Hoppa till huvudinnehåll

Muddringen av hamnen blir en dyr affär för Karleby

Karleby hamn.
Karleby hamn. Bild: YLE/Ida-Maria Björkqvist karleby hamn

Karleby hamn får den efterlängtade fördjupningen av farleden för 45 miljoner euro. Det är med glädje, men inga glädjetjut man tar emot beskedet säger fullmäktigeordförande Bjarne Kallis (Saml). Åtminstone fem miljoner kommer muddringen att kosta staden.

- Vi har arbetat flera år för att få en muddring av farleden. Det här kommer att innebära ökade inkomster för järnvägen, större inkomster för staten genom farledsavgifter och inkomster för staden och företagen, säger Kallis.

Inga glädjetjut

Men ändå blir det inga glädjetjut. Karleby stad har sagt ja till statens förfrågan om att själv understöda projektet med fem miljoner euro.

- Visst tar vi emot beskedet med glädje, men problemet är att investeringen är dyr och den kommer inte att betala sig så snabbt. Inte är det här någon överstor förmån, säger Kallis.

För staten kostar projektet 45 miljoner och investeringar i själva hamnen som härrör sig till muddringen går loss på närmare 17 miljoner euro. Därtill ska staden stå för fem miljoner.

Har ni råd med det här? Dessutom ska ni bygga fotbollsstadion.

- På sikt klarar vi av det här och det är en långtid investering som kommer att ge pengar. Hamnen kommer att betala igen sig, men på lång sikt, säger Kallis.

Politiker Bjarne Kallis
Bjarne Kallis. Politiker Bjarne Kallis Bild: YLE/Chanette Härus Österbotten,Jakobstad,Bjarne Kallis

- Stadion kommer inte att betala sig, men de krav som fotbollsförbundet ställer på ett ligalag, de kraven känner jag att staden är skyldig att fullfölja.

Hamnen ger inkomst

Senaste år gick Karleby back med 5,1 miljoner euro. Hamnen har gett staden inkomst.

- Hamnen kommer att ge inkomster, men med de inkomsterna ska man betala räntor och avskrivningar på de investeringar man nu hamnar att göra, säger Kallis.

Staden bedömer det ändå som en förmån säger Kallis.

- Vi är tacksamma men inte ropar vi ändå av glädje att nu kommer eurona att flöda in i stadens kassa. Det är för tidigt för glädjerop, säger Kallis.

Tredje störst

Medan många hamnar kämpar i motvind så har hamnen i Karleby gjort fina resultat. Hamnen är den tredje största exporthamnen i landet.

Måste man satsa för att klara sig?

- Hamnen har långa avtal med kunder som levererar varor via hamnen i Yxpila. För dem är det viktigt att kunna transportera varor med större fartyg och nu förbättras hamnens och företagens konkurrenskraft.

Det ser slutligen ganska ljust ut, men ska vi plöja ner 25 miljoner så nog tär det på dividendutdelningen, säger Kallis.