Hoppa till huvudinnehåll

Biobränslen från Kina kan bli alternativ för Åboregionen?

Flis
Flis ska vara det huvudsakliga bränslet i kombikraftverket. Flis Bild: Yle/Mikaela Wikström härpe

Åboregionens energiproduktion (TSE) investerar i nytt transportsystem för biobränslen. Det nya systemet ska byggas från Nådendals hamn till kombikraftverkets förråd.

Transportsystemet möjliggör att biobränslen kan fraktas med fartyg till Nådendal. Det i sin tur utvidgar området varifrån man kan införskaffa biobränslen i framtiden.

Stor investering på miljövänligt bränsle

Investeringen går lös på 14 miljoner euro och betyder att cirka 70 procent av bränslet som används i kombikraftverket i Nådendal kommer i fortsättningen att vara olika sorters biobränslen.

- Med dagens kolpris och beskattningsvärde på kol har vi beräknat att investeringen är genomförbar, säger vd Tapani Bastman vid Åboregionens energiproduktion. Med det importerade biobränslet kan vi producera runt 600 gigawatt timmar och det motsvarar i sin tur 100 000 ton kol.

Biobränslen från Asien kan bli aktuellt

Vem som ska frakta biobränslen till Nådendals hamn klarnar under hösten. Då klarnar det också om bränslet kommer från Europa eller Asien.

- Vi beräknar att det kommer att ta ett år innan vi har transportsystemet klart, säger Bastman. I november 2018 hoppas vi kunna inleda fraktverksamheten.

Enligt Bastman begränsar kajens storlek hur stora fartygen kan vara och den övriga hamnverksamheten kommer inte att störas i någon större utsträckning på grund av fraktverksamheten.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland