Hoppa till huvudinnehåll

Oklart hur mycket muddringen kommer kosta Karleby

Hamnen i Karleby.
Silverstenshamnen i Karleby. Hamnen i Karleby. Bild: Yle/Anette Forsström-Fellman karleby hamn

Det är staten som äger farleden in till Karleby. Ändå ser det ut som att Karlebyborna själva kommer bli tvugna att står för en betydande del av kostnaderna då farleden ska muddras.

I veckan blev det klart att muddringen av farleden till Karleby får finansiering. Farleden är nu 13 meter djup och efter muddringen ska farleden vara 14 meter djup.

Farleden statens ansvar

Staten äger och ansvarar för farleden in till Karleby. Det ansvaret sträcker sig till Djuphamnen och Silverstenshamnen. Då det gäller fördjupningen av hamnbassängen, byggandet av vallar och investeringar i själva hamnen faller ansvaret på hamnaktiebolaget. Hamnchef Torbjörn Witting räknar med att investeringarna kommer att gå loss på 13-15 miljoner euro.

- Hamnen är ett aktiebolag som ger service till sina kunder och det är med kundernas pengar vi betalar våra investeringar. Investeringarna kommer att delas upp på tre år, säger Witting.

Hamndirektör Torbjörn Witting säger att trafiken till hamnen ökar tack vara flera räls
Hamnchef Torbjörn Witting Hamndirektör Torbjörn Witting säger att trafiken till hamnen ökar tack vara flera räls Bild: Yle/Anette Forsström-Fellman hamndirektör torbjörn witting

Oklart hur kostnaderna ska fördelas

Då det gäller statens ansvar för själva farleden beräknas muddringen i regeringens budgetförslag kosta cirka 45 miljoner euro. Staten och Karleby stad ska dela på kostnaden men exakt hur mycket staden måste lägga ut är ännu oklart.

- Tyvärr verkar det ha blivit kutym att statens ministerier kräver att om man vill ha investeringar av den här storleksklassen måste man också bidra. Hur mycket det blir för Karleby är för tidigt att kommentera, säger Witting.

Fem miljoner eller mer för Karlebys del

Enligt fullmäktigeordförande Bjarne Kallis (Saml) kommer muddringen sannolikt kosta staden minst fem miljoner euro. Det löftet ska Karleby ha gett Kommunikationsministeriet i samband med budgetförhandlingarna.

- Vi var förberedda på att staten kommer att fråga hur mycket Karleby kan bidra med. Den frågan har vi fått och vi hoppas nu att svaret ska godkännas av ministeriet och regeringen.

Politiker Bjarne Kallis
Bjarne Kallis tror muddringen riskerar bli dyr för staden. Politiker Bjarne Kallis Bild: YLE/Chanette Härus Österbotten,Jakobstad,Bjarne Kallis

Kallis hoppas det inte kommer att röra sig om mer än fem miljoner euro för Karlebys del men tror att summan kommer bli högre.

- Det är min uppfattning i och med att det inte står i budgeten att stadens andel är fem miljoner utan att det står att man ska förhandla om kostnaderna. Av det kan man dra slutsatsen att staten vill ha mer än fem miljoner euro.

Diskussioner pågår i kulisserna

Från stadens sida vill man i nuläget inte kommentera hur mycket pengar staden ska ut med.

- Det finns inte någon exakt bild av hur stora summor det rör sig om för tillfället. Det är något som ska diskuteras fram mellan staten, staden och hamnbolaget, säger utvecklingsdirektör Jonne Sandberg.

Hur mycket är man då från Karleby stad villiga att lägga ut?

- Det går jag inte in på. Det pågår diskussioner i bakgrunden och en helhetsförhandling står bakom hörnet.

Karleby har lobbat för projektet sedan 2009 då stadsstyrelsen lämnade in en första ansökan till staten om att fördjupa farleden in till Karleby hamn. Trots att han är rädd att muddringen kommer att bli dyr hoppas Bjarne Kallis att man lyckas ro projektet i hamn.

- Muddringen innebär ökade inkomster för järnvägen, större inkomster för staten genom farledsavgifter och inkomster för staden och företagen. På sikt är det förnuftigt att se till att muddringen blir av, säger Kallis.

Läs mera:

Karleby hamn.

Muddringen av hamnen blir en dyr affär för Karleby

Karleby hamn får den efterlängtade fördjupningen av farleden för 45 miljoner euro. Det är med glädje, men inga glädjetjut man tar emot beskedet säger fullmäktigeordförande Bjarne Kallis (Saml). Åtminstone fem miljoner kommer muddringen att kosta staden.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten