter.

- Jag har mina knep, berättar Pata Degerman. På nätet är det lätt att hitta bilder på folk. Inför konferenser klipper jag ut bilder på människor vars namn jag absolut borde veta och skriver deras namn bredvid bilden. På själva tillställningen går jag sedan diskret omkring med pappret framför mig och då bilden på pappret stämmer överens med personen framför mig kan jag glatt hälsa.

Dåligt namnminne går i släkten

- Pata har lätt för allt möjligt, men han är hopplös på att komma ihåg folks namn, berättar hans hustru Katja Degerman. Det tycks dessutom gå i släkten, fortsätter hon. Speciellt roligt är det då Patas mamma ska säga någonting åt honom och hon rabblar upp alla hans bröders namn först och kommer sen sist på hans.

Det här med att inte komma ihåg namn är kanske inte så unikt, men för Pata Degerman som dagligen träffar tiotals nya människor är det en verklig utmaning.

Jag skrev upp folks namn med tusch på armarna men inte blev det någonting av det. Det var bara jättepinsamt.

- Jag har bott ett år i USA där de hela tiden använder ens förnamn. “Hi Patrick”, ropade de, men jag kunde aldrig svara annat än “hi” tillbaka. Så jag skrev upp folks namn med tusch på armarna men inte blev det någonting av det. Det var bara jättepinsamt, minns Degerman.

Pata Degerman på väg på kundträff:

Här kan du se hur det gick:

Så här får du ett bättre namnminne

Reidar Wasenius jobbar som hjärntränare , eller “personal brainer” som han själv kallar sig. Han har ordnat kurser i hur man kan träna upp bl.a. minnet och koncentrationen med hjälp av olika metoder sedan slutet av 80-talet.

De olika mentala förmågorna hänger ihop: T.ex. då man vill utveckla sin förmåga att minnas är koncentrationsförmågan helt avgörande. Om man har så mycket att tänka på att koncentrationen brister, så går det som någon säger helt förbi.

Ett vanligt misstag som leder till att man tror att man har “dåligt minne”, är att man koncentrerar sig på det som nyss hände eller på sitt förestående uppdrag. Då behöver man inte minnesträning, utan koncentrationsträning.

Ett centralt råd Reidar Wasenius ger är att småprata med personen vars namn du försöker memorera. Samtidigt som den lättsamma konversationen pågår ska du genast försöka hitta på associationer som gör att du anknyter personens namn, utseende och det han sysslar med till sådant som du redan har i hjärnan. Då skapar du förutsättningar att bättre minnas namnet.

Om namnet inte betyder nåt är det betydligt svårare att komma ihåg. Som tex Franrikes förra president Valéry Giscard d'Estaing, omöjligt att memorera om man inte hittar på någon minnesregel. Ofta fungerar absurda eller oanständiga associationer bäst, förklarar han.

Hjärnträning ger inte högre intelligens

Anna Soveri är doktor i psykologi och forskar i appar som lovar bättre hjärnkapacitet via träning. Vissa appar har marknadsförts med att man med hjälp av dem kan förbättra sin intelligens eller sina skolprestationer. Forskningen visar att så inte är fallet. Minnessjukdomar kan inte heller bromsas med hjälp av hjärnträning, menar hon.

- Mycket av det som kallas hjärngympa är bara strunt, suckar Reidar Wasenius. Det relevanta är inte att öka någon slags “hjärnkapacitet”. Det väsentliga är att utveckla sina färdigheter, d.v.s. att lära sig tekniker och metoder så att man blir skickligare på att använda sin hjärna.

- Det skulle inte falla någon in att säga att “nu går jag o gympar” då man är på väg på tennistimme eller ut för att spela golf. Exakt samma gäller hjärnträning, förklarar Reidar Wasenius.

Det är viktigt att inte tala om någon slags generell “hjärngympa” som påstås förbättra flera olika förmågor. Däremot är det möjligt att utveckla olika mycket specifika färdigheter, såsom koncentrationsförmågan och minnesförmågan.

Tre minnesregler

Koncentrera dig ordentligt
Du kan minnas bara det som du har varseblivit. Lyssna på vad en person säger då hen presenterar sig.

Var uppriktigt intresserad
Ju flera detaljer du tar reda på om personen desto bättre. De positiva känslorna bidrar också till att stärka minnesspåren.

Skapa associationer
Var påhittig! Ju vildare associationer desto mer sannolikt är det att du minns personens namn.

Hör Pata Degerman testa sitt minne med hjälp av hjärntränaren Reidar Wasenius i Efter Nio radio, lördagen den 2 september kl. 09:03 i Yle Vega och på Arenan

Mer från programmet

Läs också

Nyligen publicerat - Hälsa