Hoppa till huvudinnehåll

Teaterrecension: Till mamma – kärleksfullt och solkigt

Foto från Moeder med Peeping Tom.
Vad är en mor gjord av? I Peeping Toms uppsättning granskas modersmyter och relationer med humor och ironi. Foto från Moeder med Peeping Tom. Bild: Herman Sorgeloos Moeder,Peeping Tom,helsingfors festspel 2017

Det belgiska scenkollektivet Peeping Tom gästar Helsingfors festspel med en föreställning som virtuost suddar ut gränserna mellan olika former av scenkonst. Moeder är den andra delen i en trilogi kring familjerelationer som på typiskt Peeping Tom-vis granskas med lika delar innerlighet och ironi.

Spelöppning: en dödsscen. Familjemedlemmarna har samlats kring den döende modern. Tyst och koncentrerat iakttar de hennes kamp.

Scenen utspelar sig i en glasmonter och för varje rosslande andetag tänds en röd lampa utanför.

Alla som någon gång besökt en studio vet vad det betyder. Inspelning pågår.

Så vad är det vi ser? Ett känsloladdat avsked eller ett spel för gallerierna?

Den frågan ekar i olika former genom hela föreställningen. I en sättning som för tankarna till ett familjeägt mammamuseum dukar Moeder upp en surrealistisk ström av tablåer där olika aspekter av moderskap och relationer passerar revy.

Det ryms mycket kärlek i dem men också separationsångest och frigörelseförsök av rent komiska mått.

En nybliven mor gör tvångsmässiga volter med den nyfödda i famnen, en flicka växer upp utan att någonsin ta sig ur kuvösen – styrkan i Moeder ligger inte i första hand i insikterna utan i gestaltningen som ofta rymmer associationer i många riktningar.

Foto från Moeder med Peeping Tom.
Foto från Moeder med Peeping Tom. Bild: Herman Sorgeloos Moeder,Peeping Tom,helsingfors festspel 2017

I Gabriela Carrizos regi suddas gränsen mellan det tragiska och absurda konsekvent ut. Resultatet är både hejdlöst och avväpnande. Befriad av den svarta humorn vågar också publiken granska sitt eget förhållande till mödrar och moderskap med lite hälsosam distans.

Och samtidigt kanske reflektera över vem som i slutändan skriver mödrarnas historia.

I Peeping Toms familjegalleri försvinner alla kvinnoporträtt nästan omärkligt från väggarna och ersätts efterhand av idel män.

Kvar hänger bara det blödande modershjärtat, ett konstverk som blodet rent handgripligt forsar ur.

Bisarra överraskningseffekter av det slaget finns det gott om i Moeder. Konstverk vaknar till liv och döda ting har en själ men allt är lika förgängligt till sist.

”Museet stänger, besökstiden är slut” ljuder som ett återkommande mantra i mammamuseet.

Och även om symboliken kanske känns lite sliten ibland är kombinationen av de olika elementen fyndig och utförandet rent virtuost.

En föreställning för alla sinnen

Peeping Tom har sina rötter i dansteatern men i produktionerna drivs den samtida dansens gränsöverskridande koncept ofta till sin spets. I ensemblen ingår både skådespelare, musiker, sångare och bildkonstnärer.

Det finns alltså mycket kunskap att ösa ur.

Det märks också i Moeder där de akustiska elementen ofta är fascinerande. Och då avser jag inte enbart musikurvalet som rymmer allt från soulklassikern Cry Baby till mezzosopranen Eurudike De Beuls drabbande tolkning av Bachs Erbarme dich.

En del av ljudeffekterna föds också i realtid på scenen med knep man lånat av filmvärldens foleykonstnärer.

Efter den inledande dödsscenen fylls scengolvet till exempel av en tårflod som småningom får karaktären av ett alltomslutande fostervatten. Alla klampar omkring i vattnet och en av gestalterna försöker rentav dränka sig i det.

Bilden av obearbetade modersband och regression är stark. Men det där vattnet vi så påtagligt upplever sköljer de facto aldrig över scenen.

Det finns bara i aktörernas kroppsspråk och i de perfekt tajmade ljudeffekterna som trollas fram i en vattenfylld så.

Det är genialt i all sin enkelhet.Och samtidigt rasande skickligt gjort.

  • Harry Lahti älskar speedway

    Köpte sin första speedwayhoj som 50-åring.

    Att gasa runt med en 85 kilo tung motorcykel utan bromsar - vore det något? För Harry Lahti i Korsholm är det här en njutning av högsta rang.

  • Mari är polisens nyaste förstärkning – och bara sju veckor gammal

    Valpen ska skolas till narkotika- och spårhund.

    Polisinrättningen i Sydvästra Finland har fått en hundvalp som en donation av en privatperson. Valpen ska skolas till narkotika- och spårhund. Inrikesminister Paula Risikko tog i Åbo emot den en sju veckor gamla labradorvalpen.

  • Energiexpert: Trump och Brexit–politiken kan förstöra jordens klimat

    Handelshinder ökar energiproduktionens utsläpp.

    En nationalistisk protektionism är det största hotet mot klimatet. Endast en klok balans mellan statsstyrning och fria marknader kan stoppa uppvärmningen. Två tredjedelar av alla kända fossila bränsleresurser måste lämnas outnyttjade, konstaterar energiexpert.

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje