Hoppa till huvudinnehåll

Ny finlandssvensk nyhetsbyrå ser dagens ljus

Hufvudstadsbladet redaktion
Hufvudstadsbladet redaktion Bild: Derrick Frilund / Yle hbl,Hufvudstadsbladet

De finlandssvenska tidningshusen KSF Media, HSS Media och Åbo Underrättelser startar upp en gemensam nyhetsbyrå.

Tidningshusen hoppas att det nya samarbetet ska ge ett journalistiskt lyft i alla kanaler.

Byrån ska vara digital och multimedial och ska anpassas till mediehusens behov, säger Susanna Ilmoni, som är chefredaktör på Hbl.

Svensk Presstjänst vid rodret

Nyhetsbyråverksamheten ska styras via Svensk Presstjänst.

Byrån ska börja fungera i november, under ledning av journalisten Anna Back (40).

I pressmeddelandet heter det att byråns huvudfokus ska ligga på inrikespolitiken, med extra stort fokus på de finlandssvenska frågorna.

SPT får fler anställda och söker nu efter journalister som är multimediala, mobila och som kan jobba "med kontoret i ryggsäcken".

Välkommet med nysatsning

– Efter många år av nedskärningar och omorganiseringar inom de finlandssvenska medierna känns det välkommet med en satsning på innehållet och journalistiken, säger den färska chefredaktören Anna Back.

Nyhetsbyrån kommer att gagna journalistiken och möjliggöra även mer skräddarsytt innehåll för de olika mediehusen, vilket i slutändan gynnar läsarna, säger Susanna Ilmoni på HBL, Niklas Nyberg på Vasabladet och Stefan Holmström på ÅU.

Holmström påpekar att ÅU inte har fattat beslut om att bli kund hos byrån, men vill vara med och forma innehållet.

En stadig nyhetstjänst

HBL:s chefredaktör Susanna Ilmoni berättar för Svenska Yle att finansieringen för den nya nyhetsbyrån står på stadig grund.

- Det är inget vi går in i med tanken ”vi får se om det bär ett år eller så”. Vår genuina vilja är att bygga på lång sikt och jag tror att vi alla är betjänta av en stadig nyhetstjänst också i framtiden.

Exakt hur finansieringen ska fördelas mellan de olika mediehusen går Ilmoni inte in på, men det är klart att en liten tidning inte kan gå in med samma muskler som ett stort mediehus.

Ilmoni hoppas också att byråns tjänster ska kunna formas enligt beställarna.

- Det ger de olika medierna, tidningarna och kanalerna en chans att tydligare mejsla fram en egen profil.

"Man måste våga"

Den nya byrån är kanske inte ett hopp ut i det okända, men den är inte heller det trygga och enkla valet.

- I tider av idel nedskärningar, som det verkar inom mediebranschen, så tror jag att man också behöver våga starta något nytt. Det här är ju faktiskt en unik upplevelse så till vida, säger Ilmoni.

KSF Media och HSS Media sade upp kontraktet med Finska Notisbyrån i våras.

Lite tidigare lämnade för sin del Åbo Underrättelser tjänsten.

Svenska Yle återupptog samarbetet med STT/FNB i april i år.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes