Hoppa till huvudinnehåll

Trump aktiverar Stillahavsflottan i omstridda Sydkinesiska havet

USS John S. McCain kolliderade nyligen utanför Singapore då det återvände från en patrull i Sydkinesiska havet
USS John S. McCain kolliderade nyligen utanför Singapore då det återvände från en patrull i Sydkinesiska havet USS John S. McCain kolliderade nyligen utanför Singapore då det återvände från en patrull i Sydkinesiska havet Bild: EPA/MCSN Cheng S. Yang USA,USS John S. McCain

Den amerikanska flottan kommer att bli betydligt mer aktiv i omstridda farvatten i Sydkinesiska havet under president Donald Trumps styre.

Tidningen Wall Street Journal uppger att USA:s försvarsministerium Pentagon för första gången har gjort upp en plan för regelbundna patruller i farvatten som Kina gör anspråk på.

Flottan skall enligt planerna utföra minst två eller tre patruller per månad för att hävda rätten om fri navigering i internationella farvatten.

Pentagon vill inte avslöja var patrullerna utförs, men de kommer sannolikt att genomföras med både krigsfartyg och stridsplan.

Patrull ledde till dödlig kollision

Flottan har redan utfört tre sådana patruller sedan Trump tillträdde, enligt WSJ.

Den senaste inträffade nyligen då fartyget USS John S. McCain kolliderade med ett fraktfartyg utanför Singapore då det återvände från en patrull i Sydkinesiska havet. Tio sjömän omkom i olyckan.

De nya patrullerna innebär en betydligt mer aggressiv strategi än vad militären tillämpade under president Barack Obamas styre.

Flottan utförde fyra sådana patruller i omstridda farvatten under hela Obamas styre, men nu skall de alltså genomföras minst ett par gånger i månaden.

Karta som visar Sydkinesiska havet, omringat av Fililppinerna i öster, Vietnam i väster och Kina och Taiwan i norr.
Kina gör anspråk på omkring 90 procent av Sydkinesiska havet Karta som visar Sydkinesiska havet, omringat av Fililppinerna i öster, Vietnam i väster och Kina och Taiwan i norr. Bild: Google Maps, Yle/Marie Söderman Sydkinesiska havet,Vietnam,Filippinerna,Kina,kartor,Borneo,Malaysia,Indonesien,Taiwan

Kinas niopunktslinje

Kina som inte ännu har kommenterat uppgifterna, gör i praktiken anspråk på 90 procent av Sydkinesiska havet, enligt sin så kallade niopunktslinje.

Denna linje anses inte ha någon juridisk grund utan den baseras på vad Kina anser vara dess obestridliga historiska rätt.

Kineserna har byggt militärbaser och flygfält på öde atoller och skär och man har till och med byggt konstgjorda öar för att stärka Kinas anspråk i havet.

Kina försöker på det sättet utnyttja FN:s havsrättskonvention, som slår fast att alla länder har rätt till en exklusiv ekonomisk zon som sträcker sig upp till 200 nautiska mil utanför den egna kusten.

Kiinan laivaston hävittä He Feitä hinataan Katajanokan laituriin
Kina förstärker sin flotta som bäst med nya krigsfartyg som jagaren He Fei som besökte Helsingfors i augusti Kiinan laivaston hävittä He Feitä hinataan Katajanokan laituriin stridsfartyg,Kina,jagare (krigsfartyg)

Expanderar i Sydkinesiska havet

Inom denna exklusiva ekonomiska zon har länderna rätt till exploatering av samtliga naturresurser. (Sydkinesiska havet anses vara rikt på olja och naturgas.)

Öar som är av sådan storlek att man kan försörja sig och bo på dem får också automatiskt rätt till en ekonomisk zon på 200 nautiska mil, medan ett obeboeligt skär endast berättigar till 12 nautiska mil.

Bland andra Vietnam, Filippinerna och Brunei anser att Kinas åtgärder i havet strider mot FN:s havsrättskonvention och länderna har ökat sitt samarbete med den amerikanska Stillahavsflottan.

Kina försöker för sin del stärka sin egen Stillahavsflotta och har bland annat skaffat sig sitt första hangarfartyg (från Ryssland) och planerar dessutom att bygga nya, moderna hangarfartyg med åtföljande eskadrar.

Läs också