Hoppa till huvudinnehåll

Förbundspennan: Vattenhjältar lär sig att rädda sina kompisar

Christel "Kite" Lundström.
Kite Lindström är nöjd över projektet. Christel "Kite" Lundström. Bild: FSI fsg

Om någon håller på att drunkna, vad kan du göra? Hur ger man förstahjälp? Elever i årskurs 3–6 fick svara på knepiga frågor då de blev Vattenhjältar.

Just idag läser jag om LIKES (Liikunnan ja kansanterveyden edistämissäätiö) senaste publikation. Den grundar sig på en undersökning gjord i Finland, som startat redan 1985 och pågått fram till 2012, och handlar om vilken inverkan idrott och motion i skolan har på oss.

Alla i idrottslig bemärkelse positiva ”pröva på” saker, inlärda kunskaper och aktiviteter med rätta och roliga inlärningsmetoder, har en stor inverkan på hur vi motionerar och rör på oss också i vuxen ålder

Sådant man lärt sig som barn kan man ha nytta av långt senare i livet och tröskeln till att pröva på nya aktiviteter blir lägre.

Vattenhjältar på många orter

Det för mig lätt vidare till att berätta om det mycket populära ”Vesisankarit” evenemanget som även landade hos oss finlandssvenskar förra veckan.

Finska Skolidrottsförbundets Vattenhjältarprojekt (2015–2017) har arrangerats på många orter i Finland men koordinerades nu av Finlands Svenska Idrott för första gången på svenska.

Som Vattenhjältar fick elever i årskurserna 3–6 från Granhult skola öva på sina vattenfärdigheter.

Alla elever hade möjlighet att på ett tryggt och säkert sätt öva sina vattenfärdigheter under ledda förhållanden både utom- och inomhus.

Grankulla simhall med sitt uteområde är en perfekt plats för ett dylikt evenemang. Vattenhjältarna har en egen evenemangskoordinator på Koululiikuntaliitto och färdigt material som man får ta del av, samt en handbok som också översatts till svenska.

Övning ger färdigheter

Målsättningen med Vattenhjältarna är att låta eleverna öva på olika vattenfärdigheter och lyfta fram hur mångsidig vattenvärlden är. Kanske inspirera dem till vidare övning och ge dem möjlighet till eventuell klubb-eller föreningsverksamhet.

I år fanns det möjlighet att pröva på att både sitta i och falla i vattnet från kajak, balansera på en SUP-bräda (standup-board) samt hoppa ner och ta sig upp igen på brädan.

De fick öva på olika hopptekniker, hur man håller ben och armar om man hoppar i vattnet med tanken att hoppa så grunt som möjligt eller så djupt som möjligt.

Simma med flytväst

Att simma med flytväst på är inte heller något man i vanliga fall gör. Hur beter sig flytvästen i vatten, hur fungerar det att dyka med flytväst eller hur är det att bara ligga och vila med den?

Barnen fick också svar på frågor som; Om någon faller i vattnet, hur kastar man en kastlina? Vad kan man använda som kastlina? Hur livräddar du din kompis? Hur känns det att bogsera någon annan?

Kan man använda något hjälpmedel? Om någon håller på att drunkna, vad kan du göra, hur ger man förstahjälp? Hur navigerar man på sjön? Vad betyder sjömärkena? Hur vet man vilket sjömärke man har framför sig?

Åtta stationer

Stationerna var åtta till antalet och eleverna jobbade 15 minuter vid varje punkt. Tillsammans med Grankulla Stad, Grankulla FBK, Simmis Grani, Espoon Eskimot, Seglingsförbundet samt Skolidrottsförbundet förverkligades detta lyckade evenemang.

Finlands Svenska Idrott koordinerade evenemanget och Ett stort tack går till alla medverkande.

Jag vill också lyfta fram alla glada och positiva elever och lärare. Det känns fint i efterhand när eleverna tackar för en rolig eller tom för ”den bästa” dagen!

Kite Lundström
Ombud för skolidrott

Läs också

Nyligen publicerat - Sport